Jaren te hoge TSH, normale ft4

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Blue_note
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 okt 2015, 12:34

Jaren te hoge TSH, normale ft4

Bericht door Blue_note »

Hi iedereen,

Ik heb sinds 2015 een TSH waarde tussen de 4.8 en 5.0. Telkens bij hetzelfde lab met een bovenwaarde van 4.0.
Mijn FT4 was de laatste keer 16.4.

Nu heb ik ook Pernicieuze anemie, Vitiligo en urticaria. Allen auto-immuun aandoeningen.

Kun je na zo'n lange periode met een relatief lage 'overscore' TSH nog spreken over subklinisch?
Ik heb al jaren klachten die op de schildklier kunnen duiden.

Ik zou nu graag eens willen doorpakken zodat ik eindelijk weer klachtenvrij zou kunnen worden.

Hebben jullie tips? Of herkenning?
Blue_note
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 okt 2015, 12:34

Re: Jaren te hoge TSH, normale ft4

Bericht door Blue_note »

Iemand ideeën over bovenstaande?

Mijn klachtenlijstje:

- Vermoeid/uitgeput
- Stijve onderrug/pijn
- Praten met dikke tong
- Tintelingen alsof hand slaapt maar ook ander gevoel. Voornamelijk in benen
- 1 oog stuk slechter geworden
- Weinig concentratie
- Zwakke/zware benen voelen
- Heel snel buiten adem/nul conditie
- Spieren heel snel uitgeput/verzuurd
- Snel slapende handen/benen
- Misselijk in de ochtend
- Vergeetachtig/ niet op woorden of namen kunnen komen
- Hartkloppingen
- Rugpijn (liggen erger)
- Steken in spieren
miek14434
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 jul 2020, 13:44

Re: Jaren te hoge TSH, normale ft4

Bericht door miek14434 »

Hoi, bovenstaand zou ook zomaar mijn lijstje kunnen zijn. Wat een herkenning!
Ik heb een struma, maar mijn bloedwaarden zijn normaal dus er word niets meegedaan. Al heb ik dus wel deze klachten.

Pijnlijke onderrug, pijnlijke heup, snel spierkrampen, zware armen en benen en ook vaak slapend / tintelend gevoel. Vaak niet op woorden kunnen komen, stijve nek, vermoeid. Geestelijk niet lekker in mijn vel zitten, onrust en angst (vaak enkel bij ovulatie en menstruatie). Ik dacht dat ik in de overgang was (38 jaar) maar zou dus goed door mijn schildklier kunnen komen.

Zolang mijn bloedwaarden goed zijn doen ze er niets aan. De struma heeft ook een goedaardige knobbel. Ik moet 2x per jaar mijn bloedwaarden laten controleren.
Mijn klachtenlijst word helaas wel steeds langer. Ik probeer er nu wat aan te doen door goed te eten, bewegen, yoga en veel lezen hoe je de hormonen het beste in balans kan houden.
Meranou
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 feb 2019, 16:53

Re: Jaren te hoge TSH, normale ft4

Bericht door Meranou »

Met zulke klachten heb ik jaren rondgelopen.
Waarden goed, dus werd het fibromyalgie en SOLK. Eindelijk, toen ik stopte met roken, werden de waarden zo slecht, dat ze er niet omheen konden. Hashimoto én meteen aan de thyrax. Na 1.5 jaar ongeveer waren de spierpijn en weg! Rook je?
Wat zijn de referentie waarden voor ft4 in jou lab?
Het kunnen ook klachten zijn van pernicieuze anemie. Wordt je daarvoor behandeld? Krijg je injecties en zo ja genoeg?
Het is subklinische hypothereoidie als je ft4 te hoog is en ft4 normaal. Dan wordt er pas behandeld als tsh boven 10 komt tegenwoordig.

Het is heel vervelend als je steeds tegen een muur aanloopt bij de artsen! Om gek van te worden en ik ging heel erg aan mezelf twijfelen. Blijf in elk geval aankloppen bij arts.
miek14434
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 jul 2020, 13:44

Re: Jaren te hoge TSH, normale ft4

Bericht door miek14434 »

Mijn laatst gemeten waarden zijn:

T4 0,79
TSH (FT4) 16
T3 4,3

Wat vinden jullie van deze waarden?

Huisarts zei dat waarden keurig zijn. Gebruik dus helemaal niets. Maar voel me gewoon niet goed. Internist vond waarden ook niet afwijken en struma niet zodanig groot dat hij verkleind moest worden door 'de slok' of operatief. Al voel ik hem wel en heb ik altijd een soort van stijve nek als ik mijn hoofd draai.

Ik laat volgende maand mijn waarden opnieuw checken. Klachten zijn sinds laatste bloedprikken wel verergerd. Vooral lichamelijk. Spierpijn, zware armen en benen. Wist dus niet dat dit ook van schildklier kan komen.

Soms hoop ik gewoon dat waarden wel fout zijn, zodat ze actie gaan ondernemen. En na het instellen van de goede dosering ik mij weer beter ga voelen. Nu is het ook zo, dat het allemaal vage onzichtbare klachten zijn, en mensen om je heen gaan denken dat het tussen je oren gaat zitten. En dan ga je zelf ook aan jezelf twijfelen.
Blue_note
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 okt 2015, 12:34

Re: Jaren te hoge TSH, normale ft4

Bericht door Blue_note »

Meranou schreef: 25 aug 2020, 15:25 Met zulke klachten heb ik jaren rondgelopen.
Waarden goed, dus werd het fibromyalgie en SOLK. Eindelijk, toen ik stopte met roken, werden de waarden zo slecht, dat ze er niet omheen konden. Hashimoto én meteen aan de thyrax. Na 1.5 jaar ongeveer waren de spierpijn en weg! Rook je?
Wat zijn de referentie waarden voor ft4 in jou lab?
Het kunnen ook klachten zijn van pernicieuze anemie. Wordt je daarvoor behandeld? Krijg je injecties en zo ja genoeg?
Het is subklinische hypothereoidie als je ft4 te hoog is en ft4 normaal. Dan wordt er pas behandeld als tsh boven 10 komt tegenwoordig.

Het is heel vervelend als je steeds tegen een muur aanloopt bij de artsen! Om gek van te worden en ik ging heel erg aan mezelf twijfelen. Blijf in elk geval aankloppen bij arts.
De referentie is 9-24 pmol/l dus wat dat betreft perfect.
Ik injecteer mezelf en heb altijd mooie b12 waardes.

Kunnen natuurlijk ook ander AI aandoeningen spelen die ik nog niet weet te hebben....

Maandag naar de internist. Ben benieuwd!
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Jaren te hoge TSH, normale ft4

Bericht door Teun »

miek14434 schreef: 25 aug 2020, 15:58 Mijn laatst gemeten waarden zijn:

T4 0,79
TSH (FT4) 16
T3 4,3

Wat vinden jullie van deze waarden?

Huisarts zei dat waarden keurig zijn. Gebruik dus helemaal niets. Maar voel me gewoon niet goed. Internist vond waarden ook niet afwijken en struma niet zodanig groot dat hij verkleind moest worden door 'de slok' of operatief. Al voel ik hem wel en heb ik altijd een soort van stijve nek als ik mijn hoofd draai.

Ik laat volgende maand mijn waarden opnieuw checken. Klachten zijn sinds laatste bloedprikken wel verergerd. Vooral lichamelijk. Spierpijn, zware armen en benen. Wist dus niet dat dit ook van schildklier kan komen.

Soms hoop ik gewoon dat waarden wel fout zijn, zodat ze actie gaan ondernemen. En na het instellen van de goede dosering ik mij weer beter ga voelen. Nu is het ook zo, dat het allemaal vage onzichtbare klachten zijn, en mensen om je heen gaan denken dat het tussen je oren gaat zitten. En dan ga je zelf ook aan jezelf twijfelen.


Misschien handig om een eigendraadje te maken. Nu sneeuwt deze onder in het bericht van topic starter.
Je waardes die je hier neer zet lijken perfect. ik zou dan ook kijken naar andere oorzaken van je klachten.
Ja goed ingesteld raken op een goede dosering en dan weer beter/ goed gaan voelen dromen we allemaal van, helaas gaat dat niet bij iedereen zo gemakkelijk.
Ik hoop voor je dat je binnekort duidelijkheid hebt en jij je welbeter gaat voelen.
Blue_note
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 okt 2015, 12:34

Re: Jaren te hoge TSH, normale ft4

Bericht door Blue_note »

1.5 week geleden ben ik bij de internist geweest. Lang verhaal kort; fysiek niets kunnen vinden. Wacht nog op de officiele uitslagen van het bloed en de longfoto.

Inmiddels kan ik voa mijn digitale patiënten dossier wel zien dat alle waardes (behalve de TSH) goed zijn, op de Thyreoperoxidase As.IgG na.

Lab max waarden : 35 Ku/L, mijn waarde :1986 Kuu/L

Daar is dus duidelijk wat aan de hand :D

Vrijdag telefonisch contact met de internist.
Iemand ervaring met dit?
Blue_note
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 okt 2015, 12:34

Re: Jaren te hoge TSH, normale ft4

Bericht door Blue_note »

Toch nog een post van mijn kant.

De eerste intake bij de internist was wat rommelig. Ik voelde me wel serieus genomen, maar gedeeltelijk toch ook weer niet.

De b12 injecties waren onzin om 1x per maand te zetten. 3x per jaar was voldoende. Dit terwijl ik VOEL dat ze zin hebben. Volgens internist zit het tussen de oren. Let wel: ik heb aangetoonde Pernicieuze Anemie. Er is dus een lichamelijke oorzaak voor het tekort.

Nu is dus bewezen dat mijn TSH (licht) verhoogd is jarenlang, en ik heb zo'n 55x de max waarde aan anti-stoffen.

Ik heb klachten, ik wil me niet laten wegsturen met 'stress' als oorzaak.
Goede nieuws hier is dat mijn (telefonische) afspraak met een andere internist is. Dus gelijk een soort van 2nd opinion.

Wat zou jullie aanpak zijn gezien mijn klachten en gemeten waardes?

Hopelijk krijg ik nog wat input voor vrijdag :-) !
Plaats reactie