Wil iemand meedenken....voel me heel onzeker

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Georgieswereld
Berichten: 111
Lid geworden op: 08 jan 2020, 23:11

Re: wil iemand nog even meedenken....voel me heel onzeker

Bericht door Georgieswereld »

Hoi Ingrid,

Ik denk dat je het beste 1 dosis even moet aanhouden. Dat is mij ook geadviseerd.(Ik was van 25 in een week naar 50 gegaan en moet nog 75) Teveel schommelen met dosis binnen zo’n korte tijd is ook niet bevorderlijk. De max dosis wordt schijnbaar berekend op 1,6 x kg lichaamsgewicht. Maar daar hoef je niet meteen te beginnen hoor! Je ziet ook na 1 week nog niet het uiteindelijke resultaat van een dosis dus je zult je ook niet gelijk goed voelen. De hormonen moeten ook nog ‘settlen’.
Als je onzeker bent over je klachten en geruststelling zoekt, probeer dan de afspraak met de internist te vervroegen. Als dat niet gaat, probeer iemand (een verpleegkundige op de poli?) om raad te vragen en zeg dat je je heel naar voelt.

Je bent niet alleen hier met angst/paniekgevoelens! Ik heb er ook erg last van en ik ben momenteel ook met 50mcg aan het ophogen. Elke dag is een worsteling en buiten is het een hel. Maar, heb er vertrouwen in dat het bij ons beide weggaat als we eenmaal goed ingesteld zijn op de medicatie. Hormonen die niet in balans zijn doen gekke dingen met de psyche. Dit hoort niet bij jou maar bij de schildklierklachten. Ik weet niet hoe jouw paniekaanvallen zich uiten, maar ik heb voor mezelf enkele trucjes om ermee om te gaan en misschien helpt het jou ook..

Als je merkt dat het komt opzetten, sta gelijk op en loop naar een andere plek en doe iets met je handen. Afwassen?
Heb je het heet/tintelende handen, doe je polsen onder de ijskoude kraan en plens het in je gezicht. Kijk ook naar jezelf in de spiegel, dan zie je jezelf van de buitenkant en kom je uit je hoofd.
Probeer te voelen waar de angst vandaan komt; heb je gespannen buikspieren, nek, borst? Ga liggen op bed en ontspan al deze spieren tijdens een diep uitademen.
Zit je onbewust hoog en/of snel te ademen of gaat he hartslag ineens heel hard? Doe de 4-7-8 tellen ademhalingstechniek (zie youtube) herhaal dit totdat de golf van angst weg is.
Komt er een rare golf van onwerkelijkheid over je heen, zet een kinderliedje op van vroeger en zing dat mee - zingen helpt tegen angst. Focus je op de woorden.
Probeer een mantra in je hoofd op te zeggen: dit is zo weg, dit is zo weg, dit is zo weg.
Besef dat het er ook maar even is, en dalijk niet meer. Verzet je niet er tegen en wees er niet bang voor. Het is een bubbel die zo doorgeprikt is. Bij de drogist kun je misschien ook ‘rescue drops’ halen, die zorgen ook dat je kalmeert.

Probeer zoveel mogelijk uit je hoofd te blijven, want daar lijkt alles groter te worden. Als je sociaal contact kunt hebben, doe dat ook vooral! Lekker met vriendinnen lachen helpt ook.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Ik weet hoe het is hoor, hou vol daarzo!
30/10/19 - TSH: 0.05, FT4: 22
3/1/20 - TSH: 63, FT4: 6
17/1/20 - TSH: 34, FT4: 10
3/2/20 - TSH: 11, FT4: 13
28/2/20 - TSH: 5, FT4: 12
10/5/20 - TSH: 4, FT4: 15, FT3: 3.8
26/6/20 - TSH: 1.1, FT4: 14, FT3: 3.1
Ingrid!
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jan 2020, 15:39

Re: wil iemand nog even meedenken....voel me heel onzeker

Bericht door Ingrid! »

Hoi Georgieswereld,

wat ben ik blij dat je reageert!!
Ik voel me zo minder eenzaam in de strijd.....
Je geeft me ook een heleboel goede tips, daar heb ik heel veel aan.
Ik ga het proberen toe te passen.

Super bedankt, voor je lange uitgebreide uitleg,
ik voel me heel erg gesteund hierdoor,

veel groetjes,
Ingrid
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: wil iemand nog even meedenken....voel me heel onzeker

Bericht door GeertjeS »

Hoi Ingrid,
Als ik niet goed ben ingesteld ben ik ook onzeker en snel angstig/ stresss gevoel. Als je beter bent ingesteld gaat dit echt over (ookal kan je je dat nu niet voorstellen)!
Het is idd het beste om wel zes weken op een dosis te blijven, zodat je lijf kan wennen. En die vooral dingen die je fijn vindt. Ik heb bv veel gewandeld!
Je bent niet alleen!
Ingrid!
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jan 2020, 15:39

Re: wil iemand nog even meedenken....voel me heel onzeker

Bericht door Ingrid! »

hoi GeertjeS,

wat fijn dat jij me ook moed inspreekt.
Dat beter ingesteld zijn, kost tijd, dat maakt het zo moeilijk!
Vooral dat angstige gevoel vind ik verschrikkelijk, en daarnaast een soort van vervreemd gevoel.
Ik bikkel verder, en probeer ook afleiding te zoeken.
Deze maand en het weer werken ook niet echt lekker mee, ik ben ook een buiten mens, werk graag in de tuin.
Kortom.....geduld en hoop houden.

Super dat je reageert, dat geeft me toch meer moed......

groetjes
Ingrid
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Wil iemand meedenken....voel me heel onzeker

Bericht door laura »

hallo Ingrid,

Ik heb het een en ander samengevoegd.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Amethist
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 dec 2017, 12:10

Re: Wil iemand meedenken....voel me heel onzeker

Bericht door Amethist »

Hoe zit het met jouw Vitamine D waarde? Is deze goed?
Georgieswereld
Berichten: 111
Lid geworden op: 08 jan 2020, 23:11

Re: Wil iemand meedenken....voel me heel onzeker

Bericht door Georgieswereld »

Hoi Ingrid,

Gaat het inmiddels wat beter met je?

Ik zelf merkte dat mijn hormonen zich wat meer gestabiliseerd hadden na zo'n 3 weken en ook dat angstige gevoel is veel minder nu.
Hoop dat je nog wat aan de trucjes hebt gehad.

Groetjes,
30/10/19 - TSH: 0.05, FT4: 22
3/1/20 - TSH: 63, FT4: 6
17/1/20 - TSH: 34, FT4: 10
3/2/20 - TSH: 11, FT4: 13
28/2/20 - TSH: 5, FT4: 12
10/5/20 - TSH: 4, FT4: 15, FT3: 3.8
26/6/20 - TSH: 1.1, FT4: 14, FT3: 3.1
Ingrid!
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jan 2020, 15:39

Re: Wil iemand meedenken....voel me heel onzeker

Bericht door Ingrid! »

Hoi Amethist en Georgieswereld en Laura,

ik vind het zo super dat jullie reageren!
Dat doet me zo goed!!!

Mijn vitamine D is ook steeds heel laag : 38 (ze hebben het erover dat het tussen de 60 en 80 moet zijn).
Ook al krijg ik hoog gedoseerde vitamine D ampullen (25.000).
Dit begrijp ik niet.

Ik heb nu drie weken 0,50 mcg levo geslikt en toen zakte ik steeds meer in het moeras.....zo moe, niets meer kunnen, steeds meer angst.
Ik ben toen met behulp van mijn psychiater 0,125 omhoog gegaan maar dit lukte helemaal niet, compleet mijn lijf op zijn kop, zweetdruppels vielen zo uit mijn nek, nerveus, angstig, gejaagd...het lijkt nu op hyper....ipv hypo.
Weer 2 dagen terug naar 0,50 en toen heb ik maar 0.o6 omhoog gegaan (dus zit nu op 0,56).
Mijn psychiater begrijpt niet dat het ophogen niet lukt.
Nu moet ik mijn bloedspiegel laten prikken op mijn anti-depressiva, ze denkt dat dit misschien in de weg zit.....

pffff en zo kruip ik nog door de dagen heen.
Mijn TSH is nu geprikt: 6,15
T4 is: 12

Dus ik ben nog echt niet goed ingesteld, maar ik kan het proces niet versnellen......

*die rescue drops helpen echt een stukje
*de tips die ik heb gekregen pas ik allemaal toe.
Ik zou graag een keer mijn prikwaardes aan Kiek willen laten zien.....moet ik dit hier doen of in een ander venster ???
sorry dit begrijp ik nog steeds niet goed.

Heel erg bedankgroetjes,
jullie zijn mijn houvast samen met mijn psychiater en straks op 9 maart mag ik naar mijn internist/tevens endocrinoloog.

Ingrid
Ingrid!
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jan 2020, 15:39

Re: Wil iemand meedenken....voel me heel onzeker

Bericht door Ingrid! »

oh georgieswereld,

ik vergeet te zeggen dat ik heel blij voor je bent dat jouw angstgevoelens minder zijn!
Zo tof, want dat voelt zo niet fijn....

doei doei, ik ben echt blij voor jou
Ingrid
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: Wil iemand meedenken....voel me heel onzeker

Bericht door GeertjeS »

Hoi Ingrid,

Van 50 mg naar 125 mg is ook echt een grote stap. Misschien eerst eens 75 proberen en langzaam opbouwen.

Heel veel succes!
Plaats reactie