Kunnen klachten kloppen?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Ndr
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 aug 2020, 12:33

Kunnen klachten kloppen?

Bericht door Ndr »

Ik ben nieuw hier.
11 jaar terug dacht verloskundige aan snelwerkende schildklier. Die bleek te traag. Ik heb klachten zoals benauwd, angst, koude voeten en hartkloppingen.

Mijn tsh is 5 en mijn FT4 is 14.7.

Ik las dat tsh 2 ideaal is?

De assistent zei je tsh is hoog maar ft4 is in de norm dus kom over een jaar maar terug.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Kunnen klachten kloppen?

Bericht door Teun »

Geen isee hoe jij aande waarde vAn normaal 2 komt want dat klopt niet. De tsh normaalwaarde bij gezonde mensen is bij de meeste laboratoria tussen 0,4 en 4-4,5. Jij zit hier dus boven je ft4 is binnen de normaalwaardes.
Dat wil niet zeggen dat er niet iets aan de hand is, maar het kan ook zomaar zo zijn dat je tsh weer gaat dalen zonder behandeling, maar kan evengoed gaan stijgen.

Op zich is het wel normaal dat er afgewacht gaat worden, maar om pas over een jaar weer te laten controleren vind ik persoonlijk wel lang. Misschien kun je overleggenom over 3 maanden nog een keer te prikken.

Bij de zogenaamde subklinische hypothyreidie zoals het technisch genoemd wordt als een van beide waardes afwijkt gaat men pas behandelen als de waardes meer afwijken (soms bij tsh zelfs boven de 10) of langer blijft bestaan en er klachten zijn.
Mijn advies is dan ook om te overleggen met de arts om over 3 maanden weer te prikken.

De klachten welke je aangeeft kunnen zowel bij te snel als te traag aanwezig zijn. Maar kunnen evengoed bij iets anders horen ook al denk ik dat dit on jou geval wel bij de sk hoort.
Bij mensen die wel behandeld worden met schildkierhormoon wil men de tsh meestal onder de 2 hebben, soms zelfs tussen de 0,4 en 1. Is per persoon verschillend,maar dat geldt dus niet voor jou.
Ndr
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 aug 2020, 12:33

Re: Kunnen klachten kloppen?

Bericht door Ndr »

Bedankt voor je reactie. Ik slik medicatie 50mcg.
Echter ik voel onrust in mijn lijf, vooral bij ontwaken en heb het gevoel dat ik niet goed sta afgesteld. Ik las de informatie op een site van schildklier organisatie nederland.


https://schildklier.nl/schildklieraando ... onderzoek/
Ndr
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 aug 2020, 12:33

Re: Kunnen klachten kloppen?

Bericht door Ndr »

Ik slik euthyrox overigens.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Kunnen klachten kloppen?

Bericht door Teun »

Dan moet je echt verhogen. Ben je onlangs met de nieuwe samenstelling begonnen?.
Ik zou zeggen maak een afspraak met de huisarts en neem geen genoegen met hetgeen de assistente je voorgelezen heeft. Je dosis is ook niet echt veel, had je op die dosis altijd goede waardes?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Kunnen klachten kloppen?

Bericht door Teun »

Ndr schreef: 10 aug 2020, 19:45 Bedankt voor je reactie. Ik slik medicatie 50mcg.
Echter ik voel onrust in mijn lijf, vooral bij ontwaken en heb het gevoel dat ik niet goed sta afgesteld. Ik las de informatie op een site van schildklier organisatie nederland.


https://schildklier.nl/schildklieraando ... onderzoek/
Ja dat klopt natuurijk hier heb je het over hypothyreoidie, je was niet duidelijk in je startberichtje datje daadwerkeijk al behandeld werd. Dat is het lastige van opschrijven je denkt alsnel dat een ander het wel begrijpt, hierdoor komen nogal eens spraakvérwarringen. 😊
Ndr
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 aug 2020, 12:33

Re: Kunnen klachten kloppen?

Bericht door Ndr »

Ik heb nooit echt stilgestaan dat de schildklier deze klachten kan geven. Als ik prikte dan belde ik en zeiden ze "het is in orde". De laatste paar jaar ben ik bewuster gaan leven en me nu bewuster van hoe ik me voel. Ze gooien het snel op stress maar ik merk nu dat ik rust heb in mijn hoofd maar mijn lijf onrust geeft. En mijn koude voeten bij 20 graden in de nacht vallen nu op.

Ik heb ook 2 zwangerschappen gehad en dan gebeurd er al vanalles in je lijf. Ik heb nooit een internist gezien eigenlijk.

Ik ga een afspraak maken.

Wat ik niet snap is dat ik een traagwerkende schildklier heb maar hartkloppingen horen toch bij snelwerkend? Ik was 11 jaar geleden te tenger en ze dachten snelwerkend en de verloskundige was verbaasd over traagwerkend.
Pomtips
Berichten: 140
Lid geworden op: 31 mar 2018, 22:35

Re: Kunnen klachten kloppen?

Bericht door Pomtips »

Hartkloppingen kunnen ook voorkomen als hypoklacht. Evenals een soort koortsachtige warmteaanvallen.
Als ik hyper ben en daar hartklachten van krijg dan ervaar ik die ietsjes anders. Dan zou ik het meer omschrijven als een te hoge hartslag met potentieel continu hartoverslagen.
Bij hypo voelt het meer als het lichaam probeert het tekort aan hormonen te compenseren en toch de hartslag omhoog te krijgen oid. Ook die warmteaanvallen voelen als het lichaam wat moeite heeft en probeert te compenseren. Terwijl ik bij hyper het de hele dag (of eerste uren na inname hormonen) (afhankelijk van hoe hyper) bizar warm heb.
Maar dat is hoe ik het ervaar.
Graves sinds 2010. In aug 2022 gestopt met B&R en na recidive in sept 2022 begonnen met instellen op titratie.
Plaats reactie