Vraag waarden

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Britta
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mei 2019, 20:19

Vraag waarden

Bericht door Britta »

Hi allemaal,

Ik ben 27 jaar en heb ongeveer 12 jaar thyrax geslikt in een niet heel hoge dosering (0.05 mg). Ik heb wel met vlagen periodes gehad dat ik allerlei (vage) klachten had waarvan ik vaak dacht dat het aan mijn schildklier lag, maar mijn waarden vielen over het algemeen binnen het normale.
Nu kreeg ik vanaf afgelopen zomer vrij snel steeds meer klachten (o.a. slapeloosheid, hartkloppingen, geen kracht in armen en benen, erg chaotisch/vergeetachtig/gestrest etc.). Uiteindelijk bleek mijn schildklier te snel te werken dus ben ik na jaren op dezelfde dosering te hebben gezeten, helemaal gestopt met medicatie. Ik begin nu toch wel weer dingen te merken - die voor mijn gevoel niet helemaal kloppen. Voor ik te ver erover uitweid, hieronder eerst een lijstje met TSH/FT4 waarden, met de vraag: wat vinden jullie hiervan?

2015: TSH: 1.85 - FT4: 19
sept. 2016: TSH: 0.96 - FT4: 25
jan. 2018: TSH: 3.6 - FT4: 15
nov. 2018: TSH: 0.01 - FT4: 40
dec. 2018: TSH: 0.77 - FT4: 13 (zonder medicatie)
maart 2019: TSH 3.40 - FT4: 15.5 (zonder medicatie)

Hoor graag!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag waarden

Bericht door Kiek »

Welkom, Britta!

Je slikte al jaren 50 µg levothyroxine waarbij je FT4-waarden variëren van 15 tot 40 pmol/l.
Van zo'n onregelmatige schildklierproductie heb je natuurlijk veel last!

Zonder iets te weten van mogelijke gebruikte stoffen, buiten de 50 µg levothyroxine, die je schildklierwerking eenvoudig kunnen beïnvloeden (medicatie/leefwijze, etc.) heb je misschien een voorbijgaande thyreoïditis doorgemaakt? Of een passerend broertje of zusje van Graves?
Heeft je behandelaar je antistoffen laten bepalen?

In je reeks schildklierhormonen valt verder op de tamelijk flauwe reactie van je FT4-productie op je TSH. Zoals je laatste waarden ook aangeven: je hebt daar een TSH nodig van maar liefst 3.4 mU/l om een FT4 van (slechts) 15.5 pmol/l te fabriceren.
Zijn al je waarden in hetzelfde lab bepaald?

Van een gezonde schildklier dansen waarden in 24 uur op en neer in een bepaald individueel patroon.
Levothyroxine-gebruikers hebben een ritmiek die bepaald wordt door de sliktijd en de dosering. Daarnaast behoudt de TSH een min of meer normale 24-uurs ritmiek, mede beïnvloed door de variaties van doses en hoogten van de FT4. En natuurlijk de strikt individuele eigenschappen ervan.

Daarom is het belangrijk dat ze allemaal onder vergelijkbare omstandigheden geprikt zijn. Dat wil zeggen: 's ochtends vroeg, nuchter, zonder de levothyroxinedosis van die dag, in hetzelfde lab.
Je wilt immers oudere waarden goed kunnen vergelijken met de nieuwste uitslagen. En de al te heftige dynamiek van een hoeveelheid verse LT4 vermijden. Dat kan slordige waarden geven.

Je waarden bijeengenomen zette ik in een app om een idee te krijgen van de samenhang van je waarden. Het kan de werking van de FT4/TSH van de oorspronkelijke schildklier weergeven. Het is de mate waarin je aangeboren schildklierhuishouding reageert op afwisselende hoeveelheden FT4. Dat wordt weergegeven als het set point van TSH/FT4.

Het blijkt dat je met je waarden een nog vaag set point hebt in het gebied van een FT4 van ca. 16 pmol/l met een TSH van ruim 3 mU/l.
Ik noem het vaag omdat de app een passingsgraad geeft van iets boven de 50%, waar ik liever minstens een ruime 70% zie.
Opvallend is de wijze waarop je waarden gegroepeerd staan rondom de curve: hoe fors reageert je TSH op hoeveelheden van FT4?
Zoals ik eerder schreef: je hebt veel TSH nodig om een bepaald FT4- niveau te bereiken.
Uitzonderlijk veel TSH.

Eén 'setje' waarden wordt eruitgegooid: FT4 13 pmol/l met een TSH van 0.7 mU/l.
Volgens de theorie/app past deze niet bij het patroon van de andere waarden.
Hieronder het plaatje.

Misschien heb je er wat aan.
En nu ben ik natuurlijk benieuwd naar jouw uitleg!

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Britta Mei2019.jpg
Britta Mei2019.jpg (40.27 KiB) 354 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie