Uitslag bloedonderzoek

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Burgerk

Re: Uitslag bloedonderzoek

Bericht door Burgerk » 23 jan 2020, 10:15

Hi Kiek,

Bedankt voor je uitleg.
Ik ben inmiddels 2 weken verder met 50 mcg, er lijkt nu daadwerkelijk meer te gebeuren;
Ft4; 9.7
Tsh; 5.0

Ik durf een ophoging naar 75 wel aan.

Kiek

Bericht door Kiek » 23 jan 2020, 11:46

Hallo Burger,

De dynamiek van je dagelijkse portie levothyroxine beïnvloedt je FT4-TSH-waarden.
Zijn je waarden geprikt in de vroege ochtend, zonder je levothyroxinedosis?
Oftewel, hoeveel tijd zit tussen het slikken van je levothyroxine en je labuitslag?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

Burgerk

Bericht door Burgerk » 23 jan 2020, 12:05

Hi Kiek,

Alle waardes zijn geprikt om 08.00 uur in het lab zonder medicatie. Ik slik de dosis dan na het prikken.
Zoals jij eerder had aangegeven :)

Normaal slik ik om ongeveer 07.00 uur Levo.

Groetjes,
Burger

Kiek

Bericht door Kiek » 23 jan 2020, 13:18

Op de een of andere manier wil het maar niet vlotten met de FT4 6.8/TSH 10.7-waarde, Burger.
De app gooit het eruit.

Nu heb je wel een min of meer gemiddelde vorm van de curve.
Eerder had je een flauwere curvevorm.
De beweeglijkheid van je waarden is groot.
De passingsgraad is laag.
Toch wel hetzelfde lab?

Voor wat het waard is:
Met de resterende waarden heb je uiteindelijk ruim 12 pmol/l nodig, waarbij je TSH iets onder de 1.5 mU/l zal zijn.
Dus nog een eindje je FT4 ophijsen.
Je voorgenomen 75 µg heb je hard nodig!

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
BurgerKJan2020.jpg
BurgerKJan2020.jpg (38.47 KiB) 315 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

Burgerk

Bericht door Burgerk » 23 jan 2020, 14:11

Hi Kiek,

Wat bedoel je met passingsgraad?

Bedankt voor het aanpassen van mijn curve! De waarde zijn echt bij hetzelfde ziekenhuis gemeten. En allemaal nuchter...

Zou jij hoger dan 75 aanraden nu? Ik slik natuurlijk pas 2 weken 50, na 4 weken 25.
Ik bel vanmiddag met mijn HA en hij laat me best wel vrij.

Groetjes,
Burger

Kiek

Bericht door Kiek » 23 jan 2020, 14:42

Hallo Burger,

Hoe passen de groene blokjes rondom de curve?
Dat is de passingsgraad.
Wat slordig gegroepeerd geeft een lagere passingsgraad.
Waarden als parels op/langs de curve geeft een hoge passingsgraad.

Je weet dat de halfwaardetijd van T4 gemiddeld een week bedraagt.
Bij de opbouw van levothyroxine wil dit zeggen dat je na één week al het resultaat kunt zien van ongeveer de helft van je dosis.
Na twee weken heb je het resultaat van die helft + de helft van het restant= 75%. Bij jou 9.7 pmol/l.
Zo doorrekenend is na 6 weken het resultaat van de vaste dosis bekend, zonder grollen en fratsen.
De halfwaardetijd is ook al individueel bepaald, van ca. 4 tot 12 dagen. Onafhankelijk van de ernst van een hypothyreoïdie of hyper.

Tijdens het ophogen, het corrigeren van de FT4, kunnen waarden enigszins zwabberen.
Dat is overigens ook weer individueel bepaald.
Ja, ik zou naar 75 µg gaan.

Het set point gaat over de FT4-waarden (met behulp van de TSH) zoals die zich in jouw schildklierhuishouding ontwikkelen.
Misschien heb je er wat aan.

Met vriendelijke groet,
Kiek

Burgerk

Bericht door Burgerk » 10 feb 2020, 20:23

Hi Kiek,

Weer een update van mijn kant! Van de HA mocht ik maar met 12.5 mcg verhogen. Dus met 62.5 mcg waren mijn nieuwe waarde vanochtend (nuchter, zelfde lab, voor slikken medicatie):

Ft4 9.1
TSH 3.2

Omdat mijn ft4 zelfs licht gezakt is heb ik nu wel om een betere ophoging gevraagd. Ik mag naar 87.5 mcg. Dat slik ik dan vanaf morgen, en dan zal ik over 4/6 weken weer bloed prikken.

Ik voel me erg goed en het leuke is dat ik zelfs al verschil in mijn cyclus begin te zien! Mijn eisprong gaat naar voren en periode na eisprong is iets langer. Dankzij dit forum zit ik aan de medicatie, dus ik wil nogmaals mijn dankbaarheid uitspreken.

Groetjes,
Burger

mamavan2

Bericht door mamavan2 » 10 feb 2020, 21:46

Naar 87.5 is wel een pittige stap. Ik denk zelf dat naar 75 mcg gaan geen gekke zou zijn met deze waardes

Burgerk

Bericht door Burgerk » 10 feb 2020, 22:00

Hi mamavan2,

Dankjewel voor je reactie.
Ik sta open voor alle input want van de HA mag ik de ophoging zelf bepalen...
De waarde bij 50 mcg was
Ft4 9.7
Tsh 5

62.5 mcg
Ft4 9.1
Tsh 3.2

Denk je dat 75 mcg genoeg is om ft4 een tik te geven?

Ik ben lang en heb een gezond bmi (wel bovenkant).

mamavan2

Bericht door mamavan2 » 11 feb 2020, 07:45

Hoe lang zit je nu op deze dosis?
Altijd lastig om het juist in te schatten hoor.
Ik vind je TSH al mooi gedaald en als je naar 75 gaat doe je al een dosisverhoging van 20%. Je FT4 hoeft niet heel erg veel meer te stijgen.
Het zou jammer zijn als je uiteindelijk er overheen zwiept, dus ik neig wat meer naar de geleidelijke weg (das ook niet altijd goed)

Plaats reactie