Waarden

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
riekievandooren
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 sep 2019, 22:27

Waarden

Bericht door riekievandooren »

ik heb een vraagje .als je tsh goed is en je ft4ook goed is .betekend dat dan dat automatisch je t3 ook goed moet zijn .
Kiek
Berichten: 6717
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: waarden

Bericht door Kiek »

De hoogte van je TSH wordt geregeld in je hersenen.
Het is een weergave van de omzetting van FT4 in T3 in je hypothalamus.

Als dat niveau goed is, dan is automatisch de uitkomst van je TSH ook goed.
En dat geldt eveneens voor de bijpassende FT4.

Dus ja, het betekent in principe dat alles in orde is.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
riekievandooren
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 sep 2019, 22:27

Re: waarden

Bericht door riekievandooren »

dankjewel voor je bericht terug
maar ik las dat dat nog wel eens kan verschillen per persoon .dit las ik.
Als de TSH en de T4 binnen de baanbreedtes liggen word er verondersteld dat ook het actieve T3 hormoon wel zal worden aangemaakt .en er niets met de schildklieraan de hand kan zijn .dit hoeft echter niet altijd zo te zijn .
Bovendien kan er ook nog een zogenaamde resersed T3worden aangemaakt
zeker onder ivloed van stress. dit is een vorm van T3 waar onze cellen niets mee kunnen .
Dit las ik ..dan denk ik het komt dus wel ..of ook voor ...dat je TSH en t4 goed zijn maar je t3 niet .dat begreep ik hieruit..ik ben ook maar een leek hoor...
Kiek
Berichten: 6717
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: waarden

Bericht door Kiek »

Ja, gelukkig bestaat reverse T3!

Dat is een prachtig stofje.
Het draagt mede zorg voor een evenwichtige schildklierhuishouding.
Je moet weten dat de FT4 zorgt voor de balans in onze hormoonhuishouding.
Grofweg wordt voor 1/3 je FT4 omgezet in T3, 1/3 wordt omgezet in reverse T3, en van het overige deel wordt het jodium deels teruggewonnen voor nieuwe productie, en de rest komt via de wc in het riool terecht.

Ieder mens heeft verschillende hoeveelheden schildklierhormoon nodig per dag.
Dat wiebelt en zwiert heen en weer.
Gelukkig dat jij andere waarden hebt dan ik.
Jij hebt immers een heel ander leven dan ik.
Met eigen behoeften aan schildklierhormonen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
riekievandooren
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 sep 2019, 22:27

Re: waarden

Bericht door riekievandooren »

dankjewel voor je reactie
dus eigenlijk .als je je TSH en T4 laat prikken moet er eigenlijk standaard T3 bij zitten ..
omdat het ook onbetrouwbaar kan zijn .
Kiek
Berichten: 6717
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: waarden

Bericht door Kiek »

Waarom vertrouw je je TSH/FT4 niet?
Wat bedoel je met onbetrouwbaar?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
riekievandooren
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 sep 2019, 22:27

Re: waarden

Bericht door riekievandooren »

jawel ..
maar ik hoor nu vaker dat meten weten is .dat niet altijd de tsh en t4 betrouwbaar zijn ..het kan ...hoeft niet natuurlijk maar idd niet iedereen is gelijk daarin
Kiek
Berichten: 6717
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: waarden

Bericht door Kiek »

Ja, Riekie!
Meten is weten, zolang je maar weet wat je meet!

Mensen met een schildklierziekte slikken levothyroxine.
En dan moet je zeker de achtergronden kennen van je FT4 en TSH, en weten onder welke condities er geprikt moet worden, om de juiste betekenis te geven aan de waarden.
Op een herhaalbare manier.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
riekievandooren
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 sep 2019, 22:27

Re: waarden

Bericht door riekievandooren »

goeiemorgen
mag ik nog even tetug komen op de schildklier waarden prikken.
tegen mij word altijd gezegd hoeft niet nuchter te prikken .door mn huisarts .ik slik al jaren medicatie .
Kiek
Berichten: 6717
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: waarden

Bericht door Kiek »

Ah, je slikt ook levothyroxine.
Gebruik je nog andere schildklierondersteuners?

Jouw waarden zijn uniek.
En ze zijn niet te vergelijken met mijn waarden.

Waarden van mensen met een gezonde schildklier zwieren de hele dag en nacht door in een bepaald individueel ritme. In het algemeen is de TSH 's nachts het hoogst, waardoor de FT4 kan klimmen om de volgende dag het werk te doen.

Mensen die levothyroxine gebruiken hebben een 24-uurs dosisritme. Dit ritme is totaal anders dat het ritme van gezonde schildklieren.

Door dat tijdsafhankelijke gezwier is het belangrijk om altijd dezelfde prikomstandigheden te hebben.
Daarom a l t i j d dezelfde vroege ochtendtijd gebruiken om naar het lab te gaan.
Nuchter, zonder levothyroxinedosis van die dag.
Die neem je mee, om ze te slikken direct na het prikken.

Want het doel is om je nieuwste waarden te kunnen vergelijken met je oudere waarden: zijn ze beter of slechter? Zitten ze op het juiste niveau?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie