Even voorstellen, erg hoge TSH

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
1985.
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 feb 2020, 14:03

Even voorstellen, erg hoge TSH

Bericht door 1985. »

Hallo,

Ik ben nieuw hier!
Ik ben 35 jaar en we hebben 2 kinderen. Ik ben 2 maanden geleden bevallen van de jongste.
De afgelopen tijd (2 maanden?) werd ik ontzettend moe, concentratie werd slechter, extreem koud, ik werd zwaarder, somber.. Mijn man dacht al aan een burn-out. Ik dacht eerst dat het aan de slapeloze nachten lag, maar ik heb toch voor de zekerheid bloed laten prikken.

De huisarts belde gelijk de volgende dag met de uitslag:
TSH 212
FT4 2,3
De huisarts zei dat hij (en de internist) nog nooit zo'n hoge waarde had gezien.
Ik moest gelijk dezelfde dag nog met 100mcg levothyroxine beginnen.
Weet iemand hoe snel ik wat ga merken van de levothyroxine?
En is de kans groot dat dit komt door de zwangerschap/bevalling? Ik heb namelijk gelezen dat het daardoor ook kan komen, maar kan dit ook met deze hoge waarde?
(Ik zag bij de lab-uitslagen dat mijn vit. D ook laag is, 39. Dus daar ga ik de huisarts morgen eens voor bellen. Misschien dat ik me daardoor ook slecht voel?)
Wendy1976
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 jul 2019, 09:50

Re: Even voorstellen, erg hoge TSH

Bericht door Wendy1976 »

Hoi 1985,

Welkom.
Ik heb hetzelfde als jij gehad tsh 235 ft4 <6.4
Alleen bij mij was het 3 maanden na de bevalling.
Ze hebben mij alleen laten starten met 50 mcg
Fijn dat ze jou laten starten met 100mcg dan ga je hopelijk snel wat beter voelen.
Ik ben nu 13 maanden verder en eindelijk sinds een maand of 2 voel ik mij nu ietsje beter. Maar dat is per persoon anders natuurlijk. Komt ook omdat mijn huisarts mij erg ondergedosseerd heeft( ze weet er niet veel van)
VitD had ik ook te kort, kreeg van die ampullen die ik 1 keer in de week moest opdrinken. En van een te kort aan vit D kan je ook moe van worden.

Hopelijk krijg je hier genoeg tips van de mensen op dit forum, er zijn heel veel ervaringsdeskundige hier op dit forum.

Heel veel sterkte en doe lekker rustig aan.

Groetjes,
Wendy
1985.
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 feb 2020, 14:03

Re: Even voorstellen, erg hoge TSH

Bericht door 1985. »

Wendy1976 schreef: 03 feb 2020, 16:00 Hoi 1985,

Welkom.
Ik heb hetzelfde als jij gehad tsh 235 ft4 <6.4
Alleen bij mij was het 3 maanden na de bevalling.
Ze hebben mij alleen laten starten met 50 mcg
Fijn dat ze jou laten starten met 100mcg dan ga je hopelijk snel wat beter voelen.
Ik ben nu 13 maanden verder en eindelijk sinds een maand of 2 voel ik mij nu ietsje beter. Maar dat is per persoon anders natuurlijk. Komt ook omdat mijn huisarts mij erg ondergedosseerd heeft( ze weet er niet veel van)
VitD had ik ook te kort, kreeg van die ampullen die ik 1 keer in de week moest opdrinken. En van een te kort aan vit D kan je ook moe van worden.

Hopelijk krijg je hier genoeg tips van de mensen op dit forum, er zijn heel veel ervaringsdeskundige hier op dit forum.

Heel veel sterkte en doe lekker rustig aan.

Groetjes,
Wendy
Hoi Wendy,

Bedankt voor je reactie!
Pff dan heeft het lang geduurd bij jou voordat je je wat beter voelde. Maar jij bent alleen bij de huisarts onder behandeling geweest?
En op hoeveel mcg per dag zit je nu als ik vragen mag?

Fijn om hier eens wat dezelfde ervaringen te lezen en tips uit te halen!
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Even voorstellen, erg hoge TSH

Bericht door mamavan2 »

Heftig om hiermee geconfronteerd te worden. Ik had een FT4 van 2,0 gemeten 4 maanden na mijn bevalling, nu ruim twee jaar geleden.
Ik had andere klachten maar weet dus wel hoe het is om het van laag op te halen. Door allerlei omstandigheden helaas nog niet goed ingesteld. Van anderen hoor ik ook wel dat ze juist vlot opknappen na start medicatie. Het zal dus per persoon verschillen.

Ik was twee jaar bij de internist maar op mijn eigen verzoek nu bij de huisarts onder controle.

Het kan bij jou inderdaad zijn dat je zwangerschap de trigger is geweest. Mijn internist zei destijds dat ik, zonder zwangerschap, vast vroeg of laat schildklierproblemen had gekregen gezien de antistoffen.
Wendy1976
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 jul 2019, 09:50

Re: Even voorstellen, erg hoge TSH

Bericht door Wendy1976 »

Hoi,

Ja mijn huisartsen behandelen mij en ze overleggen ook weleens met een internist.
Ik slik nu 3 dagen 112 mcg. Maar het duurt wel even voor je wat voelt. Merk nu wel ophoog klachten, zoals druk in mijn hoofd en last van mijn spieren. Maar als het goed is is dat voor korte duur.

En het is ook nog eens extra zwaar met een kleintje.
Geef je ook borstvoeding?

Mvg,
Wendy
1985.
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 feb 2020, 14:03

Re: Even voorstellen, erg hoge TSH

Bericht door 1985. »

Bedankt voor jullie reacties!
Heel fijn om jullie ervaringen te lezen.

In eerste instantie dacht ik, pilletje er in en ik voel me beter. Maar dat blijkt dus allemaal niet zo simpel te zijn!
En het is dus ook niet zo gek dat ik me niet gelijk beter voel. Misschien zijn het ook wel klachten door het starten van de medicatie?

Ik geef nog wel borstvoeding, maar dat ben ik flink aan het afbouwen. Gaat ook wel vrij hard door de conditie waarin ik nu verkeer ;-)

Afgelopen week ben ik ook niet gaan werken. Ik heb lichamelijk maar ook geestelijk behoorlijk belastend werk en ik merk dat alles toch een beetje wazig is? Moeilijk uit te leggen.. (Ik ben helemaal niet van het ziek thuis zijn, maar vooral doorbikkelen).
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Even voorstellen, erg hoge TSH

Bericht door Teun »

Goed dat je ziek hebt gemeld. Op dit moment ben je te beroerd om net te doen alsof er niets aan de hand is. Je waarde van je ft4 is ook dusdanig laag dat je geen energie meer over hebt om meer te doen als de basiszorg voor jezelf en je kindjes ook al zal dat al niet mee vallen.
Het kan echt veel tijd kosten om weer normaal te kunnen functioneren, je stelt je niet aan en doorbikkelen heeft geen zin omdat je er uiteindelijk slechter van wordt. de meeste mensen hier zullen je gevoel van wazig zijn, geen concentratie etc. herkennen
Veel buitenstaanders dus niet en die denken hetzelfde als jij voordat je hiermee geconfronteerd werd. Hup een tabletje erin en het gaat wel weer. Ik had dat ook. Nee helaas werkt het niet zo.
Gun jezelf de tijd om op orde te komen, laat je niet opjagen door jezelf en de buitenstaanders en zeker niet door je werkgever. Sterkte en beterschap.
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Even voorstellen, erg hoge TSH

Bericht door mamavan2 »

Ik snap wel dat het werken nu niet lukt. Dat zal ook nog wel een tijdje duren. Ben je lang geleden begonnen met werken?
1985.
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 feb 2020, 14:03

Re: Even voorstellen, erg hoge TSH

Bericht door 1985. »

Ik ben 4 maanden mn bevalling weer gaan werken, dus half december. Achteraf gezien voelde ik mij toen ook al niet optimaal, maar ik dacht dat het door slaapgebrek kwam.
Het doet mij goed om te lezen dat het niet overdreven is dat ik mij heb ziekgemeld!
Wendy1976
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 jul 2019, 09:50

Re: Even voorstellen, erg hoge TSH

Bericht door Wendy1976 »

Hey 1985,
Hoe gaat het nu met je?
Groetjes,
Wendy
Plaats reactie