Zoekende

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Bajo79
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mei 2019, 14:34

Zoekende

Bericht door Bajo79 »

Hoi hoi,

Net als velen op zoek naar antwoorden..

1.5 jaar geleden met vage klachten bij de huisarts gekomen, geprikt op van alles en TSH bleek 4.6 te zijn. Niet heel afwijkend maar toch, na 3 maanden opnieuw prikken toen was hij 3.8 dus binnen normaalwaarden. Toch bleek ik me rot voelen ban de huisarts mocht ik beginnen met Levothyroxine 0.25.

Klachten werden wat minder en na 3 maanden weer geprikt en TSH gedaald naar 2.1 (helaas geen t4vrij waarden bekend)

Nu weer veel klachten en op advies bij een health check toch weer eens gaan prikken (laatste x jaar geleden) omdat ik precies bijhoud wat ik verbruik en eet en ik blijf aankomen ondanks dat ik veel meer verbruik dan eet.

Geprikt nuchter voor tablet en TSH is nu 2.5 en T4vrij is 13.8 volgens mij goede waardes maar ik blijf me naar voelen en ergens ben ik er van overtuigd dat het aan mn schildklier ligt.

Ik sport heel veel, lees rond de 7 a 8 uur per werk. Daarnaast dagelijks ontzettend in beweging. Mijn gevoel zegt dat alles ontregeld is.

Maar wat zou ik nog kunnen doen en het klopt toch dat deze waarden gewoon goed zijn met mijn medicijngebruik.

Alvast bedankt voor de moeite om te lezen en het antwoorden.

Groet
Bajo
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zoekende

Bericht door Kiek »

Welkom Bajo!

Je waarden krijgen pas betekenis als ze in de vroege ochtend geprikt worden, zodra het lab open is, zonder levothyroxinedosis van die dag (slik na prik) én de FT4 ook bekend is.

Je TSH reageert op de hoogte van de FT4.
Ik heb dus geen idee in welke mate dat plaatsvindt zonder de waarde van FT4 te kennen.
Eén setje is onvoldoende.
Twee is een beginnetje, en drie kan richting geven, bevestigd door de vierde.
Allemaal van hetzelfde lab.

Theoretisch is één combinatie voldoende, maar praktisch blijkt er een flinke foutmarge te bestaan bij het bepalen van waarden. Het is ingewikkeld om juiste waarden te meten.
Daarom is het onmogelijk om je reeks TSH's serieus te beoordelen.

Je waarden vallen ongetwijfeld binnen de referentie.
Maar het blijft de vraag of ze ook binnen jouw referentie vallen.
Te weinig informatie om op te bouwen, dus niet te beantwoorden.
Ik gok dat je huidige waarden ongeveer op je set point staan.

Een definitieve instelling op een dosis van 25 µg helpt echt niet.
Dat is net zo effectief als niets.
Het gebeurt zo vaak dat een schildklier een korte periode wat minder effectief werkt.
Maar dat gaat dan weer over, zonder morren.

Denkt je huisarts nog steeds dat je schildklier abnormaal reageert?

Ik ben benieuwd naar jouw ideeën.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bajo79
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mei 2019, 14:34

Re: Zoekende

Bericht door Bajo79 »

Hoi Kiek,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Deze x was inderdaad geprikt zonder tablet en nuchter rond 8.30 uur.

Ik heb het idee dat het jaren lange (4 jaar) afvallen intensief sporten misschien iets met schildklier heeft gedaan, mn gevoel is dat hele hormoonhuishouden sinds bevallingen (laatste 6 jaar geleden) van slag is. De vraag is alleen of dat van schildklier is, overgang (ben 3, je weet maar nooit) of bijv door pilgebruik is.

Ik snap dat je weinig kunt zeggen over mn waardes haha ik las alleen ergens dat bijv het AMC een TSH van boven de 2 al te hoog vind, ergens is bij mij de twijfel misschien voel ik me wel het beste bij een TSH waarde van 1 en een T4 vrij van rond de 20 ik noem maar wat.

Ergens blijft dat knagen omdat de klachten allemaal zo overeenkomen..

Maar afspraak maken bij de huisarts om te overleggen, misschien ook maar prikken op overgang en/of vitamine tekort.

Nogmaals bedankt voor je antwoord.

Groetjes!
Bajo79
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mei 2019, 14:34

Re: Zoekende

Bericht door Bajo79 »

Hoi Kiek,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Deze x was inderdaad geprikt zonder tablet en nuchter rond 8.30 uur.

Ik heb het idee dat het jaren lange (4 jaar) afvallen intensief sporten misschien iets met schildklier heeft gedaan, mn gevoel is dat hele hormoonhuishouden sinds bevallingen (laatste 6 jaar geleden) van slag is. De vraag is alleen of dat van schildklier is, overgang (ben 39, je weet maar nooit) of bijv door pilgebruik is.

Ik snap dat je weinig kunt zeggen over mn waardes haha ik las alleen ergens dat bijv het AMC een TSH van boven de 2 al te hoog vind, ergens is bij mij de twijfel misschien voel ik me wel het beste bij een TSH waarde van 1 en een T4 vrij van rond de 20 ik noem maar wat.

Ergens blijft dat knagen omdat de klachten allemaal zo overeenkomen..

Maar afspraak maken bij de huisarts om te overleggen, misschien ook maar prikken op overgang en/of vitamine tekort.

Nogmaals bedankt voor je antwoord.

Groetjes!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zoekende

Bericht door Kiek »

Hallo Bajo,

Intensief sporten heeft geen ziekelijke invloed op je schildklier.
Stel je voor! Sporten zou verboden worden...
Dat geldt eveneens voor oestrogeen.
Je schildklierhormonen passen zich aan de oestrogenen aan zonder morren.
En zelfs zwangerschappen, een enorme hormonale omwenteling!, krijgen de meeste schildklieren niet plat.

Dit neemt niet weg dat jij met klachten zit die aan je schildklier doen denken.
Hierbij is het lastige dat de typische schildklierklachten zo algemeen zijn, dat je er vanalles op kunt plakken.
Wie is er niet eens een langere periode moe? Of presteert slecht, met een giga gebrek aan concentratie?
En wie komt niet zo nu en dan wat aan?

Het slikken van 25 µg is volstrekt nutteloos voor een groot mens/volwassene.
Daarmee rimpelt je schildklierhuishouding even.
Eigenlijk wat nadelig, want niet volledig ongestoord.
Een semi-placebo dus.

Je hebt groot gelijk om met je huisarts een ander gebied te bekijken.
Ik hoop dat je de juiste oplossing vindt.

Sterkte!
Kiek

PS: Laten we hopen dat het AMC > 2 mU/l als afwijkend blijft beschouwen voor een levothyroxinegebruiker!
In de nabije toekomst zal de AMC endo-klandizie vast vergroten.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie