TSH van 129, iemand ervaring?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Kiek
Berichten: 6693
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH van 129, iemand ervaring?

Bericht door Kiek »

Hallo,

Wat betekent het begrip trage schildklier?
Je moet weten dat er geen trage schildklier bestaat.
Het is een heel oud begrip, uit de tijd dat men ziekten aan uiterlijke kenmerken duidde.
Het is een typisch Nederlandse taal'vervorming'.
En heden ten dage eigenlijk een misleidende duiding.
Het leidt tot foute begripsvorming.

Zo'n schildklier doet het gewoon niet meer. Een beetje minder of heel veel minder. Het weefsel kan het niet aan.
En daarom kunnen mensen met een zeer langdurige zeer ernstige hypothyreoïdie terecht komen in een modus van slow motion. Door een ernstig gebrek aan schildklierhormoon wordt van alles en nog wat vertraagd, ook het metabolisme.
Dus de schildklier zelf is niet vertraagd. Integendeel. Die werkt keihard, gestimuleerd door de hypofyse. Maar er komt niets meer uit. Er valt er niets meer uit te persen.

Het is voor huisartsen handig om te weten of er antistoffen aanwezig zijn.
Met name vanwege hun eigen behandelonzekerheid.
Bij subklinische hypo's kan de aanwezigheid van b.v. anti-TPO de behandelaars net dat zetje geven om levothyroxine in te zetten.
En bij een forse hypothyreoïdie kan soms de tweedeling gemaakt worden van het soort hypothyreoïdie, zoals een hypothyreoïdie zonder struma (gevoelig voor de oogziekte) , en met struma: dit is de ordinaire Hashimoto.
Maar een tekort blijft een tekort.
De behoefte aan levothyroxine moet volledig worden overgenomen door een passende dosis.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
vrouw37
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 jun 2019, 11:35

Re: TSH van 129, iemand ervaring?

Bericht door vrouw37 »

Nieuwe waardes gekregen:

TSH 6
FT4 15

Antistoffen zijn nog niet binnen. Ik zit nu sinds 2 weken op 100 mcg en daar mag ik nu ook even op blijven zitten. Over 6 weken weer verder kijken. Wat denken jullie? Toch iets verhogen of afwachten met de 100 mcg.
4 december: TSH 129, FT4 4,44
14 januari: TSH 74, FT4 8,8
18 februari: TSH 6, FT4 15 (100 mcg)
Kiek
Berichten: 6693
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH van 129, iemand ervaring?

Bericht door Kiek »

Een TSH van 6 mU/l is nog steeds abnormaal. Die moet omlaag.
Je begrijpt door die te hoge TSH dat je bijbehorende FT4 van 15 pmol/l te laag is.
Die FT4 moet opgehesen worden door meer T4 (levothyroxine) te slikken.

Je lab meet de FT4 zonder nuances, zonder komma's.
Je FT4 van 15 kan daadwerkelijk een FT4 van 14.6 zijn of eentje van 15.5 pmol/l.
Aan je TSH te zien lijkt de FT4 eerder 14.6 dan 15.5 pmol/l te zijn.

Wil jij zelf pas op de plaats maken en je dosis niet verhogen?
Misschien heb je goede redenen hiervoor.

Je te hoge TSH hoort wel lager te zijn.
Dus heb je meer levothyroxine nodig.
Momenteel heb je nog steeds een subklinische hypothyreoïdie.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
vrouw37
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 jun 2019, 11:35

Re: TSH van 129, iemand ervaring?

Bericht door vrouw37 »

@Kiek, ik vind het lastig omdat ik nu pas 2 weken de 100 mcg slik en ik die eigenlijk 6 weken moet slikken voordat ik echt weet of de waardes goed zijn. Vandaar mijn vraag is wat jullie zouden aanraden.
4 december: TSH 129, FT4 4,44
14 januari: TSH 74, FT4 8,8
18 februari: TSH 6, FT4 15 (100 mcg)
vrouw37
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 jun 2019, 11:35

Re: TSH van 129, iemand ervaring?

Bericht door vrouw37 »

Wat zou mijn setpoint nu zijn op basis van deze gegevens?
4 december: TSH 129, FT4 4,44
14 januari: TSH 74, FT4 8,8
18 februari: TSH 6, FT4 15 (100 mcg)
Kiek
Berichten: 6693
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH van 129, iemand ervaring?

Bericht door Kiek »

TSH 1.5 - FT4 17

Je waarden laten een prima gemiddelde werking zien van je TSH/hypofyse. Altijd prettig.
Je TSH (korte halfwaardetijd-ca. 1 uur) reageert heel snel op het niveau van je FT4. Gelukkig maar, want anders zou je schildklier in gezonde tijden chronisch achterlopen op de opdrachten uit de hypofyse.
Je kunt je dan ook voorstellen dat ieder mens een eigen 'halfwaardetijdtabel' heeft.

Je T4/levothyroxine heeft gemiddeld een halfwaardetijd van een week.
De eerste week van je laatste dosis heb je gemiddeld al 50% binnengeslubberd van je het verwachte resultaat van die dosis levothyroxine.
De tweede week komt daar 25% bovenop.
Na je derde week blijft er tot je 6de week nog 12.5% te verdelen.
Dit zijn dus gemiddelde waarden.

Omdat je TSH sneller reageert, weet je dat je huidige FT4 van 15 pmol/l, gecorrigeerd naar je TSH is dat 14.6 pmol/l, onvoldoende is.
Die moet opgehesen worden naar 17 pmol/l.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
vrouw37
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 jun 2019, 11:35

Re: TSH van 129, iemand ervaring?

Bericht door vrouw37 »

TSH 2,8 en FT4 is 17,5.
Nog steeds 100 mcg aan Thyrax per dag.
Op deze medicatie blijven zitten of toch iets ophogen?
4 december: TSH 129, FT4 4,44
14 januari: TSH 74, FT4 8,8
18 februari: TSH 6, FT4 15 (100 mcg)
Kiek
Berichten: 6693
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH van 129, iemand ervaring?

Bericht door Kiek »

Een fractie ophogen, vrouw37.

Je vorige waarden op een rij volgen een bepaald gemeenschappelijk pad.
En nu schiet plots je FT4 van 17.5 naar links.
Die 17.5 is niet juist.
Daar klopt niets van.

Je schrijft op 22 februari j.l. dat je FT4 al 15 pmol/l is met 2 weken op 100 µg.
Die 2 weken op 100 µg betekent dat je al 75% van de verwachte effectieve verhoging achter de rug hebt.
Dan lukt het je niet om op diezelfde dosis nog eens 2.5 pmol/l bij te plussen.
Je hebt echt te maken met de farmacologische eigenschappen van levothyroxine met een halfwaardetijd van gemiddeld 1 week.

Dus, die 17.5 kan niet juist zijn.
De bijbehorende FT4 bij je TSH van 2.8 = ca. 16.2 pmol/l.

Nog een tikkeltje ophogen.
En het juiste pad volgen om in het goede gebiedje terecht te komen.

Dat is het best.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
vrouw37
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 jun 2019, 11:35

Re: TSH van 129, iemand ervaring?

Bericht door vrouw37 »

Bedankt voor je reactie. Ik weet niet wat het juiste pad is want de assistente gaf aan dat ik volgende keer wellicht al kan afbouwen? Daar begrijp ik echt niks van. De huisarts zei vorige keer dat ik dit de rest van mijn leven nodig ga hebben en er wel 100 mee kan worden. En nu beginnen ze ineens al over afbouwen, heel gek allemaal.
4 december: TSH 129, FT4 4,44
14 januari: TSH 74, FT4 8,8
18 februari: TSH 6, FT4 15 (100 mcg)
Kiek
Berichten: 6693
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH van 129, iemand ervaring?

Bericht door Kiek »

Vrouw 37, de assistente begrijpt niet veel van schildklieren, denk ik.
Jij weet er meer over, want jij hebt ervaring.
Hééél soms is er sprake van een voorbijgaande ontsteking van de schildklier met hyper- en hypowaarden.
Dat zijn de mensen met reuze veel mazzel.
Want die groep kan na verloop van tijd, b.v. een jaar, een poging doen om snel de levothyroxine af te bouwen.
Na een week weet je dan al hoe de vlag erbij staat.

Zijn er misschien redenen om te denken aan een voorbijgaande schildklierontsteking?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie