Op welk moment meten?Als al 30 jaar

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Omaatje
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 mei 2020, 08:16

Op welk moment meten?Als al 30 jaar

Bericht door Omaatje »

Ik heb een vraag:

Als al 30 jaar schildklierpatiënt zijnde, weet ik dat je na 6 wk nieuwe dosering slikken kan laten meten hoe het nu zit met je waarden.

Geldt dit ook als je ineens veel klachten hebt gekregen?
Het zit nl zo: Ik slik sinds 4,5 week de Euthyrox 'nieuwe samenstelling' en kreeg al na een paar dagen flinke spierklachten (die link heb ik pas gisteren gelegd).
Morgen bel ik de huisarts voor een labformulier. Kan ik dan evt gelijk vrijdag al laten prikken, na 4.5 wk dus?
Of voor de zekerheid die 6 wk maar uitzingen?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Op welk moment meten?Als al 30 jaar

Bericht door Kiek »

Hallo Omaatje,

Zolang je niet weet wat jouw thyroxine-halfwaardetijd is, zolang zit er niets anders op dan minstens de gemiddelde 6 weken uit te zitten.
Dan heb je meer kans dat het uiteindelijke resultaat van je dosiswijziging tevoorschijn wordt getoverd.
Een kortere tijd verkleint die precisie. En een langere tijd vergroot de juiste meting op het beste moment.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Omaatje
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 mei 2020, 08:16

Re: Op welk moment meten?Als al 30 jaar

Bericht door Omaatje »

Kiek schreef: 06 mei 2020, 13:54 Hallo Omaatje,

Zolang je niet weet wat jouw thyroxine-halfwaardetijd is, zolang zit er niets anders op dan minstens de gemiddelde 6 weken uit te zitten.
Dan heb je meer kans dat het uiteindelijke resultaat van je dosiswijziging tevoorschijn wordt getoverd.
Een kortere tijd verkleint die precisie. En een langere tijd vergroot de juiste meting op het beste moment.

Dag!
Kiek
Dank je voor je antwoord, Kiek!
Helder!
Plaats reactie