Voel me niet goed

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Karijn
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 dec 2013, 17:13

Voel me niet goed

Bericht door Karijn »

Goedemorgen allemaal,

Titel zegt het al.

Ik heb bij het onderwerp nieuwe formule euthyrox al een en ander geschreven over mijn situatie.
Zal nog even uitleggen.

1 januari 2020 ben ik gestart met de nieuwe formule Euthyrox, ik slik 81,25 mcg. Ik voel me niet heel goed de laatste weken en realiseerde me dat ik de nieuwe formule ben gaan slikken.
Mijn klachten zijn: onrust, nerveus, kort lontje, woede, huilerig, paniekerig, zware benen, spierklachten, hart overslagen.

Vanaf 21 februari ben ik 6,25 mcg gaan minderen.
23 februari heb ik helemaal niets ingenomen in de hoop dat mijn klachten wat sneller zouden verdwijnen.
Ik merkte die dag ook dat ik geen piek voelde rond een uur of 2, dus dat ik wat rustiger was. Dat was de volgende dag ook maar daarna merkte ik dat de klachten weer wat terug kwamen en de afgelopen 3 dagen voel ik me echt niet fijn.

De klachten die ik nu met name heb zijn onrust, paniekerig, nerveus, piekeren, tranen zitten hoog. Deze klachten vind ik eigenlijk sinds een paar dagen erger geworden. De hart overslagen, woede, zware benen en spierklachten zijn verminderd.

Mijn arts is een voorstander van zelf voelen en handelen en niet steeds bloedprikken. Hij zegt dat ik moet varen op de klachten.
Maar ik vind dat toch lastig. Ik zit ook in de menopauze al 3 jaar en daar kunnen deze klachten ook bij horen maar had er toch al vrij lang weinig klachten van.

Maar goed, nu heb ik dus 11 dagen 6,25 mcg geminderd en 1 dag 75 mcg= 143,75 mcg.

Ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen. Is het een kwestie van 6 weken uitzitten totdat de verandering is doorgevoerd?
Of moet ik toch gaan bloedprikken? Ik weet niet of dat een goed idee is omdat ik nu in totaal 143,75 mcg heb geminderd maar het is nog maar kort geleden, 11 dagen. Kan ik dan iets met de uitslag?

Mijn laatste bloeduitslagen zijn van september 2019:
TSH 1,2
FT4 19
FT3 3,8

Ik heb mijn arts hierover nog niet gesproken maar is er misschien iemand die mij misschien kan adviseren?
Alvast bedankt.

Groetjes Karijn
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Voel me niet goed

Bericht door Teun »

Wat ik nooit zo goed begrijp is dat mensen gaan minderen als ze zich niet goed voelen voordat er bloed is geprikt. Voor hetzelfde geld zou je juist moeten meerderen bij de nieuwe Formule. Sorry dat ik het zeg maar ik vind het niet echt slim.
Wat ik dus nu zou adviseren om je bloed te laten controleren. Zal niet hele maal meer kloppen omdat je en geminderd hebt en dagen hebt overgeslagen, maar dan weet je wel een beetje waar je staat.
Karijn
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 dec 2013, 17:13

Re: Voel me niet goed

Bericht door Karijn »

Dag Teun,

Ik begrijp heel goed wat je zegt, ik heb er zelf natuurlijk ook aan gedacht. Maar zoals ik al schreef heeft mijn arts gezegd dat ik het op deze manier kan doen. Dus doe het niet zonder zijn goedkeuring. Daarbij was hij niet te bereiken dus zat een beetje met mijn handen in mijn haar. Ik heb in het verleden veel gehyperd en ik vind het een vreselijk gevoel, was niet in staat om er nog langer mee door te lopen, gevoel dat ik doordraaide. Ik weet dat hyper en hypo klachten door elkaar kunnen lopen, maar dit deed met erg aan hyperen denken maar ik kan het natuurlijk mis hebben omdat het een nieuwe formule betreft. De dag dat ik de 75 mcg liet staan en de dag erna voelde ik me rustiger nl. en ik heb minder spierpijnen en de hartoverslagen zijn weg. Dus een en ander is positief veranderd door de vermindering en andere klachten zijn weer meer aanwezig de laatste dagen. Woensdag spreek ik mijn arts weer heb ik vandaag gehoord.

Maar bedankt voor je reactie en advies!

Groetjes
Karijn
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Voel me niet goed

Bericht door laura »

hallo Karijn,

Is het niet heel erg nattevingerwerk om zonder bloedonderzoek je dosis te veranderen?
Om nu je bloed te laten onderzoeken is ook lastig, want waarmee vergelijk je de tsh en fT4.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
elizabeth27
Berichten: 471
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Voel me niet goed

Bericht door elizabeth27 »

Snap het wel dat als je je zo rot voelt dat je je beter wil voelen. Zelf ( al een aantal jaren in de postmenopauze) kan niet meer blind varen op mijn gevoel. Hyper/hypomomenten wisselen elkaar af, als ik denk dat ik nu wel heel erg hyper of heel erg hypo ben, blijkt uit bloedonderzoek dat ik of precies het tegenovergestelde ben of dat t redelijk in balans is.

Door zelf bezig te zijn met minderen, is het nog moeilijker een goed beeld te krijgen van hoe je ervoor staat. Ik zou de dosis die je nu slikt echt 6 weken blijven slikken om zo nog enigzins een goed beeld te krijgen en dan laten prikken. Zo nodig medicatie aanpassen.

Sterkte!
Karijn
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 dec 2013, 17:13

Re: Voel me niet goed

Bericht door Karijn »

Hoi Laura,

Ja, het is natuurlijk wel nattevingerwerk om zonder bloedonderzoek je dosis te veranderen.
Maar de verandering is niet met veel Euthyrox, n kwartje van 25 mcg. Grote veranderingen ga ik natuurlijk niet doen zonder bloedonderzoek.
Als ik me niet beter ga voelen met de verlaging van 6,25 mcg dan ga ik niet door met blind veranderen.
En natuurlijk heb ik 1x 75 mcg laten staan maar dat heb ik al vaker gedaan in het verleden om sneller uit de hyper te komen. Dit doe ik nu niet nog een keer.

Tja, ik weet niet waar ik nu het bloedonderzoek mee moet vergelijken. Maar de waardes kunnen op dit moment wel uitwijzen of er sprake is van te snel of te traag of gewoon goed. Als ze te traag zijn dan is doorgaan met de verlaging geen goed idee neem ik aan. En bij te snel is er kans dat over een week of 5 ik me beter voel met wat minder Euthyrox. Of zie ik het helemaal verkeerd? Als de waardes goed zijn, dan weet ik het even niet wat te doen. Hopelijk kan mijn arts er dan ook nog iets over zeggen, wat ik eigenlijk wel verwacht, want hij heeft in het verleden al vaker bij tussentijds prikken kunnen voorspellen welke kant het op zou gaan.
Maar echt zeker weet ik het natuurlijk pas als de verandering volledig is doorgevoerd en daarbij nog het belangrijkste, dat ik me weer prettig voel.

Dank voor je reactie.

groetjes Karijn
Treeske
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 dec 2016, 13:47

Re: Voel me niet goed

Bericht door Treeske »

Hoi Karijn,

Ik begrijp jouw reactie om te minderen met de medicatie omdat je jezelf echt niet goed voelde. Ik doe dit ook met enige regelmaat als het bijvoorbeeld een poos extreem warm is en ik voel dat mijn medicatie veel te veel is. Dan sla ik een dagje over. Wijsheid of niet, dan wil ik echt van dat rotgevoel af. En meestal gaat dat prima.

Ik heb nooit begrepen waarom je bij het vermoeden van een onder- of overdosering 6 weken zou moeten wachten met bloedprikken. Ik was met de nieuwe Euthyrox na een paar weken al flink overgedoseerd. I.v.m. darmklachten 1 op 1 overgestapt op Thyrax en mijn huisarts adviseerde om na 4 weken bloed te laten prikken. Maar als ik mij erg slecht ging voelen eerder! Gelukkig maar dat ik niet 6 weken hoefde te wachten, want na nog geen 4 weken Thyrax bleek ik flink ondergedoseerd.

Als ik jou was zou ik zo snel mogelijk bloed laten prikken om te kijken waar je nu staat. Vandaar uit kun je weer op weg naar een nieuwe dosering door nog meer te minderen, wat op te hogen, of het zo te laten zoals het nu is. Dan weet je of de mindering het juiste is of het tegenovergestelde daar van.

Groetjes,
Treeske
Karijn
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 dec 2013, 17:13

Re: Voel me niet goed

Bericht door Karijn »

Hoi Elizabeth,

Het is ook niet makkelijk om blind te varen op je gevoel. Ook door de menopauze. Maar ik heb deze klachten al zo lang niet meer gehad dat het toch opvallend voor mij is. Deze onrust en gejaagdheid doen me gewoon aan iets te veel hormoon denken. Daarbij is mijn gewicht erg stabiel de laatste weken terwijl ik meer ben gaan eten en snoepen en dat is voor mij wonderlijk (menopauze). En de hartoverslagen zijn weg na mindering en ik had flinke spierpijnen. Dus iets positiefs heeft de verlaging toch wel gedaan. Nu mijn gevoel nog.....

Ik weet dat klachten kunnen horen bij hypo en hyper en dat is juist zo verwarrend.
Als de spierpijnen en hartkloppingen komen door te weinig hormoon dan zouden ze m.i. toch niet verdwijnen na verlaging van de dosis. Dan zouden die klachten toch blijven bestaan of verergeren. Lijkt mij tenminste.
Heb eerder het idee dat ik toch nog iets teveel hormoon in mijn lijf heb want na 1 dag niets slikken heb ik me 2 dagen rustiger gevoeld en daarna kwamen de klachten weer meer terug toen ik weer dagelijks mijn 75 mcg innam.
Maar ik ga natuurlijk niet verder verlagen het heeft meer tijd nodig. Ik ga woensdag overleggen met mijn arts en dan hoor ik wel of hij het nodig vind om te gaan prikken. Maar ik denk dat hij zal adviseren om dat over n week of 6 te doen en dan verder te kijken.

Dank je wel he voor je reactie.

Groetjes Karijn
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: Voel me niet goed

Bericht door GeertjeS »

Hoi Karlijn,

Ik snap je heel goed. Ik ben ook nog aan het instellen en heb een periode ook vooral op m’n gevoel steeds vrij snel m’n medicatie aangepast. Uiteindelijk raakte ik steeds meer ontregeld. Mijn ervaring is nu dat je het echt min 6 weken de tijd moet geven en dan bloedprikken (hoe moeilijk dat ook is) maar ik ben er wel achter dat dat het beste is.
Heel veel succes!
Karijn
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 dec 2013, 17:13

Re: Voel me niet goed

Bericht door Karijn »

Hoi Treeske,

Oke, ook wel fijn om te horen dat jij het zo nu en dan ook doet ;)
Maar net wat je zegt, hyperen is echt een rotgevoel en als mijn waardes maar een beetje scherp zijn (voor mij) dan heb ik dat gevoel al. Omdat ik in het verleden vrij veel hyper ben geweest en het echt n hele akelige tijd was, kan ik het gewoon niet meer verdragen en moet ik er ook zo snel mogelijk van af. Dan ben ik liever maar wat meer hypo.

Dus jij voelde je hyper op de nieuwe formule! Wat apart toch hoe verschillend mensen zich kunnen voelen met deze nieuwe Euthyrox.
Goh, je bent zelfs overgestapt naar Thyrax. Heb je voor de overstap eerst bloed geprikt of wist je het gewoon?
Waarom heb je niet besloten om de Euthyrox te verlagen?
Ik heb de eerste 3 jaar Thyrax geslikt, de oude. Doordat ik me niet goed bleef voelen en ook jeuk had, ben ik destijds overgestapt op
Euthyrox. Ik was behoorlijk overgedoseerd, slikte 125 Thyrax en kwam uiteindelijk uit op 75 Euthyrox.
Ik slik nu 13 jaar Euthyrox en het is me tot nu toe prima bevallen. Ik hoop dat ik bij deze nieuwe formule ook weer een goede instelling kan krijgen.

Ben je nu goed ingesteld op Thyrax?

Heel fijn dat je gereageerd hebt, dankjewel!

Groetjes Karijn
Plaats reactie