Wat geldt als stabiele waarden?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Azami
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mei 2019, 15:36

Wat geldt als stabiele waarden?

Bericht door Azami »

Hallo allen,

Eergisteren postte ik in een ander topic (voorstel-thread) dat mijn waarde stabiel was, maar ofwel ik heb het verkeerd verstaan, of gewoon verkeerd doorgekregen, want mijn TSH was 8 weken geleden nog 1,3 en nu 3,4 zie ik online in mijn dossier. Dus toch niet echt stabiel... Of hoe zien jullie dit? De endocrinoloog vond dit dus wel 'stabiel'. (Ik heb last van enorme vermoeidheid, kan niet werken, dus behoorlijke impact.)

(In dat andere topic ook vermeld, maar ik vermeld het hier nog eens; ik nam/neem mijn medicatie volgens de richtlijnen in en prik 4 uur daarna bij hetzelfde lab)

Groetjes, Azami
Azami
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mei 2019, 15:36

Re: Wat geldt als stabiele waarden?

Bericht door Azami »

toevoeging: ft4 was 16 bij een tsh van 1,3 en ft4 is 20 bij een tsh van 3,4.
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wat geldt als stabiele waarden?

Bericht door Kiek »

Hallo Azami,

De FT4 verhoogt als je je dosis levothyroxine vergroot.
De TSH zal verlagen, immers minder stimulans nodig om de FT4 te verhogen.
Dat is een vaste regel.
Na een snelle opbouw van de FT4 door de dosis T4, verlaagt deze een paar uur na het slikken van de levothyroxine, een kort stukje snellere afname, waarna een afname met gelijkere tred. Dat vindt plaats tot de volgende dosis, meestal in de vroege ochtend.
De TSH golft mee met de verhogingen en verlagingen van de FT4.

Op het forum wordt geprobeerd de oorzaak van bewegingen van waarden te onderzoeken.
Daarbij wordt de achterliggende fysiologie als basis gebruikt.

Andere medicatie geven soms verstoringen.
Of iemand slikt maar wat raak aan levothyroxine en andere pillen.
Verstoringen kunnen ook optreden als gevolg van het gebruik van verschillende laboratoria.
Of verschillende tijdstippen en/of condities.

Je schrijft:
toevoeging: ft4 was 16 bij een tsh van 1,3 en ft4 is 20 bij een tsh van 3,4.
De normale fysiologie lijkt bij jou niet van toepassing.
Dat laten je oudere waarden ook al zien.
Er is geen fysiologisch patroon te ontdekken.
Je waarden schieten alle kanten op.

Helaas!

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Azami
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mei 2019, 15:36

Re: Wat geldt als stabiele waarden?

Bericht door Azami »

Kiek schreef: 27 mei 2019, 11:22 Hallo Azami,

De FT4 verhoogt als je je dosis levothyroxine vergroot.
De TSH zal verlagen, immers minder stimulans nodig om de FT4 te verhogen.
Dat is een vaste regel.
Na een snelle opbouw van de FT4 door de dosis T4, verlaagt deze een paar uur na het slikken van de levothyroxine, een kort stukje snellere afname, waarna een afname met gelijkere tred. Dat vindt plaats tot de volgende dosis, meestal in de vroege ochtend.
De TSH golft mee met de verhogingen en verlagingen van de FT4.

Op het forum wordt geprobeerd de oorzaak van bewegingen van waarden te onderzoeken.
Daarbij wordt de achterliggende fysiologie als basis gebruikt.

Andere medicatie geven soms verstoringen.
Of iemand slikt maar wat raak aan levothyroxine en andere pillen.
Verstoringen kunnen ook optreden als gevolg van het gebruik van verschillende laboratoria.
Of verschillende tijdstippen en/of condities.

Je schrijft:
toevoeging: ft4 was 16 bij een tsh van 1,3 en ft4 is 20 bij een tsh van 3,4.
De normale fysiologie lijkt bij jou niet van toepassing.
Dat laten je oudere waarden ook al zien.
Er is geen fysiologisch patroon te ontdekken.
Je waarden schieten alle kanten op.

Helaas!

Met vriendelijke groet,
Kiek
Dank voor je reactie, Kiek!
Ik schrik een beetje van 'de normale fysiologie lijkt bij jou niet van toepassing'. Dat klinkt niet echt hoopvol en alsof ik me ooit beter ga voelen. Ik heb van de internist begrepen dat dit bij Hashimoto 'hoort'. Is er bij andere patienten met Hashimoto (wat er toch een hoop zijn) wel een fysiologisch patroon te ontdekken?
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wat geldt als stabiele waarden?

Bericht door Kiek »

Als iets niet lukt, dan probeer ik te weten te komen waarom het mislukt.
Inderdaad hoort het lab een normaal fysiologisch patroon te volgen.
Dat heeft niets met Hashimoto te maken.

Een voorbeeldje van de omgekeerde wereld:
FT4/TSH:
18.10/2.60
19.40/6.10

of
16/1.3
20/3.4

Daar klopt geen jota van.
Je hele reeks waarden bijeengenomen krijgt een slappe curve met als set point een hoge FT4 en een relatief hoge TSH: 19.8 pmol/l met 2.56 mU/l.
Daarbij is de passingsgraad erg laag met 43%.
Willekeurig gestrooi met waarden levert soms een hogere passingsgraad op.

Daarom startte ik opnieuw met je reeks waarden.
Het blijkt dat je eerste 4 waarden het meest reële beeld geeft: set point FT4 17,1 pmol/l met een TSH van 1.62 mU/l. De vorm van de curve redelijk goed, en de passingsgraad 73%.
De miserie begint met de waarden FT4/TSH = 14/13.

Ik dacht in eerste instantie dat je verschillende labs bezoekt.
En dat je reeks supplementen de nodige storing geeft.
Dat denk ik trouwens nog steeds.
Daarnaast schrijf je dat je na het slikken van levothyroxine naar het lab gaat.
In dit verband een rommeltje.

Wil je weten welke waarden bij je passen, zorg dan dat je 24 uur geen levothyroxine slikt.
Dus heel vroeg en nuchter naar hetzelfde lab.
Dat geeft de beste en meeste informatie.

Ook uit jouw waarden blijkt weer dat prikken na het slikken zinloze waarden geeft.

Natuurlijk maakt het voor de behandelaar niets uit.
Die bekijkt immers naar één momentopname.
En als dat in orde dan is het klaar.

Hieronder tref je een plaatje met al je waarden. Er zitten ook nog een paar outliers bij. Dat zijn waarden die er niet bij kúnnen horen.

Ik zal ook het plaatje van je eerste 4 waarden erbij zetten.
Ik denk dat dit plaatje de meest reële weergave is.

Dag!
Kiek

PS: slik je T3 erbij, of thyreoïdum?
Bijlagen
AzamiTotaalMei2019.jpg
AzamiTotaalMei2019.jpg (42.74 KiB) 945 keer bekeken
Azami startwaardenMei2019.jpg
Azami startwaardenMei2019.jpg (40.03 KiB) 945 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Azami
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mei 2019, 15:36

Re: Wat geldt als stabiele waarden?

Bericht door Azami »

Kiek schreef: 28 mei 2019, 12:58 Als iets niet lukt, dan probeer ik te weten te komen waarom het mislukt.
Inderdaad hoort het lab een normaal fysiologisch patroon te volgen.
Dat heeft niets met Hashimoto te maken.

Een voorbeeldje van de omgekeerde wereld:
FT4/TSH:
18.10/2.60
19.40/6.10

of
16/1.3
20/3.4

Daar klopt geen jota van.
Je hele reeks waarden bijeengenomen krijgt een slappe curve met als set point een hoge FT4 en een relatief hoge TSH: 19.8 pmol/l met 2.56 mU/l.
Daarbij is de passingsgraad erg laag met 43%.
Willekeurig gestrooi met waarden levert soms een hogere passingsgraad op.

Daarom startte ik opnieuw met je reeks waarden.
Het blijkt dat je eerste 4 waarden het meest reële beeld geeft: set point FT4 17,1 pmol/l met een TSH van 1.62 mU/l. De vorm van de curve redelijk goed, en de passingsgraad 73%.
De miserie begint met de waarden FT4/TSH = 14/13.

Ik dacht in eerste instantie dat je verschillende labs bezoekt.
En dat je reeks supplementen de nodige storing geeft.
Dat denk ik trouwens nog steeds.
Daarnaast schrijf je dat je na het slikken van levothyroxine naar het lab gaat.
In dit verband een rommeltje.

Wil je weten welke waarden bij je passen, zorg dan dat je 24 uur geen levothyroxine slikt.
Dus heel vroeg en nuchter naar hetzelfde lab.
Dat geeft de beste en meeste informatie.

Ook uit jouw waarden blijkt weer dat prikken na het slikken zinloze waarden geeft.

Natuurlijk maakt het voor de behandelaar niets uit.
Die bekijkt immers naar één momentopname.
En als dat in orde dan is het klaar.

Hieronder tref je een plaatje met al je waarden. Er zitten ook nog een paar outliers bij. Dat zijn waarden die er niet bij kúnnen horen.

Ik zal ook het plaatje van je eerste 4 waarden erbij zetten.
Ik denk dat dit plaatje de meest reële weergave is.

Dag!
Kiek

PS: slik je T3 erbij, of thyreoïdum?
Dankjewel, Kiek!
'Daarbij is de passingsgraad erg laag met 43%. Willekeurig gestrooi met waarden levert soms een hogere passingsgraad op.' Mag ik vragen wat je daarmee bedoelt, want dat begrijp ik niet precies (zowel wat je bedoelt met 'gestrooi met waarden' als met 'passingsgraad')?
Ik had begrepen dat als je altijd rond dezelfde tijd levothyroxine slikt het niet zoveel uitmaakt of je daarvoor of daarna prikt, zolang je elke keer precies hetzelfde doet. Waardoor zouden die zinloze waarden verklaard kunnen worden als ik telkens 4 uur na het slikken laat prikken? Ik bedoel, wat maakt ze zinloos?
Tot slot de vraag; wat bedoel je met waarden die er niet bij kúnnen horen? Want dit zijn echt de uitslagen zoals ik ze heb doorgekregen.
Sorry voor deze vragen, maar ik wil graag goed begrijpen wat je zegt.
Veel dank voor je hulp, ik waardeer het echt!
Azami
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mei 2019, 15:36

Re: Wat geldt als stabiele waarden?

Bericht door Azami »

(En het is dus wel zinvol om vanaf nu wél elke keer vóór inname van levothyroxine (en natuurlijk rond dezelfde tijd) te prikken? Dan ontstaat er mogelijk meer duidelijkheid?)
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wat geldt als stabiele waarden?

Bericht door Kiek »

Ik gebruik niet de taal van mensen die opgeleid zijn om waarden te beoordelen, of om waarden te meten.
Ik gebruik mijn eigen praktische ervaring, mijn aangeleerde schildklierkennis (zoals de biotine..) uit Schildklierziekten van Wiersinga e.a., de Thyroidmanager en PubMed, en mijn huishoudtaal.
Overigens check ik mijn taal/uitleg eens in de zoveel tijd met mensen die best van wanten weten.
Vanochtend nog tijdens een duinwandeling.

Zie je waarden in verhouding gegroepeerd rondom de curve.
Het plaatje van je curve is relatief uitgezoomd met een TSH die tot 36 mU/l gaat.
Ondanks deze uitgezoomde projectie dartelen je waarden relatief ver van de curvelijn, dus wijd verspreid.
De wijze waarop je waarden zich rondom de curve positioneren is de passingsgraad.
Zijn het waarden die als pareltjes aan de curveketting hangen, of willekeurig gestrooide kralen?
Aan jouw curve hangt een enkele parel, het meerendeel lijkt op willekeurig gestrooide kralen.
Met een lage passingsgraad.
Een parelketting krijgt een hoge passingsgraad.
Ik meet die passingsgraad niet, dat doet de app.

De uitslagen met een rood kruisje (outliers) hebben wel gemeten wat er gebeurt met je FT4 en TSH.
Maar de werveling en warreling van FT4/TSH na het slikken van je L-T4 maakt een stabiele/evenwichtige uitslag niet mogelijk.
Dat is kennis uit de farmacokinetiek.
Want de TSH is niet in staat om gedurende dat moment de veranderingen van de FT4 bij te benen.
Je ziet pas iets als deze mist is opgetrokken.

En dus is het zeker noodzakelijk en wel zinvol om vanaf nu wél elke keer vóór inname van levothyroxine (en natuurlijk rond dezelfde tijd) te prikken.
Bijlagen
AzamiZoomerMei2019.jpg
AzamiZoomerMei2019.jpg (41.29 KiB) 872 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Azami
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mei 2019, 15:36

Re: Wat geldt als stabiele waarden?

Bericht door Azami »

Kiek schreef: 29 mei 2019, 14:41 Ik gebruik niet de taal van mensen die opgeleid zijn om waarden te beoordelen, of om waarden te meten.
Ik gebruik mijn eigen praktische ervaring, mijn aangeleerde schildklierkennis (zoals de biotine..) uit Schildklierziekten van Wiersinga e.a., de Thyroidmanager en PubMed, en mijn huishoudtaal.
Overigens check ik mijn taal/uitleg eens in de zoveel tijd met mensen die best van wanten weten.
Vanochtend nog tijdens een duinwandeling.

Zie je waarden in verhouding gegroepeerd rondom de curve.
Het plaatje van je curve is relatief uitgezoomd met een TSH die tot 36 mU/l gaat.
Ondanks deze uitgezoomde projectie dartelen je waarden relatief ver van de curvelijn, dus wijd verspreid.
De wijze waarop je waarden zich rondom de curve positioneren is de passingsgraad.
Zijn het waarden die als pareltjes aan de curveketting hangen, of willekeurig gestrooide kralen?
Aan jouw curve hangt een enkele parel, het meerendeel lijkt op willekeurig gestrooide kralen.
Met een lage passingsgraad.
Een parelketting krijgt een hoge passingsgraad.
Ik meet die passingsgraad niet, dat doet de app.

De uitslagen met een rood kruisje (outliers) hebben wel gemeten wat er gebeurt met je FT4 en TSH.
Maar de werveling en warreling van FT4/TSH na het slikken van je L-T4 maakt een stabiele/evenwichtige uitslag niet mogelijk.
Dat is kennis uit de farmacokinetiek.
Want de TSH is niet in staat om gedurende dat moment de veranderingen van de FT4 bij te benen.
Je ziet pas iets als deze mist is opgetrokken.

En dus is het zeker noodzakelijk en wel zinvol om vanaf nu wél elke keer vóór inname van levothyroxine (en natuurlijk rond dezelfde tijd) te prikken.
Dank voor je reactie. Gek dat door mijn twee internisten en huisarts wordt beweerd dat na het slikken het beste is of dat het niet uitmaakt zolang je maar hetzelfde blijft doen. Alhoewel ik denk dat de meeste van hun patiënten hun advies opvolgen en desondanks hebben zij dus wél meer stabiele waarden (schijnbaar ben ik hun enige lastige patient). Enfin, ik ga je advies maar opvolgen. Dankjewel!
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wat geldt als stabiele waarden?

Bericht door Kiek »

Hallo Azami,

De definitie van stabiele waarden voor je internisten en je huisarts betreft waarden die binnen de referentie vallen. Dan is het 'stabiel'.

Je internisten en je huisarts weten veel over behandelingsmethoden, maar veel minder over de achterliggende theorieën van de gebruikte instrumenten (lab) en medicijnen.

Vroeger waren het de druïden die ieder probleem oplosten, op wat voor gebied dan ook.
En zelfs nu is dit aureool nog steeds niet helemaal verdwenen. Maar artsen zijn geen allesweters.
De twee internisten en je huisarts weten wel dat levothyroxine een halfwaardetijd heeft van ca. een week. Maar ze weten niet veel over het effect en bewegingen van/door de levothyroxine.
Dat is het gebied van de farmacokinetiek, ook al weer een onderdeel van de farmacologie.
De farmaindustrie maakt gebruik van deze kinetische kennis om de inhoud van de levothyroxinepillen te vergelijken.
Ze noemen dat bioequivalentie.

Je ziet bij deze test dat ieder mens een andere reactie geeft op dezelfde hoeveelheid levothyroxine.
Ik zal hieronder een plaatje voegen, zoals je ziet helemaal zelf gefabriceerd.....
De FT4 suist bij de ene razendsnel de lucht in, tot het bij die persoon behorend maximum, en bij de ander duurt dit proces (veel) langer.
De TSH wordt dan gedurende een periode onderdrukt in vergelijking met de werkelijke situatie.
Daarom is er zo geen algemene uitspraak te doen over de manier waarop men reageert op levothyroxne.
Het is uiterst individueel. Dus onbekend en onzeker.

Het lab wordt verricht om de stand van zaken te bepalen.
Het meten van een FT4/TSH is ingewikkeld. Het is het gebied van klinisch chemici.
Bij het prikken vóór het slikken heb je niet alleen het meest rustige moment te pakken, zonder dwarreling van waarden.
Maar ook het laagste resultaat van de FT4 in 24 uur.
En de meeste betrouwbare TSH daarbij.

Prikken na het slikken geeft ongewenste turbulentie.
Het ontneemt ieder helder zicht op de werkelijke situatie.
Het geeft een fout meetresultaat.

Over dit onderwerp ben je nu beter geïnformeerd dan je huisarts en je twee internisten.
Zo krijg je grip op je eigen waarden.
Waar je je ook bevindt: jij leert welke waarden het beste bij jou passen.
Rationeel, zonder poespas, gebruikmakend van kennis uit andere vakgebieden dan je gewend bent.
Dat is verrijkend.Gebruik het!

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Over bioequivalentie LT4.jpg
Over bioequivalentie LT4.jpg (16.07 KiB) 818 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie