Goede waarden maar erg moe

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
melandri
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 feb 2016, 18:35

Goede waarden maar erg moe

Bericht door melandri »

Ben lange tijd weggeweest van dit forum, simpelweg omdat ik na heeeeeel lang puzzelen wel ok was ingesteld.

Ik zat bij mn jaarlijkse meting rond de 0,4-0,5 TSH, en FT4 21-23. Dat voelde goed.

Dit jaar zit ik in een neerwaartse spiraal (tuurlijk ook Corona gerelateerd): minder energie, geen zin in dingen, alles is teveel. Sinds een paar weken veel slaap nodig en sinds een week moe zoals ik me jaren geleden moe kon voelen. Dus bloedonderzoek.

Cholestrol super hoog, was nog nooit gemeten...ok, medicijnen en dieet.

Schildklier: TSH 1.9 en FT4 18.

Wat zeggen jullie: is het mogelijk (mogelijk....dus niet per se waar) dat je bij deze - op zich mooie - waarden toch klachten kan hebben? Ik zit nu op Euthyrox 175, huisarts heeft me naar 200 gezet, ik heb gezegd dat 100+88 me beter leek als eerste stap.

Ben benieuwd... En bedankt!
Kiek
Berichten: 6693
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Goede waarden maar erg moe

Bericht door Kiek »

Hallo Melandri,

Met de waarden uit je vorige posts haal ik de volgende reeks FT4-TSH waarden:
22.00 0.17
23.00 0.06
21.00 0.25
20.00 1.30
18.00 1.90

Zijn je waarden 's ochtends vroeg geprikt zonder levothyroxinedosis?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6693
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Goede waarden maar erg moe

Bericht door Kiek »

De kwaliteit van je waarden is belangrijk.
Gezonde schildklieren hebben een 24-uurs TSH/FT4-ritme.
En levothyroxine-mensen hebben een 24-uurs T4-slikritme.
Daarom is het slik- en prikbeleid belangrijk.

Hieronder een plaatje van je mogelijke set point: FT4 ca. 19.5 pmol/l met een TSH van tegen de 1 mU/l.
Dat is het punt waaromheen je waarden in je toenmalige gezonde schildklierhuishouding ooit cirkelden.
Bijlagen
MelandryDec2020.jpg
MelandryDec2020.jpg (41.66 KiB) 2069 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
melandri
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 feb 2016, 18:35

Re: Goede waarden maar erg moe

Bericht door melandri »

Kiek schreef: 22 dec 2020, 11:46 Hallo Melandri,

Met de waarden uit je vorige posts haal ik de volgende reeks FT4-TSH waarden:
22.00 0.17
23.00 0.06
21.00 0.25
20.00 1.30
18.00 1.90

Zijn je waarden 's ochtends vroeg geprikt zonder levothyroxinedosis?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Ja, s ochtends vroeg geprikt zonder medicatie. Alleen is mn laatste meting bij een andere prikpost geweest, omdat de oude is gesloten. Maar voor zover ik weet behoren ze tot dezlfde groep en gebruiken hetzelfde lab.
melandri
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 feb 2016, 18:35

Re: Goede waarden maar erg moe

Bericht door melandri »

Dank je Kiek, ik wist niet eens dat ik dat had gepost, ik weet ergens diep van binnen dat de set point die jij schetst precies de waardes zijn waar ik me goed bij voel. Heel fijn dat je er tijd in hebt gestopt, ik ga nu van 175 naar 188, als eerste stap. Het is heel raar om jaren geen hypo klachten te hebben en u ineens heb ik ze weer.
melandri
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 feb 2016, 18:35

Re: Goede waarden maar erg moe

Bericht door melandri »

Nu TSH 0,74 en FT4 van 19, op 188mcg Euthyrox, voelt stukken beter. Deze keer vrij laat (11.00 sochtends) geprikt, zonder medicatie, normaal prik ik rond 9.00
melandri
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 feb 2016, 18:35

Re: Goede waarden maar erg moe

Bericht door melandri »

Nu zit ik paar maanden later weer op tsh van 1.6. FT4 is wel hoger: 22. Maar voel me niet fit en futloos. Die stijging is toch snel gegaan, in 8-9 maanden tijd. Meting zelfde tijd en lab.

Ik ga oohoging bragen van 188 naar 200

Oja: ik kom veel aan de laatste tijd ondanks gezonder leven en meer bewegen, ik krijg er geen gram vanaf. Diëtist geeft t op. Bizar en frustrerend. Maar denk niet dat t een Hadhimoto ding is. Of ik wil t niet weten
Kiek
Berichten: 6693
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Goede waarden maar erg moe

Bericht door Kiek »

Hallo Melandri,

Je laatste waarden [22- 1.6] passen niet bij de anderen.
De combinatie klopt niet. Dus een van de twee (FT4 óf TSH) lijkt niet juist gemeten.
Misschien een ander lab? Of heeft het lab ander meetapparatuur aangeschaft?

Hieronder plaats ik de curve waarbij je voorlaatste waarde is toegevoegd: 19 - 0.74.

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
MelandriNov2021.jpg
MelandriNov2021.jpg (40.16 KiB) 1469 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
melandri
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 feb 2016, 18:35

Re: Goede waarden maar erg moe

Bericht door melandri »

Hoi kiek,

Wat goed dank je! Lab zegt niets veranderd te hebben…….
Ik vind t ergens ook raar maar moet hier toch op sturen vrees ik….dan neig ik naar 200 ipv 188 en nog es meten
melandri
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 feb 2016, 18:35

Re: Goede waarden maar erg moe

Bericht door melandri »

Toch nog even een beroep op jullie doen....

Ik zit nu 6 dagen aan de 200mcg ipv 188mcg, omdat ik mn TSH net ff iets te hoog vond (maar waarvan Kiek terecht zegt dat ie niet in lijn is met eerder emetingen). Nu heb ik last van hartkloppingen, zo voelt het iig, kan heel fel en scherp zijn en ineens doodmoe, slaap veel, hoofdpijn en vandaag bijv weer enorm moe.

Ik kan me wel herinneren dat die felheid en moeheid na ophogen voorkwamen, ik wil alleen niet te hoog zitten, maar ik vind de stap niet zo groot en denk en hoop dat het wel weer went. Zoals altijd wel dacht ik.
Plaats reactie