Simlocks waarden

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Kiek
Berichten: 6694
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: brood en FT4 waarde

Bericht door Kiek »

Hallo Simlock,
Ik ben benieuwd wat er uiteindelijk uitkomt.
Want ik heb geen ideeën meer.
Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Simlock
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 feb 2019, 10:51

Simlocks waarden

Bericht door Simlock »

Kiek schreef: 27 jan 2020, 11:38 Levothyroxine (=T4) heeft een halfwaardetijd van een week. Ze denken dan dat veranderingen ook worden uitgesmeerd over een week. Daar heb je geen last van, denken ze. Ze moesten eens weten!

Succes!
Kiek
Wat betekent dat? Dat T4 een halfwaardetijd van een week heeft? Na een week zou de waarde van T4 in je bloed met de helft gezakt moeten zijn?
Simlock
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 feb 2019, 10:51

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door Simlock »

Na een aantal jaar stabiel op euthyrox (daarvoor stabiel op Thyrax) begon ik twee weken geleden wat hele vage dingen te merken en dacht ik: Raar, maar laat ik toch maar eens bloedprikken want ik herken dit gevoel...

Wat blijkt, TSH: 0.33 en T4: 19,5. Waar ik mij goed voel op 0.32/17. Helaas pas na 1,5 week eens naar de bloeduitslagen gebeld dus in de tussentijd nog raarder gaan voelen, hoopte erg dat ik dat nooit meer mee hoefde te maken na het Thyrax-debacle.

Het nare is dat ik altijd als eerst cognitieve/emotionele/mentale symptomen krijg en als laatst pas fysieke. Maargoed, het blijkt dus dat de Euthyrox wat krachtiger is geworden voor mij. Heel snel minderen en over 6 weken weer prikken dus!!
Kiek
Berichten: 6694
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door Kiek »

Hallo Simlock,

De halfwaardetijd van T4 betekent dat zonder schildklierwerking na één week de helft van de hoeveelheid levothyroxine is verdwenen.
De 1ste dag van die week verbruik je 10% van de totale hoeveelheid, de 2de dag verbruik je 10% van de resterende hoeveelheid. Enzovoorts, enzovoorts.
Dus de allereerste dag is de daling het grootst van het proces dat gemiddeld 6 weken in beslag neemt.

En bij een dosiswijziging is de eerste dag het effect van de verandering van de dosis het grootst.
Dus voor een dosisverhoging is de 1ste dag de toename van de FT4 het grootst.

Voor een daling van FT4 van 19.5 naar 17 pmol/l bij dezelfde waarde van TSH zijn verschillende mogelijkheden:
- een kwartje Cytomel erbij of een snufje thyreoïdum
- ernstige ziekte, zoals mensen op de IC
- autonoom T3-weefsel
- nieuw assay/meetmethode laboratorium.
- foute meting

Sterkte met het zoeken naar de juiste dosis!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Simlock
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 feb 2019, 10:51

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door Simlock »

Kiek schreef: 08 dec 2020, 10:42 Hallo Simlock,

De halfwaardetijd van T4 betekent dat zonder schildklierwerking na één week de helft van de hoeveelheid levothyroxine is verdwenen.
De 1ste dag van die week verbruik je 10% van de totale hoeveelheid, de 2de dag verbruik je 10% van de resterende hoeveelheid. Enzovoorts, enzovoorts.
Dus de allereerste dag is de daling het grootst van het proces dat gemiddeld 6 weken in beslag neemt.

En bij een dosiswijziging is de eerste dag het effect van de verandering van de dosis het grootst.
Dus voor een dosisverhoging is de 1ste dag de toename van de FT4 het grootst.

Voor een daling van FT4 van 19.5 naar 17 pmol/l bij dezelfde waarde van TSH zijn verschillende mogelijkheden:
- een kwartje Cytomel erbij of een snufje thyreoïdum
- ernstige ziekte, zoals mensen op de IC
- autonoom T3-weefsel
- nieuw assay/meetmethode laboratorium.
- foute meting

Sterkte met het zoeken naar de juiste dosis!
Kiek
Bedankt voor je reactie! Ik weet niet zeker of ik het helemaal begrijp, maar het is niet verstandig om een aantal dagen helemaal te stoppen als de waardes te hoog zijn?
Simlock
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 feb 2019, 10:51

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door Simlock »

Kiek schreef: 08 dec 2020, 10:42 Hallo Simlock,

De halfwaardetijd van T4 betekent dat zonder schildklierwerking na één week de helft van de hoeveelheid levothyroxine is verdwenen.
De 1ste dag van die week verbruik je 10% van de totale hoeveelheid, de 2de dag verbruik je 10% van de resterende hoeveelheid. Enzovoorts, enzovoorts.
Dus de allereerste dag is de daling het grootst van het proces dat gemiddeld 6 weken in beslag neemt.

En bij een dosiswijziging is de eerste dag het effect van de verandering van de dosis het grootst.
Dus voor een dosisverhoging is de 1ste dag de toename van de FT4 het grootst.

Voor een daling van FT4 van 19.5 naar 17 pmol/l bij dezelfde waarde van TSH zijn verschillende mogelijkheden:
- een kwartje Cytomel erbij of een snufje thyreoïdum
- ernstige ziekte, zoals mensen op de IC
- autonoom T3-weefsel
- nieuw assay/meetmethode laboratorium.
- foute meting

Sterkte met het zoeken naar de juiste dosis!
Kiek
Is een TSH van rond de 0.31- 0.33 niet heel erg laag eigenlijk?
Kiek
Berichten: 6694
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Topic: ervaringen nieuwe formule Euthyrox

Bericht door Kiek »

Hallo Simlock,

Simlock vraagt: "Is een TSH van rond de 0.31- 0.33 niet heel erg laag eigenlijk?"

Je eerste vraag betrof de daling van de FT4: hoe daalt een FT4 bij dezelfde TSH-waarde.
Daarop heb ik geantwoord met een reeksje verschillende mogelijkheden.

Nu wil je weten of een TSH van ca. 0.32 eigenlijk niet heel erg laag is.
Zo'n TSH zit meestal onder de normale referentie.
Dus dat kàn inderdaad abnormaal zijn.

En nu vraag ik jou iets:
Je schrijft op het onderwerp over de nieuwe levothyroxine formule van Euthyrox.
Inmiddels is dat alweer geschiedenis.
Wil je je volgende vraag op een eigen onderwerp plaatsen?
Bijvoorbeeld: Simlocks waarden
Onder
"Diagnose, onderzoek, klachten en symptomen"

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Simlock
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 feb 2019, 10:51

Iets stoms gedaan....

Bericht door Simlock »

Hallo allen,

Onlangs voelde ik me erg rot, totdat ik zelfs willekeurige paniekaanvallen kreeg en me herinnerde dat ik daar last van krijg als mijn schildklierwaardes (te) hoog zijn. Een week ná bloedprikken eens opgebeld naar de uitslagen, wat bleek: ze waren te hoog! FT4: 19,5 TSH 0.31. Die waardes zullen dus waarschijnlijk nog hoger zijn geweest omdat ik pas een week na bloedafname naar de uitslag belde.

In overleg met de huisarts de dosis verlaagd naar 200mg. En toen deed ik iets stoms.. Uit angst voor paniekaanvallen heb ik na twee dagen een dosis overgeslagen en toen maar liefst vier dagen 100mg geslikt, omdat ik snel de aanwezige T4 wilde verminderen. Pffff Ik heb het geweten, dat is níet aan te raden.... Ik slik nu twee weken 200 mg. Soms heb ik echter nog steeds last van paniekerigheid en weet ik niet hoe dat komt, te laag of te hoog ingesteld!?

Mijn vraag is eigenlijk of iemand iets over de aanwezigheid van FT4 op dit moment kan zeggen, en of het zin heeft om nu al bloed te laten prikken..
Simlock
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 feb 2019, 10:51

Re: Iets stoms gedaan....

Bericht door Simlock »

En wat ik nu het beste kan doen..
Kiek
Berichten: 6694
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Iets stoms gedaan....

Bericht door Kiek »

Blijf op één onderwerp schrijven, Simlock.
Het is niet de bedoeling je info te verspreiden op meerdere plaatsen.
Verzamelen kost tijd.

Je vraagt een vergelijking met je oudere waarden in relatie tot je dosering.
Wat zijn je waarden in normale omstandigheden?
Hoe verlopen die waarden?
Wat is je oorspronkelijke dosering?

Als jij meent dat FT4 19/TSH 0.31 te fors is op meer dan 200 µg (hoeveel precies meer?), dan heb je heel goed gereageerd door een paar dagen je dosering zo ongeveer te halveren naar 100 µg.
Om uit die hyperzone te komen is je actie zeker aan te raden.

Dit is dus wel in tegenstelling tot wat je schrijft:
Pffff Ik heb het geweten, dat is níet aan te raden....
Maar je had best een dag of drie helemaal geen levothyroxine hoeven te gebruiken als je zeker weet dat je FT4 van 19 pmol/l de oorzaak is van je paniekaanval.

Je had immers een flinke voorraad FT4 in je lijf, wel meer dan ca. 2200 µg (10x je dosis). Afhankelijk van je oorspronkelijke dosis.
Na 4 dagen zonder levothyroxine had je vast nog een voorraad van ca. 1500 µg in je lijf over: per dag 10% minder van de overgebleven voorraad.
Dan krijg je dus een aflopende hoeveelheid: eerste dag is de afname het grootst, de volgende dagen steeds kleiner.

Maak je geen zorgen over je voorraad.
Die is snel genoeg weer opgebouwd.

Je bent nu weer gestart met een andere hoeveelheid.
Pas als je 6 weken dezelfde dosis slikt, heb je het resultaat van je lijf op die laatste dosis levothyroxine.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie