Sub.Hypo/Hypo

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Kevin1982
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 sep 2020, 11:11

Sub.Hypo/Hypo

Bericht door Kevin1982 »

Hi Allen,

Paar jaar geleden ben ik met bepaalde klachten bij de HA geweest. Na een bloedcontrole bleek de TSH iets verhoogd te zijn (6.2) en FT4 20. Er is na een aantal weken weer bloed geprikt, waarde was toen TSH 4.8 en FT4 24.4.

Ik werd naar de psycholoog gestuurd en jaarlijks de schildklier waardes controleren.

Omdat ik chronische nierschade heb, worden mijn nier waardes jaarlijks gecontroleerd. Bij deze controles wordt er nu ook op de schildklier waardes geprikt.

Dit jaar weer een controle en dit keer was de TSH 6.0 en FT4 17.7

Als ik de symptomen lijstje erbij pak, dan komen veel zaken overeen met hoe ik mij al jaren voel. En natuurlijk past dit bij veel gevallen. Maar omdat de TSH elk jaar verhoogd is zou ik dit wel volgende week willen overleggen met de HA.

Ik begrijp dat de waardes schommelen maar ik krijg elke keer te horen dat het een sub. Hypo is en niets gedaan hoeft te worden.

Zou het nut hebben om een aantal weken/maanden een proefbehandeling te starten ?

Mijn klachten zijn voornamelijk:

Vermoeidheid (uitputtings gevoel)
Concentratie problemen/vergeetachtigheid
Spierzwakte
Gewichtstoename
Onverklaarbare angststoornissen
Nerveusheid zonder aanleiding
Somber zonder redenen
Psychische belasting
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Sub.Hypo/Hypo

Bericht door elizabeth27 »

Zou misschien best goed kunnen maar verwacht van een proefbehandeling ook geen wonderen. Instellen kost tijd en kan eerst nog meer klachten geven voordat het verbeterd. Maar je kunt het allicht proberen omdat t al een paar jaar speelt.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Sub.Hypo/Hypo

Bericht door Teun »

Ik vind het wat dubieus. Als ik deze waardes zou hebben gedurende afgelopen jaren zou ik zeker niet begonnen zijn met een proefbehandeling. Maar eerlijk gezegd vind ik een subklinische hypo of hyper zo wie zo raadselachtig en vraag me altijd af of er behandeld moet worden. Maar dat is dus heel persoonlojk.
Je tsh blijft aljaren in het zelfde gebied hangen, zou denken dat dit bij geen behandeling dan zou moeten verslechteren.
Dus nogmaals, ik vind het dubieus, maar volgens mij kan een proefbehamdeling geen kwaad, maar verwacht inderdaad geen wonderen.
Kevin1982
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 sep 2020, 11:11

Re: Sub.Hypo/Hypo

Bericht door Kevin1982 »

Dank allen voor de reacties.

@Teun, wat is er precies dubieus ?
Kevin1982
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 sep 2020, 11:11

Re: Sub.Hypo/Hypo

Bericht door Kevin1982 »

Hi Miss E,

Net zoals mijn eerste bericht, type ik deze ook op mijn mobiel.
Dus het kan informatie missen of kortaf zijn :)

Ik begrijp dat subklinisch dubieus is en het wil zeker niet zeggen dat dat het probleem is van mijn klachten. Maar wil het wel onderzoeken. Mijn klachten zijn deels herkenbaar van jouw verhaal en spelen sinds 2012. Pas in 2016 is de schildklier onderzocht en deze wordt jaarlijks gecontroleerd. Elk jaar valt deze niet binnen de normaal waardes (Max 4.0). Eerste keer prikken is dan rond de 6.2, meestal volgt er een aantal weken erna nog een priksessie, deze blijft dan rond de 5 hangen.

Vandaag ben ik door de HA teruggebeld. Hij geeft aan dat hij iets te traag is en dat mensen daar zeker last van kunnen hebben.
Daarom start ik morgenochtend met een proefbehandeling van 6 weken 25mg euthyrox.

We gaan het zien :)
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Sub.Hypo/Hypo

Bericht door Kiek »

Hallo Kevin,

FT4... ... TSH
20.00 ...6.20

24.40 ...4.80

17.70 ...6.00

De verhoudingen van deze waarden zijn abnormaal.
Geen normale schildklierhuishouding heeft een FT4 van 24.4 met een TSH van 4.8.
Wat zijn de normaalwaarden/referentiewaarden in je laboratorium van de FT4?

Slik je meer medicatie?
Misschien hebben die invloed op je schildklierhuishouding?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie