Peesontsteking(en)

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Billy
Berichten: 78
Lid geworden op: 07 mar 2017, 15:40

Peesontsteking(en)

Bericht door Billy »

Hallo allen,

In de afgelopen jaren heb ik regelmatig een peesontsteking. In mijn voet(peesplaat), in mijn schouder, in mijn duim. Ook nú heb ik weer een stevige schouderpeesontsteking :( .

Toen ik vorig jaar bij mijn fysiotherapeut kwam vanwege mijn (andere)schouder, constateerde hij een peesontsteking en zei erbij dat een ontsteking in de schouder veel voorkomt bij mensen met schildklierproblemen.

Herkennen jullie het probleem/ hebben jullie ook peesontstekingen?
Komt dit voor bij zowel hypothyreoïde als bij hyperthyreoïde? Zelf heb ik een trage schildklierwerking.

Wat is de oorzaak? Heeft het bijv. bij hypothyreoïde te maken met de vertraging van lichaamsprocessen en daarmee van de doorstroming van het bloed en daarmee vertraging van afvoer van afvalstoffen? Of zetten zich meer afvalstoffen vast? Of....?

Heeft iemand een manier gevonden om een peesontsteking positief te beïnvloeden qua duur of qua grootte? Zelf zoek ik het tot nu toe in yinyoga, een vorm van yoga waarbij je je richt op het versterken en het versoepelen van het dieperliggende weefsel; namelijk het bindweefsel.

Ik hoop dat jullie tips hebben :) !

Groeten.
Kiek
Berichten: 6693
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Peesontsteking(en)

Bericht door Kiek »

Hallo Billy,

Ja, ik heb ook last van pezen: duimen, schouders bdz. (3 x geopereerd), en momenteel heup.
Geen idee wat de oorzaak is.
Ik neem het maar zoals het is.
Ik ben benieuwd of je info vindt waaraan je echt iets hebt.
'k Hou me aanbevolen.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plotje
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 nov 2019, 13:52

Re: Peesontsteking(en)

Bericht door Plotje »

Aha, hier ook lang last gehad van peesplaat ontsteking in m'n voeten, beide kanten. Van de fysio oefeningen gehad om m'n voeten en enkels te versterken en ik moest een harde bal onder m'n voet rollen (ik had een hockeybal, dagelijks, 10 minuten aan beide kanten) om de doorbloeding te stimuleren. Dat hielp me overigens goed. Desondanks heb ik er bijna een jaar mee rondgelopen. En hebbik al die tijd niet langer kunnen wandelen dan een uur/5km (ik wandel graag lange afstanden). Op dit moment ben ik m'n kilometers weer voorzichtig aan het opbouwen. Ik zit nu rond de 12/13km en dat gaat goed.

Maar een link met de schildklier heb ik nooit gelegd. Al klinkt het me logisch in de oren: tragere stofwisseling is trager herstel. En pezen herstellen sowieso al zo langzaam.

Yin yoga heb ik ook een tijd gedaan, vond het erg prettig.
hap
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 feb 2016, 13:59

Re: Peesontsteking(en)

Bericht door hap »

Hallo lezers,

De pijn in spieren , pezen en andere plotseling
Opspelende spieren klinkt mij ook bekend in de oren. Gooi het maar op de leeftijd,ha,ha. En probeer er maar mee te dealen. Wat wel belangrijk is, denk ik., probeer een beetje
Soepel te blijven dan is het voor mij minder gevoelig.

Gr. Hap.
Billy
Berichten: 78
Lid geworden op: 07 mar 2017, 15:40

Re: Peesontsteking(en)

Bericht door Billy »

...een klein beetje verder opgeschoten met mijn zoektocht...

Ik was de afgelopen weken een aantal keer bij de manueeltherapeut/fysiotherapeut die na klachten van mij over pijn in de rechterhand/-arm/-elleboog aangaf dat het gaat om bindweefsel. Daardoor kan de pijn ook een wat verspringend karakter hebben. Bindweefsel zit overal, bij de organen maar ook dus, in de pezen.

Mensen met hypothyreoïde, zo gaf hij aan, hebben vaak problemen met het bindweefsel, dit kan pijnklachten en een gevoel van stijf zijn geven én irritatie van pezen in bijv de pols. Overbelasting ligt daarmee op de loer. Door die irritatie ontstaat er te weinig ruimte in de pols en drukt de pees op de zenuw... Bij mij uit zich dit nu in het Carpaal Tunnel Syndroom in het polsgewricht :( .

Door middel van het aanbrengen van tape door de fysiotherapeut(en zelf door oefeningen/yinyoga) houden we het bindweefsel zo soepel mogelijk en proberen we verkorten/verstijven te voorkomen. Ondersteuning door een duim/polsbrace ga ik nu de komende tijd toepassen. Hopelijk met een positieve uitkomst :) !

Groetjes!
IkkeTSH
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 sep 2020, 15:12

Re: Peesontsteking(en)

Bericht door IkkeTSH »

Interessant, ik heb mijn hele leven als snel peesontstekingen. Ook cubitaal tunnel syndroom (ingeklemde nervus ulnaris).
Billy
Berichten: 78
Lid geworden op: 07 mar 2017, 15:40

Re: Peesontsteking(en)

Bericht door Billy »

Hallo allen,

Inmiddels weer drie maanden verder.

Het dragen van de polsbrace gedurende de dag geeft mijn pols en duim rust. De oefeningen om het bindweefsel soepel te houden beginnen wat effect te hebben. Daarnaast doe ik sinds ruim twee maanden ook een zogenaamde flos-oefening. Dit is een oefening voor de zenuw, in mijn geval de zenuw die van mijn vingers tot in de nek loopt. Door de oefening help je de zenuw weer beter en soepeler te laten bewegen binnen de zogenaamde buis waar de zenuw doorheen loopt. Vaak loopt dit bij mensen die aanhoudend last van verstijving hebben niet (meer zo) goed.

Wellicht heeft een van jullie er ook (wat) baat bij?

Bij deze oefening, moet je goed rechtop staan, kin inhouden,de schouderkop goed naar achter trekken, arm op schouderhoogte zijwaarts draaien, hand dan naar achter strekken(dus wat haaks op de arm), je voelt dit vaak in je pols, 2 seconden vasthoudend en dan ontspannen naar beneden. Dit doe ik 3x daags 10 maal achtereen of na inspanning(bijv. typen, schrijven).

Zo is er ook een flos-oefening voor bijv het been/voet/bil.

Hopelijk heeft een van jullie er wat aan! :D

Groeten!
Amethist
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 dec 2017, 12:10

Re: Peesontsteking(en)

Bericht door Amethist »

Ik heb ook regelmatig peesontstekingen. Enkele maanden geleden ontsteking in schouder, daarna ontsteking in elleboog...veel pijn geleden en maanden niet kunnen slapen. Bij schouder heb ik een coritsonespuit laten zetten. Bij ellegboog veel gerust en uiteindelijk wat beter maar ik heb er nog steeds last van. :x

Ik had een paar jaar geleden ook regelmatig last van bursitis...sinds ik glutenvrij eet eigenlijk niet meer gehad.

Ik zou ook graag willen weten wat zou helpen.
LimburgM
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 aug 2018, 07:57

Re: Peesontsteking(en)

Bericht door LimburgM »

Interessant. Ik heb ook vanaf ca 17 jaar snel een peesontsteking in armen. Daarnaast beknelde elleboogzenuw gehad.
Kiek
Berichten: 6693
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Peesontsteking(en)

Bericht door Kiek »

Het lijkt een mooie eenvoudige oefening, Billy.
Eenzijdig kan ik dat wel fixen.
Iedere ochtend tijdens tandenpoetsen m'n evenwichtsoefening op één been, en nu dus aanvullend vrije arm voorzichtig zijwaarts naar achter kantelen....
Dank voor de tip!
Over een paar maanden evaluatie..
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie