Uitslag bloedonderzoek

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Uitslag bloedonderzoek

Bericht door Kiek »

Hallo Burger,

Hoe passen de groene blokjes rondom de curve?
Dat is de passingsgraad.
Wat slordig gegroepeerd geeft een lagere passingsgraad.
Waarden als parels op/langs de curve geeft een hoge passingsgraad.

Je weet dat de halfwaardetijd van T4 gemiddeld een week bedraagt.
Bij de opbouw van levothyroxine wil dit zeggen dat je na één week al het resultaat kunt zien van ongeveer de helft van je dosis.
Na twee weken heb je het resultaat van die helft + de helft van het restant= 75%. Bij jou 9.7 pmol/l.
Zo doorrekenend is na 6 weken het resultaat van de vaste dosis bekend, zonder grollen en fratsen.
De halfwaardetijd is ook al individueel bepaald, van ca. 4 tot 12 dagen. Onafhankelijk van de ernst van een hypothyreoïdie of hyper.

Tijdens het ophogen, het corrigeren van de FT4, kunnen waarden enigszins zwabberen.
Dat is overigens ook weer individueel bepaald.
Ja, ik zou naar 75 µg gaan.

Het set point gaat over de FT4-waarden (met behulp van de TSH) zoals die zich in jouw schildklierhuishouding ontwikkelen.
Misschien heb je er wat aan.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Burgerk
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 okt 2019, 22:17

Re: Uitslag bloedonderzoek

Bericht door Burgerk »

Hi Kiek,

Weer een update van mijn kant! Van de HA mocht ik maar met 12.5 mcg verhogen. Dus met 62.5 mcg waren mijn nieuwe waarde vanochtend (nuchter, zelfde lab, voor slikken medicatie):

Ft4 9.1
TSH 3.2

Omdat mijn ft4 zelfs licht gezakt is heb ik nu wel om een betere ophoging gevraagd. Ik mag naar 87.5 mcg. Dat slik ik dan vanaf morgen, en dan zal ik over 4/6 weken weer bloed prikken.

Ik voel me erg goed en het leuke is dat ik zelfs al verschil in mijn cyclus begin te zien! Mijn eisprong gaat naar voren en periode na eisprong is iets langer. Dankzij dit forum zit ik aan de medicatie, dus ik wil nogmaals mijn dankbaarheid uitspreken.

Groetjes,
Burger
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Uitslag bloedonderzoek

Bericht door mamavan2 »

Naar 87.5 is wel een pittige stap. Ik denk zelf dat naar 75 mcg gaan geen gekke zou zijn met deze waardes
Burgerk
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 okt 2019, 22:17

Re: Uitslag bloedonderzoek

Bericht door Burgerk »

Hi mamavan2,

Dankjewel voor je reactie.
Ik sta open voor alle input want van de HA mag ik de ophoging zelf bepalen...
De waarde bij 50 mcg was
Ft4 9.7
Tsh 5

62.5 mcg
Ft4 9.1
Tsh 3.2

Denk je dat 75 mcg genoeg is om ft4 een tik te geven?

Ik ben lang en heb een gezond bmi (wel bovenkant).
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Uitslag bloedonderzoek

Bericht door mamavan2 »

Hoe lang zit je nu op deze dosis?
Altijd lastig om het juist in te schatten hoor.
Ik vind je TSH al mooi gedaald en als je naar 75 gaat doe je al een dosisverhoging van 20%. Je FT4 hoeft niet heel erg veel meer te stijgen.
Het zou jammer zijn als je uiteindelijk er overheen zwiept, dus ik neig wat meer naar de geleidelijke weg (das ook niet altijd goed)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Uitslag bloedonderzoek

Bericht door Kiek »

De TSH is een reactie op het niveau van je FT4.
Je voorlaatste FT4 is 9.7 pmol/l en de laatste 9.1 pmol/l.
Het lab meldt vervolgens TSH's van 5 resp. 3.2 mU/l.
Deze laatste FT4 is lager, en je TSH ook!
Hier klopt iets niet.
Je laatste FT4 zou een hogere TSH moeten weergeven.

Ga je wel 's ochtends heel vroeg naar het lab zonder je levothyroxinedosis? En slik je die levothyroxine pas na het prikken?
Dit is een belangrijke voorwaarde.

Als ik deze waarden zou hebben, dan zou ik als de wiedeweerga m'n dosis omhoog sjorren.
Je slikt niet voor niets L-T4 om een goede FT4 te bereiken.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Burgerk
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 okt 2019, 22:17

Re: Uitslag bloedonderzoek

Bericht door Burgerk »

Hi Kiek,

Ik zit elke keer echt om 8 uur in het lab, zonder iets gegeten te hebben.
Mijn pillen neem ik direct in ná het prikken...
Ik prik in hetzelfde lab...
Kan het een kleine schommeling zijn? Of is er iets mis?

Ik ben vandaag begonnen met 87.5 mcg (zal de 88 mcg bestellen, is stuk makkelijker).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Uitslag bloedonderzoek

Bericht door Kiek »

Hallo Burger,
'k Denk dat het een meetfoutje is.
Want je TSH klopt ook niet bij die lagere FT4.
Gelukkig verhoog je je dosis naar ca. 88 µg.
Dat is het belangrijkste.
Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Burgerk
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 okt 2019, 22:17

Re: Uitslag bloedonderzoek

Bericht door Burgerk »

Oké Kiek. Bedankt! Over een aantal weken volgt de update.
Burgerk
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 okt 2019, 22:17

Re: Uitslag bloedonderzoek

Bericht door Burgerk »

Hi,

Ik slik nu 10 dagen de nieuwe dosis van 88 mcg. Qua gemoedstoestand gaat alles helemaal prima! Ik heb alleen het gevoel dat af en toe mijn kaken verstrakken en een soort spierpijn in mijn benen (en ik heb belachelijk veel trek in zoetigheid maar dat lijkt me een rare bijwerking???). Kan dit überhaupt met de ophoging te maken hebben?
De vorige ophogingen heb ik: de eerste dosis van 25 mgc na 4 weken geprikt, 50 mgc 2 weken later en 62.5 mcg weer 2 weken daarna.
Is het verstandig om nu langer deze dosis te slikken en pas na 4 weken te prikken? Of zal ik volgende week alvast prikken om te kijken wat dit doet? (en dan eventueel dosis vasthouden en 4 weken later weer prikken?) Er is enige haast bij goede instelling ivm fertiliteitstraject... Alvast bedankt voor jullie advies/mening!
Plaats reactie