Uitslag bloedonderzoek

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Burgerk
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 okt 2019, 22:17

Uitslag bloedonderzoek

Bericht door Burgerk »

Hi allen,

Ik hoop dat er hier een ‘expert’ is die mij verder kan helpen.
Ivm uitblijven zwangerschap, is voor de zekerheid mijn schildklier gecheckt. Twee dagen daarna kreeg ik de uitslag en volgens de assistent lag het in ieder geval niet aan mijn schildklier. Ik zou mijn geen zorgen moeten maken over de waardes.

Nu zie ik in mijn digitale dossier extra een waarde rood afgebeeld met HOOG.

Ik heb;
Ft4 8.9
Tsh 12.1

Is het slim om binnenkort nog een keer te laten prikken?
Ik heb werkelijk geen idee wat het inhoud en schrik van de berichten die ik op internet vind.

Alvast dank.

Edit: ik heb verder 0 klachten. Wel een stressvolle full-time (+) baan.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Uitslag bloedonderzoek

Bericht door Teun »

Je tsh valt in ieder geval buiten de referentiewaardes. Voor mij zou de ft4 te laag zijn, voor jou misschien ook wel.
Dat de assistent zegt dat het niet aan de schildklier ligt is wel voorbarig, Deze waardes zouden zomaar een oorzaak kunnen zijn van niet zwanger kunnen worden.
Minimaal over een paar maanden weer laten prikken, maar misschien is nu al een goed gesprek hierover met de huisarts op zijn plaats.
Je hoeft niet in paniek te raken of je ongerust te maken, daar zijn je waardes niet naar en door medicatie is in de meeste gevallen het haalbaar om normale waardes te krijgen. Gelukkig heb je geen opvallende klachten, zodat je leven wat dat betrefd niet op de kop staat. Ik hoop dat je hier wat aan hebt en je kinderwens t.z.t. vervuld gaat worden.
Burgerk
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 okt 2019, 22:17

Re: Uitslag bloedonderzoek

Bericht door Burgerk »

Wat een lieve reacties zeg. Ontzettend bedankt dat jullie de moeite hebben genomen om mee te kijken.

Ik ga het zeker aankaarten bij de huisarts!
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Uitslag bloedonderzoek

Bericht door laura »

Burgerk schreef: 01 nov 2019, 19:22 Wat een lieve reacties zeg. Ontzettend bedankt dat jullie de moeite hebben genomen om mee te kijken.

Ik ga het zeker aankaarten bij de huisarts!
Ben je al bij de huisarts geweest?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Burgerk
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 okt 2019, 22:17

Re: Uitslag bloedonderzoek

Bericht door Burgerk »

Ik heb voor de zekerheid nog een keer gebeld en ik mag deze week nog een keer prikken. Mijn HA zei dat medicatie niet nodig was bij deze waarden. Ik wil het zelf nu iig de komende tijd wel in de gaten houden.

De uitslag wordt ook meegenomen en besproken bij onze afspraak met de gyn. We weten sinds kort dat de ‘oorzaak’ van het uitblijven van zwangerschap volgens andere onderzoeken helaas bij mijn partner ligt.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Uitslag bloedonderzoek

Bericht door Kiek »

Mijn HA zei dat medicatie niet nodig was bij deze waarden. Tsh 12.1 Ft4 8.9

Oef, dat is een misser, Burger!
Je FT4 is niet gezond. Deze moet bijgevoerd worden met levothyroxine.
Je TSH, de stimulator van je schildklier, is uitsluitend een reactie op je FT4. Die protesteert fors met een waarde van 12.1 mU/l.
Ik ga ervan uit dat je waarden goed gemeten zijn.

Stel dat je een autoimmuun-aandoening zou hebben met een doorsnee schildklierhuishouding, zoals de meeste mensen met een hypothyreoïdie.
Dan werkt je schildklierweefsel wat minder goed.
Het achterliggende 'mechaniek' mankeert niets, en werkt bij ruim 99% uitstekend.

Bij een gemiddelde werking van je huishouding hoort bij jou een TSH van 1.4 met een FT4 van 13.2 pmol/l.
Dat is het resultaat voor een supergemiddelde huishouding.

Het verschil tussen een FT4 van 13.2 en eentje van 8.9 pmol/l is teveel om te negeren.
Ook al heb je geen klachten.

Om te illustreren hoe en waarom de huisarts het fout heeft met de bewering dat je waarden goed zijn, een citaat uit de richtlijn van huisartsen:
https://www.nhg.org/?tmp-no-mobile=1&q=node/1764
(euthyreoïdie: normale/gezonde hoeveelheid FT4, passend bij het individu)

"Tijdens de zwangerschap neemt de behoefte aan schildklierhormoon toe. Gezonde zwangeren kunnen aan deze extra behoefte voldoen door meer schildklierhormoon te produceren. Bij een maternale hypothyreoïdie lukt dat niet. Hierdoor is een hogere dosering levothyroxine nodig om ervoor te zorgen dat de zwangere euthyreoot blijft. Euthyreoïdie is noodzakelijk voor een goede ontwikkeling van het embryo. On(der)behandelde hypothyreoïdie tijdens de zwangerschap verhoogt het risico op zwangerschapscomplicaties, zoals miskraam, zwangerschapshypertensie, pre-eclampsie, abruptio placentae, anemie en bloedverlies post partum, en geeft een verminderde cognitieve ontwikkeling van de foetus."

