Wel / geen medicatie

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Kaatje55
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 sep 2020, 20:10

Wel / geen medicatie

Bericht door Kaatje55 »

Dag iedereen,

Ter voorbereiding op mijn afspraak bij de huisarts ontvang ik graag wat informatie van ervaringsdeskundigen en zal ik even in het kort mijn verhaal doen;

Ik ben bekend met twee diagnoses borstkanker, en ben in totaal 34 keer (boost) bestraald en heb chemobehandelingen gehad.
Ben door chemo en preventieve operatie ook vervroegd in de overgang gekomen, acht jaar geleden.

Sinds vorig jaar is gebleken (bij de jaarlijkse bloedcontrole) dat mijn schildklierfunctie is vertraagd.
TSH 4,57 FT4 13. De huisarts vond het niet nodig om medicatie te geven.

Bij de controle van dit jaar bleek de TSH 6,08 en de FT4 nog steeds 13.
Een familielid van mij heeft ook schildklierproblemen daarom ben ik bij haar gaan informeren. Zij wees me op dit forum.
De klachten die ik ervaar zijn;
Haarverlies, Moe, Gewrichts/spierpijn, gewichtstoename, hartklachten, opvliegers, slechter zien, tintelingen vingers en ’s nachts soms benen, strakke spieren nek/schouder. Ik dacht altijd dat dit van de chemo/bestraling afkwam maar gezien de schildklierwaarden kan dit ook hiermee te maken hebben.
De huisarts heeft mij vier werken Levothyroxine (Teva) voorgeschreven en wilde dat ik daarna opnieuw bloed liet prikken. Dat heb ik gedaan en ik had al gelezen dat de FT3 ook slim was om te controleren. Deze bleek 2.
Het zijn volgens mij geen grote afwijkingen, maar helemaal top voel ik mezelf al langere tijd niet. Bij het recent bloedprikken zou de TSH en FT4 hetzelfde zijn gebleven. Maar ik twijfel of de assistente naar de juiste uitslag heeft gekeken, maar daar ga ik wel vanuit aangezien er niet eerder geprikt was op FT3. Omdat de huisarts nu geen medicatie meer voorschrijft omdat alles "goed" zou zijn heb ik een afspraak gemaakt omdat ik dit heel raar vind. Ook lees ik dat de medicatie eerst zes weken tijd nodig heeft om enig effect te geven.

Kunnen jullie mij hierin adviseren omdat ik in deze materie nog niet thuis ben? Dat zou ik op prijs stellen. Alvast bedankt hiervoor.

Groet,
Kaatje55
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Wel / geen medicatie

Bericht door laura »

Welkom Kaatje,

Voor zover ik weet kunnen dergelijke bestralingen gevolgen hebben voor de werking van je schildklier.
Dit kwam ik ooit tegen: https://schildkliertje.blogspot.com/201 ... ie-na.html

Bestraling van het hoofd-halsgebied kan leiden tot hypothyreoïdie. De klachten van hypothyreoïdie zijn vaak weinig specifiek en ontwikkelen zich meestal pas enige tijd na de bestraling. De arts weet niet altijd dat hypothyreoïdie een gevolg kan zijn van bestraling van de hals. Daardoor kan een flinke vertraging optreden bij het stellen van deze diagnose. Van groot belang voor patiënten: hoe kan die diagnose zo spoedig mogelijk gesteld worden? Door bijvoorbeeld elke zes maanden of elk jaar controle van de schildklierfunctie? Of door informatie over mogelijke klachten en symptomen?

Jouw huisarts heeft je blijkbaar een proefbehandeling met levothyroxine gegeven.
En prompt is hij daar weer mee gestopt.
Je ziet dergelijke twijfelende huisarts vaker, heel lastig en vervelend.

Dit mag je minimaal van een proefbehandeling verwachten:
Drie tot vier maanden nadat de TSH-waarde weer normaal is geworden,
wordt gekeken of de proefbehandeling gezorgd heeft voor verbetering van de klachten.
De behandeling wordt meestal stopgezet als de patiënt zich niet beter voelt.


Wat betreft de fT3 die je noemt. Ik denk dat je T3 bedoelt.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
niekje
Berichten: 37
Lid geworden op: 29 nov 2019, 17:03

Re: Wel / geen medicatie

Bericht door niekje »

Bestraling van de borst valt niet onder bestraling van het hoofd-halsgebied Laura.

