Haaruitval

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Piet
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 dec 2019, 19:07

Haaruitval

Bericht door Piet »

Hallo,

Ik ben een vrouw van 55.
Ik heb op het moment ontzettend veel haaruitval en vraag me af of dit door de schildklier komt.

Ik ben 29 juli naar de huisarts geweest ivm met snelle onregelmatige hartslag. Ik bleek atriumfibrilleren te hebben en moest bloed laten prikken.
Ik bleek een TSH van 0.01 en een T4 van 48.2 TSI van1.43 en T3 van4.29.

Toen 29/8 zonder medicijnen weer geprikt en TSH 0.20 en T4 52.8

Toen scintigrafie(100% uptake) gehad en besloten tot jodiumslok op 27/9. en begonnen met strumazol.

29/10 TSH 0.02 T4 9.5 en T3 1.16. Begonnen met levothyroxide erbij.

11/12 TSH 0.49 en T4 16.5

1 jan gestopt met de medicijnen en vanaf begin december verschrikkelijk haaruitval.

3/2 TSH 0.03 en T4 45.1 en 6/3 afspraak internist.

Zou het haaruitval kunnen komen van de schommeling hormoon of nog van de slok? Wie heeft hier ervaring mee? Ik hoor graag.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Haaruitval

Bericht door laura »

hallo Piet,

Zo te zien maakt je schildklier weer veel te veel hormoon.
Waarom pas begin maart weer een afspraak?
Erg prettig zul je je niet vinden, lijkt me.

Je haaruitval zou best kunnen komen door al de hormoonschommelingen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Piet
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 dec 2019, 19:07

Re: Haaruitval

Bericht door Piet »

Piet schreef: 04 feb 2020, 14:32 Hallo,

Ik ben een vrouw van 55.
Ik heb op het moment ontzettend veel haaruitval en vraag me af of dit door de schildklier komt.

Ik ben 29 juli naar de huisarts geweest ivm met snelle onregelmatige hartslag. Ik bleek atriumfibrilleren te hebben en moest bloed laten prikken.
Ik bleek een TSH van 0.01 en een T4 van 48.2 TSI van1.43 en T3 van4.29.

Toen 29/8 zonder medicijnen weer geprikt en TSH 0.20 en T4 52.8

Toen scintigrafie(100% uptake) gehad en besloten tot jodiumslok op 27/9. en begonnen met strumazol.

29/10 TSH 0.02 T4 9.5 en T3 1.16. Begonnen met levothyroxide erbij.

11/12 TSH 0.49 en T4 16.5

1 jan gestopt met de medicijnen en vanaf begin december verschrikkelijk haaruitval.

3/2 TSH 0.03 en T4 20.2 en 6/3 afspraak internist.

Zou het haaruitval kunnen komen van de schommeling hormoon of nog van de slok? Wie heeft hier ervaring mee? Ik hoor graag.
Ik had een fout gemaakt in laatste uitslag, sorry
Pomtips
Berichten: 140
Lid geworden op: 31 mar 2018, 22:35

Re: Haaruitval

Bericht door Pomtips »

Hi,

Zeker. Hyper en hypothyreoidie kunnen beiden zorgen voor haaruitval. Helaas heb ik dit ook mogen ervaren.

Vooropstellend: uiteraard verliezen we allemaal dagelijks haren. Een haar gaat door zijn levenscyclus heen waarna die uitvalt en er gaat weer een nieuwe haar uit de follikel groeien. Dit gebeurt een aantal keer, waarna er geen nieuwe haar uit de follikel groeit. Als het goed is ben je dan redelijk oud.

Bij een hyper situatie is een haar zijn levensduur verkort, doordat het versneld door zijn levenscyclus heen gaat (gevolg: meer haaruitval dan normaal).
Bij een hypo situatie is de levenscyclus van de haar te vertraagd waardoor het haar ook uitvalt.

De kunst is dus om met levothyroxine precies in dat midden terecht te komen (euthyroid), waarbij 'alle processen (dus ook haargroei) niet te traag gaan en ook niet te snel.

Dergelijke schommelingen zoals bij starten en stoppen met medicijnen kunnen derhalve uiteraard ook zorgen voor (tijdelijke) haaruitval.

Groet!
Graves sinds 2010. In aug 2022 gestopt met B&R en na recidive in sept 2022 begonnen met instellen op titratie.
Piet
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 dec 2019, 19:07

Re: Haaruitval

Bericht door Piet »

Dank je wel voor je reactie. Dit wist ik niet.
Plaats reactie