FT4 niet meer nodig bij testen?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
IkkeTSH
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 sep 2020, 15:12

FT4 niet meer nodig bij testen?

Bericht door IkkeTSH »

Omdat ik het gevoel had niet helemaal goed te zitten qua medicatie heb ik de schildklier weer eens laten testen. Ik slik al 10 jaar euthyrox wisselend van 88 tot 100. Ik zat nu op 88.
De huisarts zegt dat ik perfect ben ingesteld want de tsh is 0,98 en de ft4 11,8.

Ik heb altijd begrepen dat de meeste mensen zich het beste voelen bij een laag TSH en hoog ft4. Mijn ft4 is gedaald van 17 naar 11.2 maar de huisarts zegt dat dat heemaal niks zegt. En dat ze tegenwoordig de ft4 normaal niet eens prikken, alleen maar als je tsh afwijkend is kijken ze naar ft4 (bij mij wel geprikt omdat ik dat zelf tegen assistente had gezegd (TSH en ft4).

Klopt die informatie van mijn huisarts? Ik was heel verbaasd want dat wist ik echt niet. Ik heb nog de nhg standaard gezocht op internet en daar zie ik ook geen advies staan over geen ft4 etc

PS ik ga nu 2 dagen 88, 1 dag 100, 2 dagen 88, 1 dag 100 slikken omdat ik wél het gevoel heb dat mijn schildklier niet fijn liep (moe, koud, haaruitval, obstipatie) en dus heb doorgezeurd.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: FT4 niet meer nodig bij testen?

Bericht door laura »

hallo IkkeTSH,

Ik was ook benieuwd.
Contact opgenomen met het NHG.
Antwoord tsh EN fT4 prikken.

https://schildkliertje.blogspot.com/201 ... lleen.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
IkkeTSH
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 sep 2020, 15:12

Re: FT4 niet meer nodig bij testen?

Bericht door IkkeTSH »

Waar komt dat dan vandaan dat ft4 niet geprikt hoeft te worden? Míjn ha was hier stellig in.
*anna*
Berichten: 334
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: FT4 niet meer nodig bij testen?

Bericht door *anna* »

Dag Ikke,
Op een labformulier, op het mijne tenminste, staan bij Endocrinologie Ft3 en Ft4 gewoon in het rijtje. Die kunnen dus afzonderlijk aangevinkt worden.
Er staat ook TSH bij met daarachter, tussen haakjes: indien afwijkend Ft4. Maar dat is alleen voor als er een diagnose gesteld moet worden. Bij controles of klachten zegt de combinatie TSH/Ft4 meer over de feitelijke situatie dan de TSH alleen. Dat zou een arts toch moeten weten?
Mijn huisarts kruist altijd TSH én Ft4 aan, een enkele keer Ft3 als ik er om vraag.
Groet, Anna
IkkeTSH
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 sep 2020, 15:12

Re: FT4 niet meer nodig bij testen?

Bericht door IkkeTSH »

Vreemd dan dat mijn ha er zo van overtuigd is dat ft4 niet belangrijk is, geeft niet veel vertrouwen.
elizabeth27
Berichten: 471
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: FT4 niet meer nodig bij testen?

Bericht door elizabeth27 »

Huisartsen weten maar van alles een beetje. De mijne weet ook niet zoveel van de schildklier, kruist ook wel eens alleen tsh en indien afwijkend t4 aan..... dus daar ben ik heel alert op en t wordt altijd veranderd.
*anna*
Berichten: 334
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: FT4 niet meer nodig bij testen?

Bericht door *anna* »

Ikke,
Hoeft niet veranderd, alleen Ft4 apart erbij aanvinken. Kun je ook zelf even aankruisen. :oops: Als arts daarover valt: je betaalt het immers ook zelf?
Anna
Plaats reactie