Ik herken wel een boel van je klachten Kaatje55. Zelf 16 jaar geleden boost-bestraling, chemo en antihormoontherapie gehad. Een deel van de klachten herken ik wel uit de tijd dat mijn eierstokken stil lagen. Die zijn (gelukkig) later wel weer opgestart. Ik ben begin dit jaar geopereerd aan schildklierkanker en mijn overgebleven schildklier heeft het werk niet goed opgepakt. Mijn waardes leken in juni erg op die van jou... ik ben toen begonnen met levothyroxine, eerst 50mcg en inmiddels zit ik op 75, maar echt ik voel me zooooo veel beter!! Alsof de mist, het zware gevoel eindelijk een beetje optrekt en het weer licht wordt!! Ik denk zelf dat ik me beter voel dan ooit na de chemo......

Hoeveel levothyroxine heb je de afgelopen weken geslikt? En kun je je waardes ergens nakijken?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Wel / geen medicatie

Bericht door laura »

niekje schreef: 09 sep 2020, 13:40 Bestraling van de borst valt niet onder bestraling van het hoofd-halsgebied Laura.
Mammacarcinoom wordt wel genoemd in: https://www.ntvg.nl/artikelen/hypothyre ... s/volledig
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
niekje
Berichten: 37
Lid geworden op: 29 nov 2019, 17:03

Re: Wel / geen medicatie

Bericht door niekje »

Ja, één keer in het voorbijgaan. Verder wordt het nergens meer genoemd. De patienten in dit onderzoek hebben ook echt bestraling in het hoofd-halsgebied gehad.

Als er al hoog (bv boven sleutelbeen) bestraald wordt zal de radiotherapeut altijd rekening houden met de schildklier...

Ik heb hier uitgebreid over gesproken in het UMC overigens!
Kaatje55
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 sep 2020, 20:10

Re: Wel / geen medicatie

Bericht door Kaatje55 »

Dag dames,

Ik hoor van meer dames die bestraald zijn dat ze late gevolgen van de bestralingen ervaren maar of daar mijn klachten vandaan komen, geen idee.

Vanmiddag was de bloeduitslag zichtbaar in mijn dossier en er is iets verkeerd gegaan, waardoor ik nu ook kan verklaren waarom de ik de assistente niet begreep. Er zou opnieuw gecontroleerd moeten worden op TSH, FT4 en T3 (dat zal ik inderdaad door elkaar gehaald hebben, excuus). Maar blijkbaar is er alleen TSH gecontroleerd en die is nu 2.

Zou de medicatie dan toch nu al z'n werk gedaan hebben, terwijl ik verder (nog) geen verbetering bemerk?
Ik zal vragen om over een tijdje nogmaals bloed te mogen laten prikken voor controle. Maar dan al die tijd geen medicatie? Wat is wijsheid.

Groetjes,
Kaatje
Meranou
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 feb 2019, 16:53

Re: Wel / geen medicatie

Bericht door Meranou »

Bij levo gebruik dient altijd! Ook de ft4 gemeten te worden. Zoals te lezen in de nhg richtlijnen
Daarin staat ook dat de waarden goed moeten zijn EN de patiënt zich goed dient te voelen.
Misschien kun je de richtlijnen uitprinten en meenemen naar de huisarts.je tsh is 2, maar wat is de ft4? Misschien is die nog heel laag waardoor je nog klachten hebt?
Kaatje55
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 sep 2020, 20:10

Re: Wel / geen medicatie

Bericht door Kaatje55 »

Hoi,

Ik ben vorige week even langs de huisarts gegaan en het lab had maar 1 waarde beoordeeld. Het is dus daar niet goed gegaan en ze ging bellen voor een nacontrole. Een weekje later zie ik geen aanvulling in mijn dossier. Dus ik denk dat ik pas weer een beter beeld krijg wanneer ik opnieuw bloed heb moeten laten prikken. Dat hoeft pas over twee maanden.

Dat de assistente had aangegeven aan de telefoon dat ik geen medicatie meer hoefde te slikken was verkeerd. Ik ben (na vier dagen gestopt te zijn geweest, omdat de pillen op waren) weer opnieuw met Levo begonnen. Het is maar een minimale dosis maar ik ga kijken hoe het over twee maanden is en hoe ik me voel de komende tijd. Ik houd jullie op de hoogte. Dank zover.

Groetjes Kaatje
Plaats reactie