Ophoogklachten

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Ophoogklachten

Bericht door Kiek »

Op dit forum leerde ik de term 'ophoogklachten'.
De ervaringen gaven/geven een grote variatie aan klachten aan.

Ik dacht aanvankelijk dat deze klachten te maken hebben met werkelijke overdosering, dus richting hyper. Dat gebeurt best vaak. Dan verminder je je dosis een beetje.

Hieronder een opsomming van situaties waarbij klachten kunnen voorkomen.

- Een zeldzame, maar bekende aandoening is de ziekte van Addison.
Eerst de ziekte van Addison aanpakken, en dan pas starten met levothyroxine om de hypothyreoïde te corrigeren.
- Als je diabetes hebt dan extra goed opletten of je bloedsuiker op het juiste peil blijft. Levothyroxine kan het suiker verhogen.
- mensen het hartziekten/hoge bloeddruk moeten niet solliciteren naar een situatie van teveel levothyroxine. Ook binnen de algemene referentiewaarden kun je je individuele referentiewaarde voorbijknallen met een hyperthyreoïdie tot gevolg.
-sommige mensen zijn allergisch voor een kleurstof. In het verleden was de blauwe kleurstof in de Thyrax 25 µg voor 'gevoeligen' reden om een ander merk te gebruiken.

Ik had een FT4 van 4.5 pmol/l toen ik levothyroxine startte. 'k Was toen, ca. 25 jaar geleden, ook al bekend met een verhoogd risico voor hart en vaten.
'k Heb een gewone Hashimoto.
Ik vond het werkelijk een indrukwekkende reis naar normale FT4-gebieden.
Mijn wereld veranderde, mijn gehoor verbeterde, de matheid verdween, kleuren kwamen terug, evenals energie, véél meer energie.
Mijn echtgenoot had in diezelfde periode een FT4 van 0, niet meetbaar. Hij heeft een ander soort hypo, met blokkerende antistoffen, en later de oogziekte erbij. De rit met levothyroxine zorgde bij hem voor een soort ontwaken uit een langdurige comateuze toestand. Hij kwam weer bij.

Ophoogklachten:
-Je kunt bij euthyreoïdie een te hoge dosis gebruiken, waardoor je in je hypergebied terechtkomt. Dat is vervelend.
-Je kunt bij euthyreoïdie een te hoge dosis gebruiken, waardoor je 's ochtends een paar uur hypersensaties kunt hebben. Voor sommigen prettig, voor anderen lastig.

Probeer klachten bij een bepaald FT4-peil te beredeneren.
Blijf niet staan bij je schildklier, omdat je toevallig levothyroxine gebruikt.
Misschien zie je daardoor een andere oorzaak over het hoofd.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ophoogklachten

Bericht door Kiek »

Hoi Florence,

Het begrip euthyreoïdie gebruik ik dan zoals het gedefinieerd is bij onze dokters: alle waarden binnen de referentiewaarden van het lab.
Zodra je binnen deze referentie zit heb je normale waarden.
Al berst je van de klachten: "Mefroi, je waarden zitten mooi!

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie