Schildklier verwijderen

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Pluchke
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 apr 2020, 12:19

Schildklier verwijderen

Bericht door Pluchke »

Hallo allemaal, ik stel me even voor, Ik ben 45 en in februari kreeg ik alle onderzoeken ivm een knobbel van 3cm in mijn schildklier, waar ik verder geen last heb.
Het bleek een werkende nodus , volgens echo wel wat slechtere elementen ( doorbloeding, hypo, beetje microcalcificaties) en bethesda 3 bij een eerste punctie.
Toen kwam de corona en werd alles uitgesteld terwijl de arts al het liefst zo snel,mogelijk mijn hele schildklier wou verwijderen omdat ze de echo niet zo goed vond, ik jong was met grote knobbel en omdat er aan de andere kant nog een kleintje van nog net geen cm ook is en die anders toch opgevolgd moet worden.
Na enige discussie gingen we voor een tweede punctie die door de corona nu na aandringen begin mei zou gebeuren. Is die beter wil ze halve schildklier weg, is het een 4 dan een hele. Ik vind het allemaal zo moeilijk om te kiezen wat ik het beste doet, een halve, een hele, niets, ik lees zoveel verschillende behandelingen en het is nu al moeilijk genoeg om bij een dokter te geraken dat een tweede advies niet echt evident is.
Ik heb ook totaal van niets last en als met een bethesda drie het risico op kanker maar 15% is, vind ik een halve schildklier voldoende, zelfs al is er nog een klein bobbeltje dat misschien nog tientallen jaren geen probleem oplevert... Maar dan wees ze me erop dat als het kwaadaardig is de Andere helft er ook terug uit moet, tweemaal operatie enz... Maar ik heb dan toch 85% kans die te houden en misschien een goed werkende klier. Hoe is jullie ervaring in deze?
Ik heb het gevoel dat ze toch precies benadrukt dat er een hoog risico is op kwaadaardigheid ( grote kans dat verlof niet zou doorkunnen, al werd ik in mei geopereerd ( was voor corona...), toch hoger dan maar 5-15%, dit opwille van de echo. Wat is jullie ervaring hiermee, en in hoeverre wees de echo opkwaadaardigheid bij twijfelgevallen?
kaat10
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 jan 2021, 22:16

Re: Schildklier verwijderen

Bericht door kaat10 »

hoi hoi ik zal me ook even voorstellen mijn naam is kaat en ben 50 jaar.
bij mij is 3 jaar geleden de linkerhelft van mijn schildklier verwijderd en bij toeval was het kwaadaardig maar dat was 0,7mm dus heel klein.
aan de andere kant heb ik ook nodusen en calcificaties bij de linkerhelft bleken bij mij de calcificaties kwaadaardig te zijn.
in dec 2020 kreeg ik voorstadium borstkanker te hebben dit ook wederom in de calcificaties.
Nu zit ik voor het zelfde dilemma rechts er ook uit? functies zijn goed voel me prima alleen mijn stembanden zijn toen beschadigd en dit wordt wel steeds erger (hezere stem).
Ben heel benieuwd naar reacties op jou berichtje.
kaat10
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 jan 2021, 22:16

Re: Schildklier verwijderen

Bericht door kaat10 »

bij mij was er toen zowel echo als punctie alles goed.
Maar het blijft een risico dat is wel gebleken.
Ze dachten dat rechts goedaardig was totdat het bericht van december kwam ook dat hebben ze volgehouden dat het niks was al 2,5 jaar. nu twijfelen ze heel sterk.
Plaats reactie