Bloedend tandvlees

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Dagvlinder
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jun 2020, 15:30

Bloedend tandvlees

Bericht door Dagvlinder »

Hallo forum,

Ik was vandaag bij de mondhygieniste. Hierbij had ik flink last van bloedend tandvlees. Komt dit bekend voor? Kan dat te maken hebben met mijn trage schildklier? Ik slik nog maar vijf weken TEVA 25 mcg en ben nog niet goed ingesteld.

Car
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Bloedend tandvlees

Bericht door Kiek »

Welkom, Car!

Gelukkig heeft bloedend tandvlees niet te maken met je schildklier.
Wel heb ik gehoord van iemand die bloedend tandvlees had, dat sensod. extra fresh vlot hielp.
En nu hopen dat je vlot op je juiste dosis levothyroxine ingesteld bent!

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Dagvlinder
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jun 2020, 15:30

Re: Bloedend tandvlees

Bericht door Dagvlinder »

Dank je wel voor je reactie Kiek. Niet alles is ‘schildklier’ dus... Groeten, Car
Dagvlinder
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jun 2020, 15:30

Re: Bloedend tandvlees

Bericht door Dagvlinder »

Hallo Florence,

Dank voor he reactie. Dat zou zeker kunnen. Ik wees eerder de overgang aan als veroorzaker van klachten. Na de diagnose subklinische hypothyroide werd mijn schildklier de schuldige. Hierdoor dacht ik niet aan mijn leeftijd.

Groeten,
Car
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Bloedend tandvlees

Bericht door Suffy »

Dag Car,

Een andere aandoening die zich als sluipmoordenaar kan aandienen met vage klachten waaronder rood en bloedend tandvlees is......
Vitamine B12 tekort.

Heeft jouw huisarts een algemeen bloedbeeld bepaald waarbij ook vitamine B12 is meegenomen?
Vraag daar desnoods om.

Daarnaast is een goede tandpasta zeker het proberen waard. En elke 3 maanden je (elektrische opzet)borstel vervangen. Je mondhygiëniste kan je daar uitstekend in adviseren.

Succes met instellen.

Groeten,

Suffy
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
Dagvlinder
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jun 2020, 15:30

Re: Bloedend tandvlees

Bericht door Dagvlinder »

Bedankt voor jullie reacties. Het gaat beter met mijn tandvlees, maar ik sta verder nog niet “aan”. Eigenlijk gelijk aan voordat ik ging slikken. Vandaag de internist gesproken. Ik wordt opgehoogd met 25 mcg naar 50 mcg. Mijn tsh is in zes weken van 12,6 naar 9,64 gegaan. Mijn T4 is iets gedaald van 13,5 naar 13,3. Ik ga kijken wat de komende weken doen. Ik heb een stressvolle tijd achter de rug. Over anderhalve week ga ik op vakantie. Ik ben benieuwd welk effect deze ontspanning heeft.

Mijn vitamine b12 is recent gecheckt en was toen 542.

Ik wacht ne dus even af wat het effect is van de bijstelling.

Groeten,
Car
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Bloedend tandvlees

Bericht door Kiek »

Gelukkig gaat het beter met je tandvleesperikelen.
In dat onderwerp ben ik zelf nog steeds op zoek naar beter.

Je hebt een tekort aan FT4. Daarom slik je nu T4 (=levothyroxine).
Je FT4 en je TSH geven zo duidelijk weer wat een dosis van 25 µg doet: je FT4 is niet verbeterd en blijft op dezelfde plaats staan. De 2 tiende verhoging valt ruim binnen de foutmarge van de FT4. Het is voor het lab erg moeilijk precies te meten.
En je TSH wipwapt, zoals het hoort. Pas als je genoeg levothyroxine slikt, zal je TSH in rustiger vaarwater komen.

Een gezonde schildklier heeft een normaal 24-uurs ritme.
Een slecht werkende schildklier heeft ook een 24-uurs slikritme. Afhankelijk van de sliktijd en hoeveelheid levothytroxine.
De eerste uren na prikken is de heftigste FT4/TSH-dynamiek aanwezig in de bloed. Een roetsjbaan.

Ga daarom in de vroege ochtend nuchter naar het lab, zonder levothyroxinedosis van die dag. Slik je dosis pas na het prikken.
Dan krijg je uitgebalanceerde resultaten, de laagste FT4 en de hoogste TSH in de 24 uur na je laatste levothyroxinepil.
En pas dan ben je in staat je waarden naar waarde te vergelijken.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Dagvlinder
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jun 2020, 15:30

Re: Bloedend tandvlees

Bericht door Dagvlinder »

Hoi Kiek,
Dank voor je reactie. Het klopt bij wat jij eerder schreef. In eerste instantie ‘verlies’ je ook weer veel van de toegevoegde dosis. En er is minder tsh nodig omdat er een aanvulling is. Dus luiere schildklier door toevoeging. Hopelijk gaat de schildkliekr nu echt aan de slag met de toevoeging. Dit zal blijken uit de nieuwe metingen. Ik prik altijd ‘s ochtends vroeg nuchter zodat mijn waarden vergelijkbaar zijn en zoals op dit forum wordt geadviseerd.
Ik vermoed dat ik er met deze 50 niet ben. Maar het is een stap in de goede richting.

Groeten,
Car
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Bloedend tandvlees

Bericht door Suffy »

Hoi Car,

Mag ik vragen waarom je voorzichtig wordt ingesteld? Heb jij 'onderliggend lijden' zoals men dit zo mooi noemt?
Als je geen hartproblemen hebt en onder de 60 jaar bent, mag je beginnen met de verwachte dosering. Nu duurt het extra lang omdat je beetje bij beetje wordt opgehoogd.
Je waarden wijzen op subklinische hypo, dus dan snap ik het wel dat de internist kijkt hoe het gaat met een lage dosering.

Je schildklier gaat niet harder werken door medicatie. Zij geneest niet door een pilletje, helaas.
Je doet het goed, prikken zonder slikken. Alleen dan zul je weten hoe je je voelt bij welke dosering.

De vakantie zal zeker helpen je te ontspannen. Ga er zeker van genieten!

Je B12 is mooi hoog, althans als ik ervan uitga dat je geen supplementen of injecties gebruikt. Word je wel behandeld voor een tekort, dan is de waarde te laag.
En fijn dat je tandvlees beter wordt.

Groetjes, Suffy
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
Dagvlinder
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jun 2020, 15:30

Re: Bloedend tandvlees

Bericht door Dagvlinder »

Hallo Suffy,

Ik heb geen problemen met mijn hart of ander lijden. Ik ben wel oke met geringe ophoging. Ik lees op het forum ook verhalen van mensen die flinke last hebben van wennen. Met het oog op de vakantie loop ik liever geen risico dat ik ga hyperen ofzo.

Ik slik geen supplementen.

Eind augustus weer prikken. Dat is voor mij te overzien nu ik in een rustige periode zit.

Groeten
Car
Plaats reactie