Voel me niet goed

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Karijn
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 dec 2013, 17:13

Re: Voel me niet goed

Bericht door Karijn »

Hoi Treeske,

Had vanmiddag al een bericht getypt maar zie het niet staan, blijkbaar niet opgeslagen denk ik :roll:

Ah jij ook PDS, vervelend voor je.
Dat wist ik niet van citroenzuur. Maar dat van die schimmel klink toch ook niet lekker ;)
Ik reageer niet echt op voeding, het is ongrijpbaar waarvan ik last heb. Maar vermoeidheid is wel een dingetje.
Aantal jaar geleden was ik op vakantie en had er zoveel last van, had elke dag diarree, kon nergens eten, maakte onzeker en verpeste mijn vakantie. Na zoeken op internet kwam ik psylliumvezels tegen, dacht nooit geschoten is altijd mis. En ik moet zeggen dat het me heel goed heeft geholpen. Door de vezels kwamen de darmen tot rust. Het is natuurlijk niet over maar bij klachten neem ik de vezels en dat werkt wel goed.
Maar misschien heb je ze al geprobeerd.

Wat apart van jouw Ft4, lastig ook zeg. Kijk je dan alleen naar wat je TSH doet of is het puur varen op de klachten?
Heb je enig idee hoe dat kan? En is het iets wat vaker voorkomt?

Klopt wat je zeg, ik ga niets veranderen aan mijn dosis anders zie ik door het bos de bomen niet meer. Mocht ik me niet goed voelen over 4/5 weken, dan ga ik wel prikken.

Groetjes Karijn
Pomtips
Berichten: 140
Lid geworden op: 31 mar 2018, 22:35

Re: Voel me niet goed

Bericht door Pomtips »

Karijn schreef: 04 mar 2020, 18:26 Hoi Pomtips,



Je bent aldoor niet goed ingesteld geweest en nog zoekende zeg je. Hoe lang ben je dan al bezig met instellen? Ik heb er 3 jaar overgedaan om een goede instelling te krijgen. Zo fijn als er dan eindelijk rust is!

Blijf je dan nu op 112 mcg zitten of nog een klein beetje erbij?

Ik merk eerder dat ik sloom moe ben en somber als ik hypo ben.

groetjes Karijn
Sinds ik er begin 2018 achter kwam dat ik ondergedoseerd was (op 100mcg) (TSH trad toen pas buiten de normaalwaarden en ik prikte niet nuchter) ben ik gaan ophogen (en nuchter gaan prikken na een hoop gelezen te hebben). Ik ben opgehoogd van 100 naar uiteindelijk zelfs 162,50 mcg (in stapjes). Inmiddels weer afgebouwd naar 112-118mcg. In die periode had ik het gevoel die steeds hogere doseringen nodig te hebben, alsof mijn lichaam schreeuwde om meer. Alsof ik een soort achterstand/tekort in te lopen had. En hoe meer ik erbij deed, hoe beter ik me toch langzaam voelde. Maar op de langere termijn bleken die hoge doseringen toch teveel. Ik voel me nu ook compleet anders op 112mcg dan pakweg 2 jaar geleden op dezelfde dosering, wat natuurlijk ook logisch is gezien waar ik vandaan kwam.

2 jaar bezig met (opnieuw) instellen dus. En ik had het idee in de buurt te komen, maar toen kwam de nieuwe samenstelling Euthyrox begin dit jaar uit.

Ik neig nu toch meer naar op 112 blijven zitten. Zelfs op 112 heb ik nu voor mijn gevoel nog wat lichte hyperklachten. Maar het gemiddelde vanaf 125 daalt natuurlijk langzaam als je 112 inneemt (vandaag een 100mcg ingenomen om iets sneller te dalen).
112 a 118mcg nieuwe samenstelling voelt voor mij alsof ik (langere termijn) op 125 a 131,25 oude samenstelling zit, qua hyperklachten. Dus zoals medio vorig jaar.

Betreffende het sloom, moe en somber als ik je hypo bent, dat herken ik ook zeker. Zodra ik dan wat meer in neem en wat energie krijg, dan verandert gelijk mijn blik op alles ten positieve.
Graves sinds 2010. In aug 2022 gestopt met B&R en na recidive in sept 2022 begonnen met instellen op titratie.
Pomtips
Berichten: 140
Lid geworden op: 31 mar 2018, 22:35

Re: Voel me niet goed

Bericht door Pomtips »

Ik zit ook te denken, zou het misschien mogelijk zijn om hyperklachten te ervaren tijdens het afbouwen van Levo naar een lagere dosering.?
Dus niet als 'ophoogklachten' maar 'afbouwklachten'.
Graves sinds 2010. In aug 2022 gestopt met B&R en na recidive in sept 2022 begonnen met instellen op titratie.
Karijn
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 dec 2013, 17:13

Re: Voel me niet goed

Bericht door Karijn »

Hoi Pomtips,

Dat je je nu nog steeds wat hyper voelt bij een dosering van 112 mcg kan inderdaad komen doordat het tijd nodig heeft om te stabiliseren. Dus geef het nog wat tijd.

Jouw opmerking:
Ik zit ook te denken, zou het misschien mogelijk zijn om hyperklachten te ervaren tijdens het afbouwen van Levo naar een lagere dosering.?
Dus niet als 'ophoogklachten' maar 'afbouwklachten'.
Ik denk dat als je het ervaart in de afbouwperiode, dat het er dan mee te maken heeft dat de verlaging nog niet voldoende is gestabiliseerd of dat je toch nog wat teveel slikt.

Groetjes Karijn
Treeske
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 dec 2016, 13:47

Re: Voel me niet goed

Bericht door Treeske »

Wat apart van jouw Ft4, lastig ook zeg. Kijk je dan alleen naar wat je TSH doet of is het puur varen op de klachten?
Heb je enig idee hoe dat kan? En is het iets wat vaker voorkomt?
Hoi Karijn,

Ja best wel apart hé? Ik denk dat ik voornamelijk op mijn gevoel af ga, in combinatie met de TSH. Met gevoel alleen kom ik er niet. Ik voelde dat het niet goed ging met de vernieuwde Euthyrox, maar zou zelf gegokt hebben dat het hypoklachten waren :roll:
Ik weet niet hoe het kan en of het vaker voorkomt. Heb mezelf er maar bij neergelegd dat het bij mij weer niet gaat zoals het hoort :lol:

Groetjes,
Treeske
Plaats reactie