Advies gevraagd over waardes die op t randje zitten

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Advies gevraagd over waardes die op t randje zitten

Bericht door laura »

hallo Treeske,

Op dit forum raden we het af om zomaar te stoppen met belangrijke voedingsstoffen.
Hoe heeft jouw diëtiste bijvoorbeeld onderzocht of er sprake was van glutenintolerantie?

De Nederlandse Coeliakie Vereniging maakt zicht óók zorgen over die anti-glutenhype.
Lees deze informatie eens: https://www.glutenvrij.nl/een_glutenvri ... ver_gluten
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Treeske
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 dec 2016, 13:47

Re: Advies gevraagd over waardes die op t randje zitten

Bericht door Treeske »

Hallo Laura,

Ik schrik een beetje van jouw reactie.
De beschrijving van mijn ervaring was bedoeld, om Tanja een hart onder de riem te steken dat het oké is om ook naar andere factoren te kijken.
Blijkbaar komt dit helemaal verkeerd over bij jou?
Op dit forum raden we het af om zomaar te stoppen met belangrijke voedingsstoffen.
Mijn excuses als ik ergens in de beschrijving van mijn ervaring de indruk heb gewekt, dat ik dit doe.
Ik hecht erg veel belang aan belangrijke voedingsstoffen. En doorgaans weten diëtisten er ook het een en ander van af?
Hoe heeft jouw diëtiste bijvoorbeeld onderzocht of er sprake was van glutenintolerantie?
De huisarts had dit n.a.v. mijn klachten al onderzocht. Hieruit bleek dat ik geen glutenintolerantie of coeliakie heb. Gelukkig maar. Hij heeft me doorgestuurd naar een diëtiste.

Op advies van de diëtiste ben ik begonnen aan een eliminatiedieet en heb ik ontdekt dat ik van gluten heel moe word. Dan kun je het glutensensitiviteit (NCGS) noemen (zie link), maar voor mij hoeft het geen naam te hebben. Ik ben blij dat ik het heb ontdekt.
https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... iteit.aspx

Bedankt voor de link!
De Nederlandse Coeliakie Vereniging maakt zicht óók zorgen over die anti-glutenhype
Ik lees voornamelijk dat zij zich zorgen maken om de hype dat glutenvrij eten gezond zou zijn.

Ik heb in mijn verhaal zeker niet de indruk willen wekken dat dit zo is. Ik koop/eet zelf nooit kant en klaar gefabriceerd eten, niet mét en niet zónder gluten. Ik ben wel van mening dat je met wat tijd en moeite gezond kunt eten, zonder de granen waarin gluten zitten. En als je dit onder begeleiding van een diëtiste doet, hoef je geen belangrijke voedingstoffen te missen. Zoals De Nederlandse Coeliakie Vereniging zegt;
Je moet dus nadenken over vervangers voor de vezelrijke tarwe.
En dat vraagt veel planning, veel werk en veel energie. Dus niet aan beginnen als het niet hoeft ;)

Ik denk dat dit voor mij voorlopig wel weer de laatste keer is dat ik op dit forum ergens op reageer.

Groet,
Treeske
TanjaS
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 nov 2020, 13:04

Re: Advies gevraagd over waardes die op t randje zitten

Bericht door TanjaS »

Hallo,

Het is, nog steeds, na al die jaren, een zoektocht. In periodes dat het prima gaat denk ik nergens aan en ben ik nergens zo mee bezig. Maar als het minder gaat en ik me minder goed voel ga ik weer op zoektocht. En kom ik erachter dat ik eigenlijk te weinig weet, van de schildklier, van de invloed van voeding, van wat dan ook. Als ik op internet zoek vind ik allerlei informatie. Ook dat je gluten beter kunt laten als je schildklierproblemen hebt.
Dat ik van sommige voeding moe word, dat is me afgelopen jaren duidelijk geworden. Als het regelmatig gebeurd dan valt het kwartje zeg maar. Harde witte broodjes en taart werkt voor mij bijvoorbeeld niet. Maar zo kom ik er nu ook achter dat glutenvrij brood en crackers het ook niet is. Daar krijg ik een opgeblazen gevoel van. Maar wel verdraag ik havermout en lactosevrije yoghurt.
Maar goed. Dat is dus een zoektocht momenteel.

En dan is er nog dat stukje medicatie... ik ben inmiddels gestopt met de voedingssupplementen.
Ik was zo moe afgelopen dagen. Overdag regelmatig rusten en liggen. Mijn keel voelt vreemd, hartkloppingen of iets wat er op lijkt. Warm en koud hebben... Afgelopen weken ook depri gevoel gehad met momenten, en erg opvliegend, een kort lontje.

En dan heb ik telefonisch consult gehad vanochtend en zegt de arts dat de klachten die ik heb zoals vermoeidheid horen bij een te traag werkende schildklier en niet bij een te snelle...... Dus mijn klachten staan los van de schildklier. Ze ging er wel akkoord mee dat ik over 6 weken weer laat prikken. En dat ik alle andere voedingssupplementen weg laat. Tja en waar het dan wel aan licht mijn klachten, dat kon ze niet 1,2,3 zeggen. Ze wil even afwachten, ook als mijn klachten erger worden.
Ik werd er een beetje boos en verdrietig van. Voel me niet serieus genomen. Ik heb nog een keer gehad dat ik klachten had en mijn waardes ook op t randje zaten van te snel werken, wel nog binnen de normen.
Dus ik trek nu mijn eigen plan. Ik laat alle andere pillen, doe zo gezond mogelijk en ga weer prikken. Wacht de waardes af en ga daar verder mee. Mocht ik me slechter gaan voelen wil ik een doorverwijzing. Of ga ik zelf alleen de 112mg slikken.
En laat ik de 125weg. De praktijk zal het dan uitwijzen.

Treeske, bedankt voor het delen van je ervaring mbt voeding en medicatie. Heel kerkenraad op sommige vlakken!
Plaats reactie