Prikken met en zonder gebalde vuist, invloed op waarden

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Veronica
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 mar 2020, 21:44

Prikken met en zonder gebalde vuist, invloed op waarden

Bericht door Veronica »

Ik heb op de FB pagina van SON de vraag gesteld of prikken met of zonder gebalde vuist uitmaakt. Er blijkt namelijk een uitkeg van het OLVG te zijn waarin staat dat prikken met gebalde vuist de waarden van o.a. Kalium en schildklierhormonen kan beïnvloeden. Op welke manier wordt daarbij niet vermeld. Dus is je TSH daardoor juist hoger, of lager? Is er iemand hier die daar meer over weet. Ik heb een randwaarde en moest mijn vuist ballen, vandaar de vraag.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Prikken met en zonder gebalde vuist, invloed op waarden

Bericht door laura »

Volgens https://www.nvkc.nl/sites/default/files/2.pdf op pagina 26.
Ik moet mijn vuist altijd ballen.
Klinisch significante verschillen van kortdurende stuwing op verschillende analyses is beschreven [84-86]. Om het effect van stuwing te minimaliseren kan overwogen worden om bij patiënten met grote en prominente venen geen stuwing toe te passen [87]. Daarnaast moet het gebruik van de stuwband strikt volgens protocol toegepast worden, waarbij de duur van de stuwing beperkt wordt en de standaardisatie van de opgelegde druk wenselijk is.

De venen worden zichtbaarder indien de patiënt een vuist maakt. De patiënt mag niet voortdurend knijpen met de vuist. De stuwband wordt losgemaakt, zodra het bloed in de bloedafname buizen stroomt. Te lange stuwing kan leiden tot hemolyse en bijmenging van weefselvocht.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Veronica
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 mar 2020, 21:44

Re: Prikken met en zonder gebalde vuist, invloed op waarden

Bericht door Veronica »

Dat zou dus betekenen dat enige bijmenging van weefselvocht, dus verdunning zou plaatsvinden. Dus dat je een hogere TSH lijkt te hebben. Want minder hormoon per volume. Ik heb moeilijk zichtbare, dwarsliggende aderen. Dus moet ook altijd vuist ballen. Dank voor de link.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Prikken met en zonder gebalde vuist, invloed op waarden

Bericht door Teun »

Als de stuwband geopend wordt als het bloed begint te lopen heeft het zo goed als geen invloed op de kaliumwaardes wat een van de stoffen is die flink reageren kan op stuwing. Ik verwacht dat dit ook niet zal hebben op de schildklierwaardes. Daar overigens ook nooit van gehoord.
Plaats reactie