Je hebt een hypothyreoïdie.
Je hebt geen klachten. Dat is herkenbaar.
Ook al blijkt nu dat je zwangerschap om andere redenen uitblijft, zorg dat je lijf in goede conditie is.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Burgerk
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 okt 2019, 22:17

Re: Uitslag bloedonderzoek

Bericht door Burgerk »

Goedemorgen,

Bij de tweede keer prikken was het nog slechter; ft4 6.8 en tsh 10.7.
Ik heb van mijn huisarts nu medicatie meegekregen; Levo 100 mg. Ik ben alleen doodsbang om te starten... Ik heb/had helemaal geen klachten en nu moet ik medicijnen slikken. Ik vind mij eerder in de symptomen van een snel werkende schildklier dan een trage. Ik ben nooit moe en heb bakken energie. Ik ben bang dat dit door medicatie gaat veranderen...
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Uitslag bloedonderzoek

Bericht door Kiek »

Hallo Burger,

"Ik ben nooit moe en heb bakken energie. Ik ben bang dat dit door medicatie gaat veranderen..."

Ik kan me voorstellen dat je veel meer getriggerd bent door de problemen rondom de vervulling van je kinderwens, dan met zoiets suffigs als een schildklier waarvan je niets merkt.

De ene heeft klachten zodra een TSH een paar tienden boven verwacht uitsteekt.
De ander buffelt door met een TSH van 50 of meer. Niet geïmponeerd door enige kennis over, noch het bestaan van een schildklierhuishouding.

Maar wel je hersencellen doet smelten....
Je beoordelingsvermogen sterk vermindert..
En dus heb je het niet eens in de gaten.

Een tekort aan schildklierhormoon heeft giga invloed op alle cellen in je lijf.
Je zakt langzaam weg in een slow motion voorstelling.
En jij speelt daarin de hoofdrol.

Je waarden (TSH 6.8/FT4 10.7) zijn niet in overstemming met je vorige waarden (TSH 12.10/FT4 8.9).
Bij een lagere FT4 hoort met zulke verschillen een hogere TSH.
En niet andersom.
Laat je je bloed op hetzelfde tijdstip prikken en in hetzelfde lab?

Een goede en gezonde conditie is belangrijk als je zwanger bent.
Je waarden laten zien dat je conditie niet goed is.

Het is mogelijk dat je klachten krijgt in de periode dat je FT4 stijgt door de levothyroxine.
Je realiseert je je omgeving des te meer.
Dat is geen verslechtering door de levothyroxine.
Dat is een verbetering van je conditie en je opmerkingsgave door de levothyroxine.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Burgerk
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 okt 2019, 22:17

Re: Uitslag bloedonderzoek

Bericht door Burgerk »

Hi Kiek,

Bedankt voor je supersnelle reactie weer 🙂

Ik heb beiden keren nuchter geprikt om 8.00 uur 's morgens. De tweede x was ft4 6.8 en tsh 10.7 - niet andersom zoals in jouw bericht.

Bedoel je met conditie mijn uithoudingsvermogen of overall conditie?
Ik sport 3x per week en fiets 5 dagen per week naar mijn werk (totaal 50 minuten) en eet gezond. Mijn BMI is goed.

Fijn dat je aangeeft wat er eventueel kan gebeuren door levothyroxine.
Dan ga ik er gewoon mee van start en wacht ik het af!

Nogmaals bedankt.

Groetjes,
Burger
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Uitslag bloedonderzoek

Bericht door Kiek »

Ah, dank voor je correctie!
Zo kom ik verder. Ik bekijk het toekomstig beloop van waarden. Wat past bij jou? Dat is het set point.
Op zoek naar een helder beeld rommelde ik het geheel dus naar een waziger toestand.

De beoordeling van je waarden hangt af van de werking van je TSH.
Hoe reageert jouw TSH op de hoogte van je FT4?
Die werking bevat bepaalde wetmatigheden.
Daarom is de TSH/FT4 combinatie belangrijk.

Stel dat je waarden ideaal gemeten zijn (en dat is al moeilijk!), dan krijg je het volgende plaatje:
1.: set point 14.21/2.21- phi 0.32
De vorm van de curve wordt uitgedrukt in phi. Jouw curve heeft een phi van 0.32. Dat is een wat flauwe vorm.

Als je alle curven van een grote groep mensen bekijkt, dan zie je dat de curvevormen gemiddeld een phi van ca. 0.5 bereiken.
Zou jij met je bekende waarden een doorsnee vorm curve krijgen, dan wijzigen je toekomstige waarden in de richting van een FT4 van 13 met een TSH in de buurt van 1.2 mU/l.
Dit is een fictief beeld, een redelijke verwachting. En meer niet.
Dat geeft het beeld van het 2de plaatje, met een 'verzonnen' 3de FT4/TSH-waarde, om de curve in de juiste positie te krijgen.

Het verschil tussen een FT4 van 10.7 pmol/l met eentje van 13 pmol/l lijkt niet zo dramatisch, maar is het best wel.
Zo'n verschil is veel te groot bij een persoon.

Je FT4 is te laag.
Zorg dat je FT4 hulp krijgt van levothyroxine (=T4).
Laat over 6 weken weer je FT4 en TSH bepalen.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Burgerk 1Dec2019.jpg
Burgerk 1Dec2019.jpg (39.27 KiB) 1343 keer bekeken
Burgerk fictief Dec2019.jpg
Burgerk fictief Dec2019.jpg (39.14 KiB) 1343 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie