Tommy stelt zich voor

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Tommy
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 okt 2020, 17:14

Tommy stelt zich voor

Bericht door Tommy »

Nadat ik jarenlang vermoeidheidsklachten had besloot de huisarts mij Euthyrox 50 mcg voor te schrijven. TSH was 5.2. Ik bleef vermoeidheidsklachten houden maar de waarden waren volgens huisarts goed. Op een gegeven moment waren de vermoeidheidsklachten zo erg dat ik iedere dag na mijn werk een paar uur naar bed moest om bij te komen. Weer naar de huisarts, hij besloot Vitamine D te testen. Waarde was 56. Kreeg 1 maal dubbele dosis Colecalciferol 5600IE. Daarna 1 keer week 1 dosis Colecalciferol 5600IE. Het leek wat beter te gaan maar kon nog niet juichen. Na lang aan dringen mocht ik van de inmiddels nieuwe huisarts naar de internist. De internist vond het proberen waard om de dosis Euthyrox te verhogen naar 75mcg. En Vitamine D waard vond ze ook te laag, 63. Drie maand verhoging Euthyrox en dubbele dosis Colecalciferol 5600IE. Ik begon mij al vrij snel veel beter te voelen en hoef 's middags niet meer naar bed. Maar vreemd genoeg was na 3 maand TSH niet gedaald. TSH was 2.5 en was bij de laatste meting ook 2.5. De internist heeft nu Euthyrox 88 mcg voorgeschreven.
Komt dit vaker voor dat er bij verhoging dosis geen verlaging TSH is?
Over 3 maand moet ik weer bloed laten prikken, schildklier en Vitamine D.
Begin mij af te vragen of mijn klachten van de schildklier komt of Vitamine D tekort.
Iemand hier ervaring mee?
elizabeth27
Berichten: 471
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Even voorstellen

Bericht door elizabeth27 »

Wat ik niet zo goed snap waarom je weer wil verhogen terwijl je je toch beter begint te voelen. En ja t gebeurt wel vaker dat ondanks verhoging je tsh niet mee beweegt. Verder is het ook belangrijk om je t4 vrij te weten met alleen een tsh uitslag kun je niet zoveel. Er wordt ook altijd geadviseerd om beiden te laten prikken zeker als je aan t instellen bent en medicatie slikt.

Een vitamine d tekort is niet leuk ( weet ik helaas uit ervaring) en klachten kunnen inderdaad overeen komen.
Ik zou dus vragen naar de t4 vrij uitslagen en die dan ook hier plaatsen voor een beter beeld.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Tommy stelt zich voor

Bericht door laura »

Tommy,

Wat Elizabeth ook al zegt, laat de vrij T4 prikken.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Tommy
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 okt 2020, 17:14

Re: Tommy stelt zich voor

Bericht door Tommy »

Dank jullie voor de reactie.
Toevallig is de laatste keer wel vrij T4 geprikt: 14.5
Maar de huisarts en nu ook de internist zeggen dat het niet steeds nodig is om vrij T4 te prikken...ja dan weet ik het ook niet.
Zal het voor de volgende keer toch vragen.
Waarom ik toch met verhoging medicatie ben gestart is dat ik het gevoel heb dat het toch beter kan.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Tommy stelt zich voor

Bericht door laura »

Tommy,

Als je het niet probeert, zal je het nooit weten.
Succes!
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie