Nysa2019 vertelt

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Nysa2019
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 sep 2019, 19:42

Nysa2019 vertelt

Bericht door Nysa2019 »

Goedemiddag allemaal,

Sinds een maand heb ik de diagnose Hashimoto. Een maand daarvoor ben ik, gek genoeg, ook positief getest op Graves. Mijn waarden zijn de afgelopen tijd dus flink op en neer gegaan. Resultaat van mijn laatste bloedonderzoek op 13/9:

TSH=66
vrij T4=8
totaal T3=1

Ik slik sinds vorige maand 50 mcg Euthyrox per dag. Langzaamaan begin ik me beter te voelen. Wat ik echter niet kan plaatsen is het feit dat ik enorme pijn heb in mijn gewrichten (handen en voeten) en ook een soort van zenuwpijn overal in mijn ledematen (stekende pijn, branderig gevoel, tintelingen). Dit maakt me gek van angst. Het spookt constant door mijn hoofd dat het misschien ook nog een andere ziekte kan zijn, zoals reuma of ms. Herkent iemand die hevige pijn in gewrichten en zenuwpijn in combinatie met Hashimoto?
En wat vinden jullie van mijn dosering I.c.m. Met mijn waarden?

Ik ben heel benieuwd naar jullie mening!

Groeten,

Nysa
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: Nysa2019 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Hoi Nysa, als ik te weinig hormoon slik heb ik ook last van m’n spieren/ gewrichten. Zelfs in m’n vingerkootjes en m’n mond. Dus ik denk echt dat het door de hashimoto komt. Sterkte!
Nysa2019
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 sep 2019, 19:42

Re: Nysa2019 stelt zich voor

Bericht door Nysa2019 »

Hoi Geertje,

Bedankt voor je reactie. Herken je de zenuwpijn ook of hoort dat niet bij Hashimoto. Ik ben het iig nog nergens tegen gekomen.

Groeten,

Nysa
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: Nysa2019 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Hoi, wat bedoel je met zenuwpijn?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Nysa2019 stelt zich voor

Bericht door laura »

hallo Nysa,

Heb je misschien een overzicht van je op- en neergaande tsh- en fT4-waarden?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Nysa2019
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 sep 2019, 19:42

Re: Nysa2019 stelt zich voor

Bericht door Nysa2019 »

Hi Geertje en Laura,

Zenuwpijn als in een scherpe, stekende pijn afgewisseld met een branderig gevoel en tintelingen (vooral in mijn benen). Ook heb ik, vooral als ik stil lig, over mijn hele lichaam last van trillende spieren.

Mijn handen doen pijn bij het typen en het doen van huishoudelijke taken. Daarnaast heb ik de afgelopen week kleine vochtbultjes op mijn pols en enkelgewricht ontdekt. Mijn internist gaf aan dat ze dat niet direct herkent als symptoom van Hashimoto. Ze overlegt dit nog met de reumatoloog en komt er volgende week op terug.

Mijn waarden zijn als volgt:

13/7:
Tsh < 0.05
Ft4 16
T3 onbekend
Tsh receptor antistoffen 14 (volgens internist indicatie Graves)

4/9
Tsh 66.45
Ft4 <5.15
T3 0.70

13/9
Tsh 66
Ft4 8
T3 1
Tsh receptor antistoffen 7.7
Anti Tpo 176

Afgelopen donderdag weer bloed geprikt. Ben benieuwd naar het effect van 50mcg. Ik merk echt wel dat het beter gaat: ben minder moe, minder dorst, beter slapen, maar ik heb meer dan ooit last van mijn gewrichten.

Wat vinden jullie van de bloedwaarden? Zijn er hier meer mensen met een gecombineerd beeld Graves/Hashimoto of moet ik deze uitslagen anders interpreteren?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groeten,

Nysa
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Nysa2019 stelt zich voor

Bericht door laura »

hallo Nysa,

Het zou ook kunnen gaan om blokkerende tsh-receptor antistoffen.
Die antistoffen kunnen zorgen voor hypothyreoïdie.

Hier heb ik geprobeerd het uit te leggen: https://schildkliertje.blogspot.com/p/antistoffen.html
TSH-receptor antistoffen (TBII/TRAb)
Bij TSH-receptor antistoffen (TBII/TRAb) gaat het om een groep van antistoffen die zich binden aan de celmembraan van een schildkliercel. Zij nemen de plaats in van TSH op de TSH-receptor. Op die manier doen zij TSH na. TSH is een hormoon dat de schildklier stimuleert om schildklierhormoon te maken.

TSH-receptor antistoffen worden ook wel TSAb of TSI genoemd als zij de productie van schildklierhormoon stimuleren, zoals bij de ziekte van Graves. Er ontstaat hyperthyreoïdie.
TSH-receptor antistoffen worden ook wel TBAb of TBI genoemd als zij de productie van schildklierhormoon blokkeren. Er ontstaat hypothyreoïdie (atrofie).
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Nysa2019
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 sep 2019, 19:42

Re: Nysa2019 stelt zich voor

Bericht door Nysa2019 »

Hallo,

ik hoop dat er iemand is die mij kan adviseren of moed in kan spreken. Ik zit er even helemaal doorheen. Na in juli de diagnose Graves te hebben gekregen, bleek in september dat ik ook (of alleen) Hashimoto heb, beetje onduidelijk wat het oordeel van de internist was. Sindsdien ben ik aan de euthyrox (50mcg). Daarna daalden mijn tsh waarden flink en voelde ik me stukken beter. Mijn laatste bloedwaarden zijn van 24 oktober, tsh 0,94, ft4 18, minder antistoffen.

Inmiddels voel ik me flink beroerd, ik slaap slecht, ben heel angstig, heb trillende lippen en een hoge hartslag. Ook heb ik veel keelpijn, een stekende pijn en is het linkerdeel van mijn hals opgezwollen. Omdat ik me niet goed geholpen voel door mijn huidige internist, heb ik om een second opinion gevraagd bij een ander ziekenhuis. Op 27 november kan ik terecht. Niet eerder omdat ik een nieuwe patiënt ben en ze die niet uitnodigen voor de spoedpoli. Vandaag besloten om geen Levo te slikken, dat lijkt me overbodig gezien mijn hypo symptomen. Hebben jullie een dergelijk patroon eerder gezien? Zie hieronder het verloop van mijn waarden. Zou het kunnen zijn dat ik toch een andere aandoening heb zoals bijv De quervain?

Groet,

Nysa

13/7:
Tsh < 0.05
Ft4 16
T3 onbekend
Tsh receptor antistoffen 14

4/9:
Tsh 66.45
Ft4 <5.15
T3 0.70

13/9:
Tsh 66
Ft4 8
T3 1
Tsh receptor antistoffen 7.7
Anti Tpo 176

3/10:
Tsh 13
Ft4 12

24/10:
Tsh 0,94
Ft4 19
Ft3 5,14
Tsh antistoffen 3,37
Anti tpo 73,4
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Nysa2019 vertelt

Bericht door laura »

hallo Nysa,

Als ik je waarden zie, dan lijkt me dat je gewoon euthyrox nodig hebt.
Waarom zou je zomaar stoppen?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Nysa2019
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 sep 2019, 19:42

Re: Nysa2019 vertelt

Bericht door Nysa2019 »

Hi Laura,

Bedankt voor je reactie. Ik ben gestopt omdat ik heel hyper werd. Mijn hartslag in rust was continu boven de 110, ben heel gejaagd/angstig en Kom s nachts maar niet in slaap. De spectaculaire daling van mijn tsh kan toch nooit veroorzaakt worden door 50 mcg euthyrox. Dat moet mijn schildklier zelf geregeld hebben, toch? Als ik in een overactieve fase zit, is het dan wel verstandig om ook nog eens schildkliermedicatie te nemen?

Idealiter had ik deze beslissing natuurlijk in overleg met een arts genomen maar ik kan pas de 27ste terecht.

Groet,

Nysa
Plaats reactie