Voorstellen en een vraag waarden

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Treintje63
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mei 2019, 15:31
Locatie: Lelystad

Voorstellen en een vraag waarden

Bericht door Treintje63 »

Hallo allemaal, ik ben een vrouw van 56 jaar en loop al minstens 3 jaar met klachten die passen bij een traag werkende schildklier. Enorm moe en lusteloos, kortademig, droge huid, afbrokkelende nagels, spierpijn, obstipatie, tintelende handen, enorm aangekomen in een korte tijd en wat ik ook doe ik krijg het er niet af en allerlei vreemde ontstekingen en vast nog een paar die ik nu vergeet. Daarbij komt dat mijn moeder haar hele volwassen leven met haar schildklier heeft lopen sukkelen. In maart heeft de dokter mijn bloed laten onderzoeken maar daar kwam niets bijzonders uit TSH -1,31 en FT4 -17. Stomtoevallig vond ik in een medisch verslag van een MRI van mijn hals dat er een nodus van 1,1 cm gevonden was maar dat daar verder niets mee gedaan was. Tijdens een nieuwe echo bleek de nodus iets gekrompen maar er was er inmiddels wel een nieuwe ontstaan van 0,3 cm. De huisarts heeft mij 25 ug levothyroxine gegeven en na 6 weken weer bloed laten prikken. Op mijn verzoek ook T3 omdat ik gelezen had dat het weleens gebeurt dat het niet goed omgezet wordt en antistoffen. TSH- 1,82 ,FT4- 16 ,T3- 1,0 ,TPO 17 TSI lager dan 0,10.
Wat zeggen deze waarden jullie en dan vooral de verschillen tussen de 1e en 2e keer prikken met gebruik medicijnen. Ik heb trouwens aankomende dinsdag een afspraak met de internist maar kom graag goed beslagen ten ijs.
Alvast bedankt voor de reacties.
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen en een vraag waarden

Bericht door Kiek »

Hallo Treintje,

Meer dan 60% van de vrouwen ouder zijn dan 50 jaar met een gezonde schildklierwerking heeft 1 of meer nodussen.
Het is net zoiets als bruine vlekken die je krijgt als je ouder wordt (dat geldt in ieder geval voor mij).
Je antistoffen zijn negatief.
En je schildklierwaarden prima stabiel: 1.31/17 en 1.82/16.

Je schildklier en je TSH houden je FT4 dus in de buurt van de 16 à 17 pmol/l.
Dat is een mooie waarde.
Je TSH zorgt er voor dat je schildklier voldoende gestimuleerd wordt.
Ook je T3 is prima in het laag normale gebied.
De T3 is goed, dus zal de FT3 ook mooi op z'n plaats staan. Want daar gaat het om.

Ik begrijp er geen jota van dat iemand op bovengenoemde gronden schildklierhormoon voorschrijft.
Hou er maar heel gauw mee op.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Treintje63
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mei 2019, 15:31
Locatie: Lelystad

Re: Voorstellen en een vraag waarden

Bericht door Treintje63 »

Dank je voor je reactie Kiek.
Volgens mijn huisarts is mijn T3 te laag. Die zou minimaal boven de 1,2 moeten zijn en die is bij mij 1,0 met gebruik van medicijnen. Zelf heb ik in de literatuur gevonden dat een tekort aan T3 zorgt voor (latente) ontstekingen. Ik weet niet of het waar is, maar het klopt wel dat ik de laatste jaren enorm veel ontstekingen heb die niet willen genezen terwijl de bloedwaarden van vitamines en mineralen goed zijn. Behalve B12 maar die wordt wekelijks geprikt. En sinds ik de medicijnen slik voel ik me iets minder moe en heb ik geen last meer van obstipatie. Kan het kwaad ze te slikken als ik me niet hyper voel?
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen en een vraag waarden

Bericht door Kiek »

Treintje, wat bedoel je met een T3 van 1.0 met gebruik van medicijnen?
Schildklierhormonen worden door tal van zaken beïnvloed. Ook door andere medicamenten.

Het is nogal heel erg rigoureus om je schildklierbehoeften te ontregelen aan de hand van één uitslag van een T3.
Wat is je FT3?
Dáár draait het om.
Natuurlijk moet je een gezond systeem niet platleggen.
Dat is toch niet de bedoeling van pillen?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Treintje63
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mei 2019, 15:31
Locatie: Lelystad

Re: Voorstellen en een vraag waarden

Bericht door Treintje63 »

Kiek ik begrijp dat ik mijn schildklier niet moet ontregelen dmv de medicijnen maar de klachten die ik al jaren had logen er ook niet om. Jammer genoeg werd de eerste keer mijn T3 niet geprikt maar heb ik toen wel een lage dosis levothyroxine gekregen ivm de nodus en om te zien of ik op zou knappen. Ik werd inderdaad iets minder moe, sliep zo'n 2 uur per middag en ga 's avonds om 9 uur doodmoe naar bed, maar voor de rest veranderde er niet veel. De huisarts liet toen op mijn verzoek op T3 TPO en TSI prikken en toen bleek de T3 dus aan de lage kant. Zeker als je in aanmerking neemt dat ik dus al levothyroxine slikte. Ikzelf denk dat ik beter een ander medicijn kan krijgen (direct T3) maar ik ga dinsdag naar de internist dus die zal wel weer bloed laten prikken.
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen en een vraag waarden

Bericht door Kiek »

Hallo Treintje,

Jij hebt klachten. En daarom ben je naar je huisarts gegaan.
Op de een of andere manier lijkt je behandeling te escaleren.
Je huisarts lijkt nu niet bepaald veel schildklierkennis aan de dag te leggen.
Iedere arts heeft wel een interessegebied in z'n/haar vak.
Het staat bij jouw huisarts nu vast dat dat niet de schildklier is.

Als je weet dat de meeste vrouwen van jouw leeftijd onschuldige schildkliernodussen hebben, dan begrijp je dat dat geen reden kan zijn om 25 µg levothyroxine voor te schrijven.
Dat helpt niet tegen wratjes of andere onschuldige bobbeltjes.

Je waarde van T3 is laag/normaal.
Het ziet er naar uit dat deze waarde bij jouw hoort.
Je FT3 zal uitstekend in evenwicht gehouden worden gezien je prachtige stabiele waarden van FT4/TSH.

Wat dat betreft had je huidige 25 µg levothyroxine net zo goed een suikerklontje kunnen zijn met minder negatieve effecten.
Die 25 µg T4 veroorzaakt al wel strubbelingen in je schildklierhuishouding.
Het doet moeite om je FT4/TSH op goed niveau te houden, zodat de FT3 aan d'r trekken komt.
Je begrijpt dat het toevoegen van T3-liothyronine je dan helemaal op een dwaalspoor zet.
Waardoor nodeloze verstoringen van je natuurlijke schildklierinstelling.

Dat neemt niet weg dat je klachten hebt.
Díe moeten serieus genomen worden.
En dát moet worden onderzocht.

Jouw suggestie om de schildklier te laten onderzoeken is een prima eerste stap.
Nu je waarden laten zien dat er niets abnormaals is, integendeel, zou je je moeten richten op andere serieuze oorzaken van je klachten.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie