Welke waarden worden bij jou geprikt?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Welke waarden worden bij jou geprikt?

Bericht door laura »

Op internet kwam ik bijgesloten uitslagenformulier tegen. Het is van het Erasmus MC.
Verbazingwekkend is dat de T4 is geprikt en niet de vrij T4 (= fT4).

Vandaar mijn vraag: wordt bij jou de T4 of de fT4 geprikt?

Kijk hier voor meer uitleg: http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... t4-t3.html
Bloedonderzoek Erasmus.jpg
Bloedonderzoek Erasmus.jpg (130.4 KiB) 8362 keer bekeken
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Line
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 sep 2013, 20:03

Re: Welke waarden worden bij jou geprikt?

Bericht door Line »

Bij mij wordt steeds de FT4 geprikt.

Groetjes
Line
hypo na raj behandeling voor toxisch adenoom
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Welke waarden worden bij jou geprikt?

Bericht door Jenny »

Bij mij ook, plus de TSH en T3, omdat ik Cytomel slik.
Maar ik mag ook zelf invullen wat ik belangrijk vind en prikken wanneer ik dat nodig acht.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
hyperdepiepertje
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 feb 2014, 14:11

Re: Welke waarden worden bij jou geprikt?

Bericht door hyperdepiepertje »

Hoi,

Bij mij wordt altijd de tsh en Ft4 geprikt. Ik vraag zelf af en toe om Ft3 omdat ik die waarde niet vertrouw. Vaak ligt die rond de 1,2 dus net binnen het acceptabele gebied.

Groetjes!
hypo na graves maar absoluut niet blij
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Welke waarden worden bij jou geprikt?

Bericht door laura »

hoi Hyperdepiep,

Dat zal de T3 zijn met die waarde.
Kijk maar naar: http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... t4-t3.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Welke waarden worden bij jou geprikt?

Bericht door Jenny »

Een T3 van 1,2 is wel wat aan de lage kant hoor. Tussen de 1,5 en 2,0 zou beter zijn.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
hyperdepiepertje
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 feb 2014, 14:11

Re: Welke waarden worden bij jou geprikt?

Bericht door hyperdepiepertje »

Hoi Suze en Jenny,

Inderdaad, zal wel T3 zijn Suze :-) Ik zal het voor de zekerheid nog even checken bij mijn internist!

Ik dacht zelf ook dat de waarde (T3 1,2 bij een tsh van 0,02 en Ft4 van 19 toen) wat aan de lage kant was Jenny en gezien de spierklachten die ik altijd blijf houden en het feit dat ik veel problemen heb met mijn concentratie en geheugen zou dat hierdoor best verklaarbaar kunnen zijn. Ik vind alleen dat T3 verhaal altijd moeilijk te begrijpen. Ik slik zo weinig euthyrax (op het moment 31,25 maar voel me hyper) dat ik volgens mij niet eens cytomel zou kunnen slikken....als ik het goed begrijp is de laagste dosering cytomel 3,125. Bij 31,25 euthyrax en 3,125 cytomel is de verhouding natuurlijk niet goed...ik begrijp uit de richtlijnen voor gebruik combinatie T3/T4 therapie dat die verhouding 1:17 moet zijn!

Groetjes!
hypo na graves maar absoluut niet blij
hyperdepiepertje
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 feb 2014, 14:11

Re: Welke waarden worden bij jou geprikt?

Bericht door hyperdepiepertje »

Jenny schreef: Tussen de 1,5 en 2,0 zou beter zijn.
Bedankt voor de tip Jenny!
hypo na graves maar absoluut niet blij
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Welke waarden worden bij jou geprikt?

Bericht door laura »

hoi Hyperdepiep,

Heel waarschijnlijk maakt jouw schildklier nog gewoon zelf T3.
In dat opzicht is het ook maar de vraag of je er iets aan hebt om T3 te slikken.

Maar ook: hoe waren jouw waarden toen je aan de thyrax begon?
En hoe snel ging je na de slok aan de thyrax?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
hyperdepiepertje
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 feb 2014, 14:11

Re: Welke waarden worden bij jou geprikt?

Bericht door hyperdepiepertje »

Hoi Suze,

Is het niet zo dat T3 alleen wordt gemaakt door de schildklier zelf en nodig is voor goed functioneren van je spieren en je hersenen? Vrij T3 wordt uit T4 omgezet in de lever? Als de waarde van T3 dan laag normaal is, ook al maakt de schildklier zelf nog wat T3 aan, dan is het toch altijd goed om T3 te slikken aangezien de schildklier zelf dat net niet voldoende kan?

Toen ik aan de thyrax ging was mijn TSH onmeetbaar en de rest weet ik helaas niet meer. Ik vertrouwde er toendertijd op dat artsen wisten waar ze mee bezig waren en heb geen waardes opgevraagd. Stom...stom...stom....ik zou ook echt niet weten hoe ik dat nu nog moet achterhalen...

Ik heb de slok gehad op 14 mei 2010 en ben 29 augustus 2010 aan de thyrax gegaan. Van toen heb ik geen waardes, ik weet wel dat ik een maand later een TSH van 15 had en een FT4 van 10. Ik slikte toen 0.05 mg thyrax.

Groetjes!
hypo na graves maar absoluut niet blij
Plaats reactie