Vraag over waardes

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Amber_25
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2019, 16:57

Vraag over waardes

Bericht door Amber_25 »

In februari dit jaar heb ik mijn schildklier laten testen ivm vermoeidheid.
Omdat de vermoeidheid toeneemt en ik ook andere klachten heb, is mijn schildklier in juli nog een keer getest.
Die keer was mijn tsh licht verhoogd.
Vandaag ben ik weer geprikt. Die waardes ga ik morgen voor bellen.

Februari:
Tsh 3,7
Ft4 13,9

Juli:
Tsh 4,4
Ft4 16,5

Wat vinden jullie hiervan? De internist zegt dat dit mijn normaalwaardes zijn en dat ik hier geen klachten van kan hebben.
Een trage schildklier komt voor in mijn familie. En ik kan me herinneren dat ik zo'n zeven jaar geleden eens opnieuw heb moeten prikken, omdat mijn waardes wezen op een trage schildklier. De tweede keer prikken, waren mijn waardes wel goed.

Mijn klachten zijn:
- opgejaagd gevoel
- minder trek, ik ben onopgemerkt zo'n 1000kcal minder gaan eten en ik val niet af. Dit is echt niks voor mij, ik viel al af als ik er alleen maar aan dacht bij wijze van spreken.
- ont-zet-tend moe, niet vooruit te branden.
- zware benen en armen
- stemmingswisselingen, somber, snel geïrriteerd
- zere spieren
- pijnlijke gewrichten
- concentratieproblemen
- vergeetachtig (als iemand bijv. vraagt wat ik afgelopen dagen gedaan heb, moet ik vaak mijn agenda erbij pakken, omdat ik het anders gewoon niet weet)
- lage hartslag in rust (50-60)
- menstruatiecyclus van 40-50 dagen
- koude voeten en handen
- lage ochtendtemperatuur
- rusteloze benen
- jeuk
- spiertrekkingen
- droog, dunner wordend haar
- lange hersteltijd na inspanning (meerdere dagen)

De afgelopen paar maanden zijn mijn klachten sterk verergerd. Waar ik eerst nog regelmatig een rondje kon fietsen of naar de sportschool ging, kan ik nu eigenlijk niks meer. Ik zit het grootste gedeelte van de dag op de bank. Moed te verzamelen om me naar de wasmachine of de supermarkt te slepen. En dat is het dan voor die dag. Ik ben ruim een jaar geleden de ziektewet in gegaan met een burnout. Na een tijdje te proberen op te bouwen, zit ik nu weer thuis. Werken gaat niet.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Vraag over waardes

Bericht door Teun »

Op het eerste gezicht zeg ik als ik de waardes zie, niets aan de hand met je schildklier. Maar dat is natuurlijk te simpel. Erg afwijkend zijn ze in ieder geval niet, maar zonder de referentiewaardes van je lab is het moeilijk te zeggen. Of ze uberhaupt afwijkend zijn. Voor mijn lab. zouden het goede waardes zijn. Maar ook dan nog kan het niet bij je hoeven te passen, maar kom daar maar eens achter.
Wordt er ook naar andere dingen gekeken buiten je schildkliear om? Ik hoop niet dat er alleen doodgestaard wordt op dit orgaan, je klachten zijn dusdanig dat ik het verstandig zou vinden als er verder gekeken wordt.
In ieder geval beterschap en sterkte met de zoektocht.
Amber_25
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2019, 16:57

Re: Vraag over waardes

Bericht door Amber_25 »

De referentiewaarde van tsh is 0,4-4
Referentiewaarde van ft4 weet ik zo gauw niet. Ik dacht 9-23

Ik heb een verwijzing voor de vermoeidheidkliniek, omdat de ha denkt aan cvs. Maar ik wil graag eerst uitgesloten hebben dat het mijn schildklier is, aangezien mijn tsh in principe wel te hoog is. In combinatie met mijn klachten en het feit dat meerdere familieleden schildklierpatiënt zijn, lijkt me die gedachte niet heel gek.
Amber_25
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2019, 16:57

Re: Vraag over waardes

Bericht door Amber_25 »

Meer mensen die hier iets over kunnen zeggen? Kan het zijn dat mijn klachten hier vandaan komen?
Amber_25
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2019, 16:57

Re: Vraag over waardes

Bericht door Amber_25 »

Er wordt inderdaad breed gekeken. De arts heeft aardig breed bloed laten prikken. Alle waardes zijn altijd goed. Alleen de tsh is licht verhoogd. Vandaar dat ik me afvraag of dat de klachten kan veroorzaken.
Omdat hier best veel kennis is, ben ik benieuwd naar jullie mening. Bij de internist voel ik me niet serieus genomen. Die had het over pas actie ondernemen als de tsh de 10 aantikt.

Ik slik vitamine D, B12 en B8 en ik ben 26 jaar.

Zal eens vragen naar oudere waardes.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Vraag over waardes

Bericht door Teun »

Even een vraagje. Waarom slik je deze vitamines?
Vit b8 en 12 wordt het teveel uitgeplast, teveel aan vit. D kan klachten geven als vermoeidheid, misselijkheid, obstipatie e.d geven.
Amber_25
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2019, 16:57

Re: Vraag over waardes

Bericht door Amber_25 »

B12 slik ik als ik geen vlees eet die dag. Ik eet soms gerust een week geen vlees en heb ook een tijd vegetarisch gegeten. B8, omdat mijn haar droger en dunner werd. Overschot plas je inderdaad uit, dus kan geen kwaad.
Vit D slik ik, omdat die best laag was. Weet de waarde niet uit mijn hoofd, papier ligt bij de internist, maar waarde blijft nu goed. Vanaf welke waarde kan je die klachten krijgen? Zal er eens naar kijken dan.
Amber_25
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2019, 16:57

Re: Vraag over waardes

Bericht door Amber_25 »

Bloeduitslag van vorige week binnen.
Tsh is weer 4,4
Treeske
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 dec 2016, 13:47

Re: Vraag over waardes

Bericht door Treeske »

Hoi Amber,

Je schrijft dat je vitamine B8 (biotine) slikt.
Dit kan invloed hebben op de schildklierdiagnostiek,

Op internet is hierover wel informatie te vinden.

Bijvoorbeeld https://www.nvkc.nl/sites/default/files ... ier_WQ.pdf
Een echte valkuil in schildklierdiagnostiek is gebruik
van de vitamine biotine als supplement. Immunoassays
welke zijn gebaseerd op streptavidine-biotine binding
kunnen hierdoor aanzienlijke interferentie vertonen.
Als gevolg van de biotine concentratie aanwezig in het
patiëntmateriaal kan een sandwich assay als TSH foutief verlaagde waarden geven, en een competitieve assay
als FT4 of FT3 foutief verhoogde waarden (15)


Misschien zijn je waardes duidelijker als je de week voor het bloedprikken tijdelijk stopt met het slikken van deze vitamine?

Groetjes, Treeske
Amber_25
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2019, 16:57

Re: Vraag over waardes

Bericht door Amber_25 »

Hoi Treeske,

Bedankt voor je reactie. Ik kwam het ook al tegen op internet en ben nu sinds ongeveer een weekje gestopt met biotine. Ik las een casus waarbij een week later de schildklierwaardes genormaliseerd waren, dus dan zou ik in principe eerdaags nog een keer kunnen prikken.
Donderdag heb ik weer een afspraak.
Ik voel me wel een beetje een zeur.. Maar ik vertrouw het gewoon niet. Sommige klachten nemen ook toe.

Ik houd jullie op de hoogte!
Plaats reactie