Simlocks waarden

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Simlock
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 feb 2019, 10:51

Simlocks waarden

Bericht door Simlock »

Hallo allemaal,

Mijn naam is Simlock, en ik ben al mn hele leven schildklierpatient want ik ben zonder schildklier geboren. Dat is nooit echt een probleem geweest tot het Thyrax debacle, toen ben ik overgestapt naar Euthyrox. Door de tijd heen is de dosis gevarieerd en aangepast en op voorspelbare wijze zijn de waardes meegegaan. Dosis hoger --> waardes hoger.

Anderhalf jaar geleden zat ik op 212,5 microgram en was de T: 13 en TSH: 4.2, it vond ik een beetje te laag dus ben ik verhoogd naar 225 microgram.

In augustus 2018 waren de waardes T4: 17 en TSH: -even vergeten-... de dosis is sindsdien nog steeds 225 microgram.
Afgelopen vrijdag, 22 februari 2019 bleken mijn waardes T4: 13,3 en TSH 6,5 te zijn. Onstabiel en TSH te hoog!

Heel raar want je zou een verhoging verwachten. Tijdens het gesprek met de huisarts hierover kwam naar voren dat ik sinds januari 2019 mijn dieet heb veranderd: in plaats van brood bij de lunch eet ik 50 gr muesli met yoghurt. (dus eet ik nu eigenlijk 2 keer zo weinig brood als voorheen: 2 boterhammen per dag). Nu wees de huisarts mij er op dat er jodium aan zout wordt toegevoegd en dit in brood zit, dus dit zou wel eens van invloed kunnen zijn.

Heeft iemand ervaring met veranderende schildklierwaardes en verandering van dieet?

We hebben de dosis verhoogd naar 237microgram en ik ga mijn eetgewoontes niet veranderen, en over twee weken afgesproken om weer te laten testen. Ik ben benieuwd.....
Kiek
Berichten: 6696
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: brood en FT4 waarde

Bericht door Kiek »

Welkom, Simlock!

Jodium wordt verzameld in een gewone schildklier om er schildklierhormonen van te maken.
Dan is de vraag voor je huisarts: welke functie heeft jodium in de voeding bij mensen zonder schildklier?
Volgens mij geen functie.

Stel dat je nog een restje schildklierweefsel zou hebben, dan wordt dat restje overrulled door je hoeveelheid levothyroxine (waarin dus ook jodium).
Nee, jodium heeft schildklier-productietechnisch bij jou geen functie.

Je dieet zou misschien iets kunnen wijzigen aan je levothyroxinedosis omdat je wilt aankomen? of misschien afvallen?

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: brood en FT4 waarde

Bericht door Pip »

De verandering in je eetpatroon heeft waarschijnlijk invlied op je gewicht! En dat heeft weer wel invloed op de hoeveelheid levo. Echter bij jou verwacht je dan dat je gewicht verliest en dus minder levo nodig hebt! Of ben je zwaarder geworden?
Simlock
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 feb 2019, 10:51

Re: brood en FT4 waarde

Bericht door Simlock »

Kiek schreef: 25 feb 2019, 14:45 Welkom, Simlock!

Jodium wordt verzameld in een gewone schildklier om er schildklierhormonen van te maken.
Dan is de vraag voor je huisarts: welke functie heeft jodium in de voeding bij mensen zonder schildklier?
Volgens mij geen functie.

Stel dat je nog een restje schildklierweefsel zou hebben, dan wordt dat restje overrulled door je hoeveelheid levothyroxine (waarin dus ook jodium).
Nee, jodium heeft schildklier-productietechnisch bij jou geen functie.

Je dieet zou misschien iets kunnen wijzigen aan je levothyroxinedosis omdat je wilt aankomen? of misschien afvallen?

Vriendelijke groet,
Kiek
Ja, dat is inderdaad waar. Wat vreem dat de T4 daalt dan, heb je daar een verklaring voor?

Kan dit ook zijn vanwege de nieuwe formule euthyrox? Het doel was gezonder eten en een beetje afvallen inderdaad.
Simlock
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 feb 2019, 10:51

Re: brood en FT4 waarde

Bericht door Simlock »

Kiek schreef: 25 feb 2019, 14:45 Welkom, Simlock!

