Teveel medicatie

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Willeke
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 aug 2020, 11:57

Teveel medicatie

Bericht door Willeke »

hallo,ik ben nieuw hier
En had wat vragen
Heb nu ong 2 jaar een trage schildklier.
Ging tot voor kort goed,maar begin nu erg af te vallen.
Slik 75
Mijn tsh was 1.3
Ft4 was 17
Heb ontzettend gejaagd gevoel,hartkloppingen,val af hele dag honger eet genoeg maar moet ook snel na de wc
Heb nu besloten samen met arts om te verlagen naar 62.5
Hebben meer mensen hier last van?
En wanneer zou ik er wat van kunnen merken?

Bedankt,willeke
Pomtips
Berichten: 140
Lid geworden op: 31 mar 2018, 22:35

Re: Teveel medicatie

Bericht door Pomtips »

Als dit nuchtere waarden zijn, dan stijg je ft4 na inname ongeveer 10% en gaat je tsh verder naar beneden. Ik kan me voorstellen dat je je dan de hele dag hyperig voelt. Je klachten zijn ook inderdaad hyperklachten. Dus het lijkt me goed om inderdaad je dosering iets te verlagen.
Graves sinds 2010. In aug 2022 gestopt met B&R en na recidive in sept 2022 begonnen met instellen op titratie.
Willeke
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 aug 2020, 11:57

Re: Teveel medicatie

Bericht door Willeke »

Heb niet nuchter geprikt
Prik altijd met medicatie
Kan het dan nog hyperen zijn?
Pomtips
Berichten: 140
Lid geworden op: 31 mar 2018, 22:35

Re: Teveel medicatie

Bericht door Pomtips »

Kan alsnog hyperen zijn ja.
Om er zekerder van te zijn zou ik altijd nuchter laten prikken ondanks dat de arts waarschijnlijk zegt dat het niet uit maakt. Als je hormonen ingenomen hebt en daarna gaat prikken is dat op een moment dat je labwaarden alle kanten op kunnen gaan. Mijn niet-nuchtere labwaarden was ook geen chocolade van te maken. Je FT4 kan bijvoorbeeld al gestegen zijn maar de reactie van je TSH is vertraagd en zo krijg je een onsamenhangend beeld. Daarom altijd s ochtends voor inname prikken. Dat is het meest rustige moment in je lichaam en tevens je hoogste tsh en laagste ft4 omdat het +/- 24u na je laatste dosis is.na inname stijgt je Ft4 +/- 10%. Zo krijg je uitslagen waar je daadwerkelijk iets mee kunt.

Kijk vervolgens naar de combinatie van labwaarden en hoe je je voelt. Bij een volgende meting weer. Labwaarden geven wat houvast maar hoe je je voelt is nog net iets belangrijker.

Groetjes Pomtips
Graves sinds 2010. In aug 2022 gestopt met B&R en na recidive in sept 2022 begonnen met instellen op titratie.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Teveel medicatie

Bericht door Teun »

Als je nu 2 jaar geleden gediagnostiseerd bent dan heb je vast een heleboel uitslagen, ook van momenten dat jij je goed voelde. Misschien moet je dit als uitgangspunt nemen.
Op zich zijn jouw waardes namelijk geen duidelijke hyperwaardes voor de gemiddelde levo gebruiker, ik zou hier blij mee zijn. Maar voor jou kan dat natuurlijk wel zo zijn. Je klachten klinken wel als hyper, maar er kunnen natuurlijk ook aldere factoren mee spelen.
Na aanpassing van de levo merk ik zelf pas na een week of 3 of er wat veranderd. Soms wordt er geadviseerd om bij hyperen eerst 1 of 2 dagen over te slaan en dan na de verlaagde dosis te gaan, dan heb je sneller resultaat.
Willeke
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 aug 2020, 11:57

Re: Teveel medicatie

Bericht door Willeke »

Oke bedankt voor jullie tips
Ga vanaf nu prikken zonder medicatie.
Hoop dat het beter gaat met minder medicijn
Moet zeggen het onrustige gevoel is weg en ook mijn hartkloppingen zijn weg.


Gr willeke
Plaats reactie