Bloedend tandvlees

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Bloedend tandvlees

Bericht door Kiek »

In eerste instantie ‘verlies’ je ook weer veel van de toegevoegde dosis. En er is minder tsh nodig omdat er een aanvulling is. Dus luiere schildklier door toevoeging. Hopelijk gaat de schildklier nu echt aan de slag met de toevoeging.

De schildklier zal nimmer aangemoedigd worden door extern schildklierhormoon.
Wel reuze ontmoedigd :)

De TSH is de enige stimulans van het schildklierweefsel.
Iemand met een supergezonde schildklierwerking zal door externe toevoeging van een normale hoeveelheid levothyroxinepillen deze goede schildklierhuishouding kunnen uitschakelen.
Zolang de TSH op een lager dan het set point niveau bevindt, zal de gezonde schildklier vrijwel niets produceren.

De hypofyse is tevreden door het juiste levothyroxineniveau, waardoor de TSH met rust gelaten wordt.
En de gezonde schildklier door het verdwijnen van de TSH buitenspel gezet.

Het set point is dus de aan- en uitknop van het schildklierweefsel.
Met een soft-switch.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Pomtips
Berichten: 140
Lid geworden op: 31 mar 2018, 22:35

Re: Bloedend tandvlees

Bericht door Pomtips »

Problemen met tanden en tandvlees kunnen, wat mij betreft, zeker veroorzaakt worden door te weinig schildklierhormoon.
Toen ik hypo was had ik ook dagelijks bloedend tandvlees en aften /wondjes in mijn mond. Ook werd het tandglazuur versneld slechter en had ik dus vaak gevoelige tanden. Ondanks dat ik prima mijn tanden onderhield.

Omdat ik destijds een vermoeden kreeg dat ook dit symptoom te maken kon hebben met mijn schildklier heb ik hier veel over gelezen op internet en ondersteunende informatie voor deze theorie gevonden. De bron(nen) zou ik zo niet meer weten.
Maar schildklierhormoon is een basis voor zeer veel processen in het lichaam dus in die zin hoeft het je al niet te verbazen.

Sinds ik iets beter afgesteld ben heb ik nóóit meer bloedend tandvlees en aften en heb ik minder gevoelige tanden .

Dus ja, ik kan het zo even niet wetenschappelijk aantonen, maar op basis van m'n ervaring zou ik zeker verbetering verwachten wanneer je beter afgesteld bent.
Graves sinds 2010. In aug 2022 gestopt met B&R en na recidive in sept 2022 begonnen met instellen op titratie.
Pomtips
Berichten: 140
Lid geworden op: 31 mar 2018, 22:35

Re: Bloedend tandvlees

Bericht door Pomtips »

Even op google gekeken en in 5 min al twee paginas gevonden m.b.t. bovenstaande theorie.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3169868/

https://medium.com/boosted/5-amazing-th ... c843ed4cd6
Graves sinds 2010. In aug 2022 gestopt met B&R en na recidive in sept 2022 begonnen met instellen op titratie.
Plaats reactie