TSH van 129, iemand ervaring?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
vrouw37
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 jun 2019, 11:35

TSH van 129, iemand ervaring?

Bericht door vrouw37 »

In mei 2019 kwam ik in een Burnout terecht. Ik bleek echter ook slechte schildklierwaardes te hebben.
TSH was toen 8,2 en T4 was 12,7. Begonnen met Thyrax 0,025, maar daar reageerde ik na 3 dagen zo heftig op dat het van hypo naar ernstig hyperen ging. En zo erg dat ik de hele nacht lag te trillen en niet kon slapen. Overleg met de huisarts gehad en direct gestopt.
Begin augustus 2019 weer geprikt en toen was de TSH 7,5 en T4 13,3. Al iets beter dus en ik mocht verder afwachten. Ondertussen uit de Burnout gekomen, maar nooit helemaal dat ik me weer mezelf voelde. Maar overal hoorde ik dat dit normaal was en tijd nodig had etc. Afgelopen november toch maar eens terug naar de huisarts en hij vond het een goed idee om antidepressiva te gaan slikken in de laagste dosering. Helaas reageerde ik daar na 2 weken zo heftig op; hevige stemmingswisselingen en bijna suïcidale gedachtes dat ik daar ook weer acuut mee moest stoppen. Donderdagavond de laatste dosis gehad en vervolgens een week later op vrijdag toch maar weer eens bloedgeprikt en nu blijkt mijn schildklierwaarde gigantisch hoog te zijn TSH van 129 en T4 van 4,44. Nu weer begonnen met Thyrax 0,025 mg gestart met een kwart en over 3 dagen naar een halve, over een week na 3/4 en over 1,5 week naar 1 hele tablet. De avond voor het bloedprikken heb ik wel sushi en zeewier gegeten. Kan dit van invloed zijn op deze absurd hoge waarde? Verder was ik ook niet nuchter bij het bloedprikken omdat het eigenlijk ineens bij mij op kwam dat ik maar weer eens bloed moest laten prikken en direct terecht kon. Hoe kan deze waarde nu zo gigantisch hoog zijn? Iemand enig idee? Ik ben verder wel best wel moe, snel koud en onrustig/angstig dus dat past wel allemaal bij de schildklierwaardes die zo slecht zijn.
4 december: TSH 129, FT4 4,44
14 januari: TSH 74, FT4 8,8
18 februari: TSH 6, FT4 15 (100 mcg)
Kiek
Berichten: 6693
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH van 129, iemand ervaring?

Bericht door Kiek »

Hallo vrouw37,

Je hebt zeker een hoge TSH!
Maar de hoogte van de TSH bepaalt niet de ernst van de hypothyreoïdie.
Je TSH wordt niet behandeld.

Voor je veel te lage FT4 krijg je nu levothyroxine.
Daar moet je het van hebben.
Die moet op de juiste hoeveelheid staan.
Daar draait het om.

Je verschillende TSH's zijn een reactie van je hypofyse op de verschillende hoogten van je FT4.
De werking van de TSH verschilt bij ieder mens.
Want iedereen heeft een aangeboren ingestelde type hypofyse, passend bij je lijf.
Dat is het resultaat van de ontwikkeling van voor en vlak na je geboorte.

Als alles weer in orde is, en je staat op het juiste FT4-niveau, dan hoort daar een speciale waarde van de TSH bij.
Bij jou zal die rondom de 2 mU/l staan, waarbij een FT4 van een ruime 16 pmol/l. Ergens in die buurt. Dat is op basis van je oudere waarden.

Als je verder gewoon gezond bent, is het beter dagelijks een pilletje van 75 µg te nemen. En over 6 weken prikken. Op die manier wordt je haast lege FT4-voorraadkamer wat vlotter gevuld.

Succes!
Kiek

PS: Ongeveer 25 jaar geleden had ik een FT4 van 4.5 pmol/l!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
vrouw37
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 jun 2019, 11:35

Re: TSH van 129, iemand ervaring?

Bericht door vrouw37 »

Bedankt voor je reactie.
Iedereen die ik mijn waarde vertel schrikt dat die TSH zo hoog is, maar dat is dus eigenlijk niet het probleem zo lees ik. En mijn FT4 waarde nam vorige keer dus al af waardoor dit dus een indicatie was geweest dat dit vaker onderzocht had moeten worden?

Ik heb mijn bloeduitslagen van langer geleden opgezocht en tussen 2008 en 2010 zat ik tussen de 1,5 -3,3 TSH. FT4 staat er niet bij.

De dokter wil dat ik rustig opbouw vanwege vorige keer maar de FT4 was toen wel veel hoger natuurlijk. Uiteindelijk zou ik ook maar 1 tabletje hoeven te slikken van de Thyrax Duotab volgens hem. Maar jij denkt dus dat dit vele malen hoger moet zijn?

De sushi/sojasaus en het niet nuchter zijn hebben dus geen invloed op de uitslag denk jij?
4 december: TSH 129, FT4 4,44
14 januari: TSH 74, FT4 8,8
18 februari: TSH 6, FT4 15 (100 mcg)
vrouw37
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 jun 2019, 11:35

Re: TSH van 129, iemand ervaring?

Bericht door vrouw37 »

En is de hoge TSH gevaarlijk voor bijv het hart? Want sommigen denken dat.
4 december: TSH 129, FT4 4,44
14 januari: TSH 74, FT4 8,8
18 februari: TSH 6, FT4 15 (100 mcg)
Kiek
Berichten: 6693
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH van 129, iemand ervaring?

Bericht door Kiek »

Als je verder gewoon gezond bent, dan is een hogere dosis juist beter omdat je sneller op een gezonde hoeveelheid FT4 terecht komt.
Een gewone dosis is niet slecht voor je hart.
Integendeel.

Voordat al die tabletjes je brengt naar de voor jou optimale hoogte, gaan er maanden voorbij als je voorschrijvende dokter zo doorgaat.
Dat komt door het effect van de halfwaardetijd en de manier waarop je lichaam de inhoud van die pillen opneemt, en afscheidt.

Je lichaam heeft een voorraad van ongeveer 1250 µg T4 nodig, dat zich vertaalt in een bepaalde hoogte van je FT4.
Momenteel heb je een voorraad van ongeveer 300 µg T4 over.
Als je iedere dag 100 µg zou slikken, dan zou het nog 6 weken duren voordat je de 1000 µg bereikt.
En dat is nog steeds ruim onvoldoende.
Je dosis moet dus omhoog.
Ga toch naar 75 of 100 µg.
Dan ben je vlotter bij je doel.

Met een kwartje van 25 µg, dus 6,25 µg, bereik je echt niets.

Sushi/jodium heeft op dit niveau geen invloed. Je schildklier produceert niet veel meer. In levothyroxine zit ook jodium.
Het niet-nuchter lab heeft eveneens op dit niveau nauwelijks invloed.

Maar wil je kennis nemen en doorgronden van het beloop van jouw eigen waarden, dan is het best om a l t i j d dezelfde tijd in de vroege ochtend naar het lab te gaan, zonder inname van de T4-dosis van die dag. Die neem je mee, en slik het na het prikken.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
vrouw37
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 jun 2019, 11:35

Re: TSH van 129, iemand ervaring?

Bericht door vrouw37 »

Dat had ik begrepen inderdaad dat het altijd nuchter op dezelfde tijd moet. Ik dacht ook eigenlijk dat ik een vitamine D te kort zou hebben en dat de schildklier nu wel beter was maar dit is integendeel dus waar want Vitamine D was nu prima.

Dus eigenlijk zeg jij dat ik 3 van die tabletjes zou moeten slikken om optimaal mogelijk te komen?
4 december: TSH 129, FT4 4,44
14 januari: TSH 74, FT4 8,8
18 februari: TSH 6, FT4 15 (100 mcg)
Kiek
Berichten: 6693
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH van 129, iemand ervaring?

Bericht door Kiek »

Je huisarts vermoedt als uitkomst 150 µg? Hij kent jou.
Dan heb je met 75 µg een goeie kans om vlotter op het juiste niveau te komen.
Dat scheelt weer 3 maanden!

Dat gepriegel met 6.25 µg bij een gezonde vrouw zoals jij, is tijdverlies.
Ook economisch.
Goed voor een prima onderhandeling met je huisarts.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
vrouw37
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 jun 2019, 11:35

Re: TSH van 129, iemand ervaring?

Bericht door vrouw37 »

Hij heeft 1 tablet Thyrax Duotab 0,025 mg voorgeschreven per dag. Nu opbouwen met kwartjes en over 1,5 week dagelijks 1 tablet gaan slikken en dan over 6 weken bloedprikken.
Geen idee hoeveel dit in door jou aangegeven hoeveelheid is???
4 december: TSH 129, FT4 4,44
14 januari: TSH 74, FT4 8,8
18 februari: TSH 6, FT4 15 (100 mcg)
vrouw37
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 jun 2019, 11:35

Re: TSH van 129, iemand ervaring?

Bericht door vrouw37 »

De huisarts denkt dat ik aan 1 tablet blauw voldoende ga hebben. Maar tegelijk denk ik dat hij er niet heel veel van weet.
4 december: TSH 129, FT4 4,44
14 januari: TSH 74, FT4 8,8
18 februari: TSH 6, FT4 15 (100 mcg)
Kiek
Berichten: 6693
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH van 129, iemand ervaring?

Bericht door Kiek »

Natuurlijk is het niet mogelijk om op afstand alles te weten.
Maar je bent een gewone gezonde vrouw zonder hart- en vaatziekten.

Vroeger werd inderdaad voorzichtig omgegaan met pillen schildklierhormoon.
Men begreep nog niet hoe het allemaal werkte.
Nu heeft men wat meer ervaring.

Je huisarts stelt voor om te beginnen met een kwartje (=6.25 µg) van 25 µg.
Van die kruimel wordt door je lichaam maximaal 80% opgenomen. De rest verdwijnt in het riool.

Zelfs baby's van 1 tot 6 maanden krijgen al hogere doses: 8 µg per kg per dag in 1 dosis, dus gemiddeld 40 µg per dag.

Het lijkt dat je arts toch nog geen idee heeft van de farmacokinetiek en -dynamiek, oftewel hoe-werkt-levothyroxine, hoe-bouwt-levothyroxine-zich-op?
Huisarts vergeet gemakshalve ook dat dagelijks 10% van een gemiddelde 1250 µg voorraad verbruikt wordt. Dat heeft je lichaam nodig.

Misschien heb je hier wat aan:

Conclusion: A full starting dose of levothyroxine in cardiac asymptomatic patients with primary hypothyroidism is safe and may be more convenient and cost-effective than a low starting dose regimen.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16087818/


Ik hoop dat je wat sneller je dosis kunt opbouwen.
En dat het je dus sneller beter zal gaan.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie