Laag TSH

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Dani-D
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 jul 2020, 22:53

Laag TSH

Bericht door Dani-D »

De vraag stel ik voor mijn man,

Symptomen: Erg moe, snel zweten, eind van de dag hees, spierpijnen, hij voelt zich niet ok.

Uit de bloedtest gedaan door de huisarts kwam naar voren dat zijn TSH waarde te laag is. 0.06 is de waarde. Zijn FT4 is normaal 15.8.
De huisarts schreef hierbij Levothyroxine voor 25 microg.

De dagen daarna voelde mijn man zich steeds minder goed.
Ik twijfel enorm, Levothyroxine wordt toch gegeven bij een hoge TSH waarde, dus een te traag werkende schildklier?

Man is gestopt met de medicatie. Na twee dagen geen Levothyroxine voelt hij zich iets minder stram en pijnlijk in de spieren en moe, slaapt wat beter.
Voor deze waarde heeft mijn man nooit iets gehad wat betreft schildklier of hypofyse.

Wat zeggen jullie?

Met Groet!
Dani
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Laag TSH

Bericht door Teun »

Goed dat hij gestopt is.
Dit zijn beslist geen waardes om met levothyroxide te beginnen.
De tsh is inderdaad te laag. Lijkt me gepaster om dit in de gaten te houden en nogmaals te prikken op kort termijn.
Misschien maandag toch weer de huisarts bellen en bespreken met welke achtergrond hij hiermee is gestart.
Eventueel door laten verwijzen naar de endocrinoloog, zeker bij een huisarts die zo handelt.
Ik heb geen verstand van hyperthyreoidie of subklinische, alleen van de hypothyreoidie.
Sterkte en beterschap.
Dani-D
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 jul 2020, 22:53

Re: Laag TSH

Bericht door Dani-D »

Dank je Teun!

We hebben vrijdag contact gehad met de huisarts. Die gaf als advies, stop met levothyroxine. Misschien te hoge dosering. Over twee weken bloedprikken.

Mijn man voelt zich vandaag niet fijn. Eet veel om iets van energie te krijgen, spierpijn, moe etc.

Ik zal maandag weer bellen met de huisarts. Heb even weinig vertrouwen in zijn oordeel, maar ik vind het ook niet makkelijk om hem aan te sturen. Toch maar doen en eerder prikken. We hebben lab formulier al thuis.

Groet!

Dani
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Laag TSH

Bericht door laura »

Hallo Dani,

Dit klinkt toch verdacht veel als een schildklier die te veel schildklierhormoon maakt.
Vaak gaat de tsh dan als eerste omlaag.

Nu is het schildklierhormoon ft4 nog goed, maar het schildklierhormoon ft3 zou te hoog kunnen zijn.

Vraag dringend om een verwijzing naar een internist of endocrinoloog.
Jullie huisarts heeft van schildkliergedoe geen kaas gegeten.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Laag TSH

Bericht door laura »

Dani,

Hier vind je uitleg over het bloedonderzoek: https://schildkliertje.blogspot.com/201 ... t4-t3.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Laag TSH

Bericht door laura »

Dani-D schreef: 19 jul 2020, 00:29 Ik zal maandag weer bellen met de huisarts. Heb even weinig vertrouwen in zijn oordeel, maar ik vind het ook niet makkelijk om hem aan te sturen. Toch maar doen en eerder prikken. We hebben lab formulier al thuis.
hoi Dani,

Heb je al contact gehad met de huisarts?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Laag TSH

Bericht door Teun »

Ik ben ook wel benieuwd.
Dani-D
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 jul 2020, 22:53

Re: Laag TSH

Bericht door Dani-D »

Contact gezocht maar huisarts nog niet kunnen spreken......

Via assistente morgen bloedprikken hopenlijk met het juiste lab formulier. Na 24 uur uitslag? Als ik iets weet meld ik het.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Laag TSH

Bericht door laura »

hallo Dani,

Is al iets meer bekend?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Dani-D
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 jul 2020, 22:53

Re: Laag TSH

Bericht door Dani-D »

Het gaat allemaal zo moeizaam.

TSH verder gedaald, 0.01?? Staat morgen of overmorgen in zijn dossier dan weet ik het zeker. De assistente vond de waarde normaal omdat deze niet in het rood stond. Uiteindelijk een afspraak kunnen maken en net terug van de huisarts. FT 4 schijnt nu boven de 20 te zijn. Ft3 waarde is niet geprikt en op ons doorhameren wordt zo snel als mogelijk contact gezocht met de internist.

We gaan zaterdag met de camper op vakantie, dus zou graag voor die tijd een professionele arts horen.

We doen ons best om gehoord te worden.

pfff

Groet,
en heel erg bedankt voor de info!
Dani
Plaats reactie