TSH van 129, iemand ervaring?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
hap
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 feb 2016, 13:59

Re: TSH van 129, iemand ervaring?

Bericht door hap »

Hallo,

Ik las dat Kiek een paar berichtjes geleden stelde dat het stoppen met AD helemaal geen invloed heeft op je schildklierwaarden.
Mijn ervaring is dat ik het 2 keer geprobeerd heb en na beide keren de waarden danig in de war waren en ik weer ben begonnen met AD om het weer te herstellen. De huisarts en endocrinoloog konden mij daar ook niets over melden, maar het gebeurde toch.

Dat is mijn ervaring.
Mvrgr. Hap.
Kiek
Berichten: 6693
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH van 129, iemand ervaring?

Bericht door Kiek »

Hallo Hap,

In het algemeen kan je stellen dat antidepressiva niet per definitie invloed hebben op schildklierhormonen.
Associaties enzo zijn altijd wel te bedenken, maar serieus moet je dat niet nemen.

Iets anders zijn de antidepressiva zoals lithium.
Lithium schijnt nogal berucht te zijn vanwege de mogelijke remming van de synthese van T4 in de schildklier.
Je kan dan een hogere TSH krijgen, om de FT4 te stimuleren.

Maar als je afhankelijk bent van levothyroxine dan zou lithium m.i. geen invloed hebben.
Zou lithium invloed hebben op de deiodinase?
Dus eigenlijk zou je T4 en T3 moeten prikken, voordat je aan lithium begint.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
vrouw37
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 jun 2019, 11:35

Re: TSH van 129, iemand ervaring?

Bericht door vrouw37 »

Ik slik nu geen AD meer. Ik ben begonnen in de hoop dat ik me daar beter door zou voelen, maar werd alleen maar erger. Achteraf gezien zijn de klachten ook toe te schrijven aan de schildklier. En het is te hopen dat wanneer ik de juiste dosering hen ik me ook weer goed ga voelen.
4 december: TSH 129, FT4 4,44
14 januari: TSH 74, FT4 8,8
18 februari: TSH 6, FT4 15 (100 mcg)
vrouw37
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 jun 2019, 11:35

Re: TSH van 129, iemand ervaring?

Bericht door vrouw37 »

Klopt het rekensommetje dat als je schildklier nog maar amper werkt je ong 1,6 x je lichaamsgewicht nodig hebt aan schildklier hormoon?

Ik zit nu op 75 mcg, maar ben nog steeds erg moe. Soms onrustig en angstig. Ook nog snel koud en snel last van krampen in de voet en tintelende handen. Misschien nog meer ophogen?
Ik mag over 3,5 week pas weer bloedprikken maar verwacht dan ook sowieso niet dat de waardes dan al optimaal zullen zijn. Maar het zou wel fijn zijn als ik me dan al wel wat beter voel.
4 december: TSH 129, FT4 4,44
14 januari: TSH 74, FT4 8,8
18 februari: TSH 6, FT4 15 (100 mcg)
Kiek
Berichten: 6693
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH van 129, iemand ervaring?

Bericht door Kiek »

De 1.6 µg/kg is een hulpmiddel om een dosis op te starten.
Maar de juiste waarden heb je daarmee niet te pakken. Of misschien wel.

De dosis is afhankelijk van je T4-halfwaardetijd en de wijze van opname en afscheiding van thyroxine in je lichaam. Dit is voor ieder lijf verschillend.
En het is niet afhankelijk van de hoeveelheid resterend thyroxine in je schildklier.

De 1.6 µg/kg is dus een veilig hulpmiddeltje om de dosis op te starten.
En waarmee je verder kunt werken.
Vanwege de T4-halfwaardetijd van gemiddeld een week krijg je na een week of vier na de start met 1.6 µg/kg pas het idee dat je iets binnenkrijgt.
Twee weken later is het de beurt aan het lab om gevoel en realiteit te scheiden.
Waarna dosisaanpassing, of niet.

Je bent nu 2 maanden bezig met pruttelende opbouwdoses.
Als je met 1.6 µg/kg was begonnen, hoeveel levothyroxine zou je nodig hebben? Zit je ver van je huidige 75 µg af? Of valt het mee?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
vrouw37
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 jun 2019, 11:35

Re: TSH van 129, iemand ervaring?

Bericht door vrouw37 »

Ik zit nu sinds 2 weken op 75, maar merk nog weinig verschil dus ben nu verder aan het ophogen tot 100. Over een week zit ik dan daarop. Ik weeg normaal rond de 65-67 kg, maar tegenwoordig is het rond de 70 en er gaat echt niks af. Dus zou iets over de 100 moeten zitten dan qua hoeveelheid vandaar dat ik de 100 wel aan durf. Of denk jij dat het beter is om te wachten en 75 te blijven slikken?
@Kiek jij stuurde vorige keer dat bij jou met die lage waardes toen met 75 de zon weer ging schijnen, was dit direct of ook pas na een paar weken?
4 december: TSH 129, FT4 4,44
14 januari: TSH 74, FT4 8,8
18 februari: TSH 6, FT4 15 (100 mcg)
Kiek
Berichten: 6693
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH van 129, iemand ervaring?

Bericht door Kiek »

Als je over 3.5 week labwerk doet, dan zou je 6 weken op dezelfde dosis moeten zitten om daadwerkelijk het optimale resultaat te zien van die 6 weken vaste levothyroxinedosis in je lijf.
Dat komt door de eigenschappen van thyroxine.
Dat is echt een heel speciaal spulletje.
De eerste week heb je de helft van het resultaat van een vaste dosis te pakken, de 2de week en later vlakt die opbouw van die vaste dosis in toenemende mate af. Om in de 6de week het eindresultaat te bereiken.

Ja, ruim 25 jaar geleden ging de zon schijnen.
In een telefooncel in Frankrijk stond ik te bellen met een internist in NL.
Hij vroeg hoe het ging. Ik keek naar buiten en vertelde hem over de grote verscheidenheid aan prachtige groene kleuren in de natuur. Dit had ik jaren niet gezien. De teloorgang van kleuren was me nooit opgevallen. Gelukkig maar.
Het was een week of 4 na mijn levothyroxinestart.

Ga maar weer snel terug naar je 65 kg.
Gewoon minder eten. Geen suiker.
Beter voor je gezondheid.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
vrouw37
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 jun 2019, 11:35

Re: TSH van 129, iemand ervaring?

Bericht door vrouw37 »

De huisarts wil tussendoor een extra controle doen om te kijken wat de waardes dan zijn.
De dosis zal dan evt nog aangepast worden maar niet veel en die dosis ga ik dan 6 weken slikken en dan opnieuw bloedprikken.
Ik ben 1.77 dus op zich is de 70 kg niet extreem veel en afvallen lukt nu niet met heel gezond eten, maar wie weet als ik op de juiste waarde zit gaat het ineens wel. Ik kan in elk geval niet wachten tot ik me iets beter ga voelen en minder hoef te twijfelen aan mezelf waardoor ik me nog steeds niet goed voel.
Maar jij denkt dat ik dus best naar 100 mcg kan gaan?
4 december: TSH 129, FT4 4,44
14 januari: TSH 74, FT4 8,8
18 februari: TSH 6, FT4 15 (100 mcg)
Kiek
Berichten: 6693
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH van 129, iemand ervaring?

Bericht door Kiek »

Nu niet wijzigen.
Wacht eerst je volgende priksessie af, en corrigeer dan op geleide van je FT4/TSH-uitslagen.
Je krijgt anders een zooitje waarden.
Leer van je uitslagen op een bepaalde vaste dosis.
Leer hoe het werkt in je lijf.

Het doel is zo snel mogelijk op de juiste hoeveelheid levothyroxine te zitten.
Dat hoeft geen maanden te duren als men gebruikt maakt van de eigenschappen van levothyroxine, en kennis heeft van de individuele reacties.
Het wordt anders zo'n onnodig langdradig zoekverhaal.

Tot over een paar weken!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
vrouw37
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 jun 2019, 11:35

Re: TSH van 129, iemand ervaring?

Bericht door vrouw37 »

De huisarts gesproken en antistoffen TPO (266,8) waren aanwezig waardoor het nu ipv trage schildklier Hashimoto is geworden. De huisarts wil ik dat nu wel al verder ga opbouwen omdat ik nog in de opbouwfase zit en dus komende prikronde echt nog geen goede waardes ga krijgen waar we iets mee kunnen. Ik moet nu ophogen naar 100 en dan gaan we bekijken wat de waardes dan zijn om verder te finetunen.
4 december: TSH 129, FT4 4,44
14 januari: TSH 74, FT4 8,8
18 februari: TSH 6, FT4 15 (100 mcg)
Plaats reactie