T4 schommelt erg en daalt terwijl tsh ook daalt (instellen)

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: T4 schommelt erg en daalt terwijl tsh ook daalt (instellen)

Bericht door Kiek »

Ha, de tijd erbij!
In een stabiele situatie speelt de tijd natuurlijk geen rol.
Dat kan ook niet want anders zou die niet stabiel zijn.
De curve is een verzameling van allerlei mogelijke evenwichten van schildklierhormonen.
Die evenwichten blijven langere tijd in stand. Anders zou het geen 'evenwicht' zijn.
Daarom: geen tijd.

Je vraagt:
Ik zit me nog wel af te vragen of je in die situatie toch schommelingen kunt krijgen doordat de auto immuunziekte schildklier aanvalt en er dan in één keer veel eigen hormoon vrij komt. Is daar iets over bekend?
Je hebt het over het idee van een opstartende hypothyreoïdie die bij bepaalde soorten thyreoïditissen voorafgegaan wordt door een hyperfase waarna het afglijden naar een hypothyreoïdie.
Dat zie je bij een virale thyreoïditis van De Quervain, een lastig hypo/hyper-gedoe.
En bij een andere thyreoïditis kan ook na hyper-hypoperioden uiteindelijk de schildklier platleggen.
Mensen die deze ontstekingen hebben de kans dat de schildklier herstelt.

Heb jij zo'n thyreoïditis?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bird
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mei 2019, 18:57

Re: T4 schommelt erg en daalt terwijl tsh ook daalt (instellen)

Bericht door Bird »

Hoi kiek,

Ik kan de 'tijd' nog niet helemaal loslaten. Je bent tenslotte een nieuw evenwicht aan het instellen, nadat er lang een ongunstig evenwicht is geweest. Tsh schommelt over de dag, maar krijgt een hele andere waarde nadat je bent ingesteld ten opzichte van toen je werd gediagnosticeerd. ik zie dus twee schommelingen; een over de dag en een tussen diagnose en instelling. Als het nieuwe daggemiddelde voor de tsh langzamer tot stand komt dan dat de T4 schommelt, en als het ook langer duurt dan 6 weken dan heb je een tijdseffect in je grafiek.
Maar misschien ga ik hier te lang op door.

Wat betreft type hypotheriodie; gewoon hashimoto; immuunsysteem valt schildklier aan.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: T4 schommelt erg en daalt terwijl tsh ook daalt (instellen)

Bericht door Kiek »

Hallo Bird,

We gaan ervan uit dat het na een dosiswijziging 6 weken duurt voordat je waarden het eindresultaat van die dosis weergeven. Hierin zit je veronderstelde tijdsafhankelijkheid.

In je nieuwe evenwicht heb je nog steeds te maken met een TSH-schommeling en de tijd.
Alleen, die schommeling is relatief klein.
Om juiste en herhaalbare metingen te krijgen zorg je ervoor dat je op hetzelfde tijdstip van de dag de TSH meet samen met de FT4, waarbij de minste dynamiek aanwezig is.

Daarom, zeg ik altijd: prik op hetzelfde uur, 's ochtends vroeg, zonder levothyroxine in je maag.
Want anders krijg je weer grote levothyroxine schommelingen die de FT4 verstoren.

Op dit forum kan ik niet zien of de mensen zich houden aan deze regel.
Wat betreft type hypotheriodie; gewoon hashimoto; immuunsysteem valt schildklier aan.
Je antistoffen vallen je schildklierweefsel niet aan.
Zelfs baby's zijn tegen hoge titers anti-TPO van de moeders bestand.
Baby's zijn niet bestand tegen de TSH-receptor stimulerende antistoffen.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie