Wil iemand meedenken....voel me heel onzeker

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Ingrid!
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jan 2020, 15:39

Re: Wil iemand meedenken....voel me heel onzeker

Bericht door Ingrid! »

Bedankt Kiek,

ik ga nu op 6 weken 88 blijven.

groetjes
Ingrid
Ingrid!
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jan 2020, 15:39

Re: Wil iemand meedenken....voel me heel onzeker

Bericht door Ingrid! »

Hoi Kiek,
ik ben nu ruim 7 weken verder met 88 mcg Tirosint slikken.
Vorige week mijn bloed waardes laten prikken. (nuchter en voor het slikken van Tirosint).
Mijn TSH is nu: 5,87
VT: 17


ten opzichte van vorige keer
TSH:7.8 mcg
VT: 16

Dus vooruitgang.....ben ik blij mee maar ik voel me nog niet goed genoeg.
Wat kan ik nu het beste doen, nog in totaal 5 weken wachten (zodat ik op 3 maanden zit?)

Of omhoog weer? Naar 100mcg.???

Op dit moment voel ik me nog steeds hyper, gelukkig wel iedere week steeds een beetje minder.
Verder voel ik me ook nog steeds wat vervreemd, draaierig en zie ik nog wat slechter (had ik eerst in veel ergere mate)
Vermoeidheid ook weer wat minder maar ook nog behoorlijk aanwezig, ik hijg als ik moet wandelen en moet veel rustmomenten inbouwen.
Concentratieverlies ook minder maar nog steeds aanwezig.

Kiek wat lijkt jou nu het beste?
Mijn huisarts geeft mij zelf de keuze om hiermee zo nog door te gaan of weer op te bouwen?

Wil je weer even meedenken, waardeer ik enorm....

Veel groetjes
Ingrid
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wil iemand meedenken....voel me heel onzeker

Bericht door Kiek »

Hallo Ingrid,

Het enige dat ik doe is je waarden trachten te duiden en kwalificeren op basis van de wetmatigheden van de schildklierfysiologie.

De vorige keer schreef ik dat de TSH van 7.79 mU/l bij je FT4 van 16 pmol/l niet past bij de rest van je waarden.
Nu blijkt het volgende: of je nu een FT4 van 12 of 13 of 16 of 17 pmol/l hebt: het maakt niets uit voor je TSH.

Je serie waarden - van een FT4 van 12 met TSH 6.15 tot een FT4 van 17 met een TSH van 5.8 aan toe- lijken wel van een ander lab.
Daar kan ik niet niet tegenop redeneren.

Je slikt levothyroxine omdat de dokter veronderstelt dat je FT4 te laag is.
Maar je voelt je nog steeds hyper!

Als dit mij zou overkomen, dan zou ik willen weten hoe het komt dat de TSH steeds te hoog blijft, ondanks een prima FT4. Wat is de reden dat je TSH chronisch ongeveer dezelfde hoeveelheid afgeeft?
Je dokter kent je, en weet wat voor medicijnen je verder slikt.
Is er al een verklaring geopperd?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Ingrid!
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jan 2020, 15:39

Re: Wil iemand meedenken....voel me heel onzeker

Bericht door Ingrid! »

Hoi Kiek,

Bedankt voor t meedenken.
Mijn huisarts geeft aan nog rustig ophogen.
Ze geeft aan dat m’n tsh ongeveer richting de 1 moet.....jij hebt t toen voor mij berekend, 1,7 geloof ik.
Omdat ik nog klachten heb, ga ik maar 100 mcg slikken. Kijken of dit helpt.
Dat afstellen is wel n dingetje zeg maar dat lees ik bij iedereen......pffff ophogen vind ik zo niet tof.

Groetjes Ingrid
Ingrid!
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jan 2020, 15:39

Re: Wil iemand meedenken...setpoint

Bericht door Ingrid! »

Hoi Kiek,

nu heel wat maanden verder snap ik beter hoe op te hogen en wat dit doet met mijn lijf. Ik heb inmiddels heel veel geleerd over Hashimoto.

Ik ben nu 2 jaar verder met ophogen. Uiteindelijk ben ik stapje voor stapje (6,25 per 6 weken) omhoog gegaan en zit nu op 125mcg levo.
Nu heb ik deze hoogte al 6 weken en heb net mijn bloedwaardes binnen. Zou jij voor mij nog even willen meekijken of je misschien een setpoint kunt bepalen?
* 1-2-22 Vt4 19 en TSH 0,94
*21-12-21 VT 4 17 en TSH 1,67
*5-10-21 VT4 18 en TSH 4.68
*14-7-21 VT 4 13 en TSH 5.83
alles in hetzelfde lab afgenomen en met dezelfde referentiewaardes (zijn dit genoeg waardes of heb je er nog meer nodig)?

Verder voel ik me veel beter maar echt nog niet klachtenvrij. Mijn huisarts geeft aan hierop te blijven?
hoe lang zal ik afwachten om nog even wat te finetunen?

Alvast heel erg bedankt hiervoor,
hoop dat het met jullie allemaal ook beter gaat,

vriendelijke groetjes
Ingrid
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wil iemand meedenken....voel me heel onzeker

Bericht door Kiek »

Je huisarts gokt op een TSH van rondom de 1 mU/l.
En jij hebt een set point TSH van tegen de 2 mU/l.
Dat is een groot verschil.
Jij voelt je beter.
Dan moet je dat volgen.

Van je 4 waarden past de 18 met 4.68 niet bij de andere drie.

Succes!
Kiek
Bijlagen
Ingrid!2 Feb2022.jpg
Ingrid!2 Feb2022.jpg (39.58 KiB) 2806 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Ingrid!
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jan 2020, 15:39

Re: Wil iemand meedenken....voel me heel onzeker

Bericht door Ingrid! »

Hoi Kiek,

bedankt voor de moeite, ik weet het niet hoor of ik me beter voel bij een setpoint van 1 want nu heb ik nog veel klachten maar bij 2 had ik dit nog meer......
Ik zal het de komende weken maar even zo laten, eens kijken als ik drie maanden 125mcg slik, hoe het dan met me gaat, nu is het pas 6 weken. Ik vind dit toch nog een spannend iets want ik voel me nog echt niet tof maar wel stukken beter dan eerst.

groetjes Ingrid
Ingrid!
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jan 2020, 15:39

tirosint

Bericht door Ingrid! »

Hoi allen,

ik ben voor heel veel zaken allergisch.
Nu heb ik de laatste maanden constant jeuk, in die mate dat ik al weken anti histamine slik.
Het is een heel erg prikkend gevoel.
Daar ik voor heel veel antibiotica en jodium en penicilline allergisch ben, begin ik te twijfelen of dit van de tirosint kan komen. Tirosint ( ook schildkliermedicatie) staat er om bekend dat hij juist voor mensen is die voor veel zaken allergisch zijn.
Het zal toch niet waar zijn dat ik nu eindelijk bijna goed ben afgesteld dat ik over moet stappen op een ander merk!!!
Heeft iemand hier een visie op?

groetjes en alvast super bedankt,

groetjes
Ingrid
niekje
Berichten: 37
Lid geworden op: 29 nov 2019, 17:03

Re: Wil iemand meedenken....voel me heel onzeker

Bericht door niekje »

Ik krijg zelf op heel veel medicatie een allergische reactie. Van pure ellende op een gegeven moment een lijst gemaakt van alle medicatie die ik gebruikt heb in het verleden en daarbij gekeken wat de "ingrediënten" waren en van welke medicatie ik wel last had en van welke niet. Uiteindelijk blijkt een bepaalde vulstof de boosdoener!

Wellicht een tip om eens naar te kijken, misschien dat je dan kunt verklaren waarom je bij bepaalde medicijnen een reactie krijgt...
Ingrid!
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jan 2020, 15:39

Re: Wil iemand meedenken....voel me heel onzeker

Bericht door Ingrid! »

beste niekje,

dat heb ik al gedaan maar in tirosint zit alleen gelatine en glycerol.
Bij alle andere medicatie zit veel meer.
Zou je van gelatine en glycerol allergisch kunnen zijn???

Alleen het eerste jaar dat ik het slikte had ik helemaal geen allergie hierop, dan zou je toch meteen zoiets moeten voelen.....?

Ik baal enorm, wat nu....tja allergoloog is 10 maanden wachttijd....

Ik weet t ff niet meer,

bedankt voor je reactie, ik ga verder zoeken...
groetjes
Ingrid
Plaats reactie