Jodium wordt verzameld in een gewone schildklier om er schildklierhormonen van te maken.
Dan is de vraag voor je huisarts: welke functie heeft jodium in de voeding bij mensen zonder schildklier?
Volgens mij geen functie.

Stel dat je nog een restje schildklierweefsel zou hebben, dan wordt dat restje overrulled door je hoeveelheid levothyroxine (waarin dus ook jodium).
Nee, jodium heeft schildklier-productietechnisch bij jou geen functie.

Je dieet zou misschien iets kunnen wijzigen aan je levothyroxinedosis omdat je wilt aankomen? of misschien afvallen?

Vriendelijke groet,
Kiek
Maar als jodium helpt het lichaam de euthyrox in T4 om te zetten heeft het wel degelijk invloed toch?
Kiek
Berichten: 6696
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: brood en FT4 waarde

Bericht door Kiek »

Maar Simlock, jodium is een grondstof (jodide) om een bepaalde vorm schildklierhormoon te maken.
Het is dus een grondstof voor het 'schildklierhormoonmaakproces'.
Maar de fabriek, je schildklier, ontbreekt.
Het proces is dus ook niet aanwezig.
Jodium is geen omzetter.
Zegt je huisarts dat ook al?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6696
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: brood en FT4 waarde

Bericht door Kiek »

Simlock, je FT4 is misschien veranderd door andere dosis, een ander merk, een ander meetapparaat in lab, of een nieuwe ijking van de meetmachine?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Simlock
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 feb 2019, 10:51

Re: brood en FT4 waarde

Bericht door Simlock »

Kiek schreef: 26 feb 2019, 09:12 Simlock, je FT4 is misschien veranderd door andere dosis, een ander merk, een ander meetapparaat in lab, of een nieuwe ijking van de meetmachine?
Dosis en merk zijn hetzelfde gebleven, ijking van de meetmachine zou ik niet weten..

Ik las hier dat Merck een nieuwe formule voor Euthyrox mag gaan gebruiken, dat is het enige wat het kan zijn wat mij betreft..
Kiek
Berichten: 6696
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: brood en FT4 waarde

Bericht door Kiek »

Simlock, misschien had je vorige zomer een eenmalige FT4 van 17 pmol/l?
En was je FT4 van 13 pmol/l structureel?
Misschien geprikt nadat je je dosis had ingenomen?

Met de nieuwe formule van Euthyrox en de klachten van de gebruikers in Frankrijk in m'n achterhoofd, zou ik een wedje durven aangaan voor een minder sterke inhoud van de nieuwe formule.
Maar dat rechtvaardigt weer niet zo'n heftige verlaging van 17 naar 13 pmol/l. Dat zouden ze nooit en te nimmer doen.

PS: Labapparatuur wordt ook weleens vernieuwd. En dat geeft ook weer andere ref.-waarden.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Simlock
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 feb 2019, 10:51

Re: brood en FT4 waarde

Bericht door Simlock »

Kiek schreef: 26 feb 2019, 13:31 Simlock, misschien had je vorige zomer een eenmalige FT4 van 17 pmol/l?
En was je FT4 van 13 pmol/l structureel?
Misschien geprikt nadat je je dosis had ingenomen?

Met de nieuwe formule van Euthyrox en de klachten van de gebruikers in Frankrijk in m'n achterhoofd, zou ik een wedje durven aangaan voor een minder sterke inhoud van de nieuwe formule.
Maar dat rechtvaardigt weer niet zo'n heftige verlaging van 17 naar 13 pmol/l. Dat zouden ze nooit en te nimmer doen.

PS: Labapparatuur wordt ook weleens vernieuwd. En dat geeft ook weer andere ref.-waarden.
Zoals ik had geschreven was mijn T4 bij 212,5 mg 13,02, toen ben ik verhoogd naar 225mg, vervolgens was de T4: 17, dosis euthyrox niet vreranderd, vervolgens is de waarde weer 13.

Ik neem nooit euthyrox voor ik bloed laat prikken op de dag. Ontbijten ook pas erna.
Plaats reactie