Simlocks waarden

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Simlocks waarden

Bericht door laura »

hallo Simlock,

Jouw berichten heb ik samengevoegd. Het is nu één onderwerp: Simlocks waarden.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6696
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Simlocks waarden

Bericht door Kiek »

Hallo Florence,

Je schildklierhormonen zijn verdeeld in je lichaam, stand-by op ieder plekje in je lijf, zodat iedere cel daarvan naar behoefte kan gebruiken.
Dus als een goed georganiseerde samenleving.

Dag,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Simlock
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 feb 2019, 10:51

Re: Iets stoms gedaan....

Bericht door Simlock »

Kiek schreef: 28 dec 2020, 13:23 Blijf op één onderwerp schrijven, Simlock.
Het is niet de bedoeling je info te verspreiden op meerdere plaatsen.
Verzamelen kost tijd.

Je vraagt een vergelijking met je oudere waarden in relatie tot je dosering.
Wat zijn je waarden in normale omstandigheden?
Hoe verlopen die waarden?
Wat is je oorspronkelijke dosering?

Als jij meent dat FT4 19/TSH 0.31 te fors is op meer dan 200 µg (hoeveel precies meer?), dan heb je heel goed gereageerd door een paar dagen je dosering zo ongeveer te halveren naar 100 µg.
Om uit die hyperzone te komen is je actie zeker aan te raden.

Dit is dus wel in tegenstelling tot wat je schrijft:
Pffff Ik heb het geweten, dat is níet aan te raden....
Maar je had best een dag of drie helemaal geen levothyroxine hoeven te gebruiken als je zeker weet dat je FT4 van 19 pmol/l de oorzaak is van je paniekaanval.

Je had immers een flinke voorraad FT4 in je lijf, wel meer dan ca. 2200 µg (10x je dosis). Afhankelijk van je oorspronkelijke dosis.
Na 4 dagen zonder levothyroxine had je vast nog een voorraad van ca. 1500 µg in je lijf over: per dag 10% minder van de overgebleven voorraad.
Dan krijg je dus een aflopende hoeveelheid: eerste dag is de afname het grootst, de volgende dagen steeds kleiner.

Maak je geen zorgen over je voorraad.
Die is snel genoeg weer opgebouwd.

Je bent nu weer gestart met een andere hoeveelheid.
Pas als je 6 weken dezelfde dosis slikt, heb je het resultaat van je lijf op die laatste dosis levothyroxine.

Dag!
Kiek
Excuus, voortaan plaats ik al mijn vragen in dit topic. Bedankt voor het samenvoegen!

De dosis Euthyrox waar ik op zat met een FT4 van 19,5 was 225 microgram per dag. Met de dokter heb ik afgesproken dat ik met 25mg zou verlagen naar 200mg per dag, en over zes weken weer bloed zou laten prikken.

Ik heb inderdaad 2 dagen 200mg geslikt, toen een dag overgeslagen en daarna vier dagen lang 100mg per dag, dus dat komt neer op drie dagen niets slikken. Daarna (inmiddels twee weken en drie dagen) weer 200mg geslikt. De vraag is wat mijn FT4 waardes zijn geweest toen ik (waarschijnlijk) rond de 1500mg FT4 totaal zat. We zullen het niet weten maar ik denk veel te laag want ik voelde me absoluut niet mezelf, en dat is denk waar ik OOK in paniek van raak. Als ik me rot voel lukt het me niet de tijd te geven die het waarschijnlijk nodig heeft.

Achteraf had ik beter 1 dag niets kunnen slikken en dan zou ik na 2 dagen op een totale FT4-voorraad van 2025 zitten, want: 2250 - 225 = 2025
Toch??
Kiek
Berichten: 6696
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Simlocks waarden

Bericht door Kiek »

Je set point, je normale schildklierhormoonevenwicht van FT4 en TSH, wordt bepaald aan de hand van een reeks FT4/TSH-waarden.
Dit is het belangrijkste uitgangspunt om inzicht te krijgen in jouw schildklierhuishouding.
Ga daarmee eens aan de gang. En verzamel daartoe de juiste waarden uit één en hetzelfde lab van bijvoorbeeld de laatste 2 jaar.

Achteraf had ik beter 1 dag niets kunnen slikken en dan zou ik na 2 dagen op een totale FT4-voorraad van 2025 zitten, want: 2250 - 225 = 2025
Toch??


Je steady state heb je bereikt als je 24-uurs-verbruik hetzelfde is als je dagelijkse dosis.
Je steady state wordt berekend als 10 x je dagelijkse dosis.
Uitgaande van een halfwaardetijd van 7 dagen.
Dus een gemiddelde halfwaardetijd is 7 dagen.
De halfwaardetijd blijkt bij de mens te variëren van 3.5 tot wel 14 dagen!

"Gemiddelde ongeveren" wil niet zeggen dat je dit tot op de microgram nauwkeurig kunt bepalen.
En dat hoeft gelukkig ook niet, want zo werkt ons lichaam niet.

Schrijf in het vervolg over microgram, en niet over mg (milligram). Door dit soort ongelukkige verschrijvingen zijn al heel wat krankzinnige receptfouten gemaakt.

Nog iets meer over het begrip 'halfwaardetijd'.
Wil iemand de halfwaardetijd berekenen dan gaat men als volgt te werk:
Dag 0: nuchter lab zonder pil, vervolgens de hele week eveneens geen levothyroxine meer innemen.
Dag 3: nuchter lab.
Dag 7: nuchter lab. Waarna je eerste levothyroxine-inname van die week.
Van deze uitslagen wordt een ingewikkeld sommetje gemaakt, dat leidt tot de halfwaardetijd.

Een hernieuwde opbouw is eenvoudig door de dosis te dubbelen of te driedubbelen.
Sneller op je doel af.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Simlock
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 feb 2019, 10:51

Re: Simlocks waarden

Bericht door Simlock »

Kiek schreef: 29 dec 2020, 11:47 Je set point, je normale schildklierhormoonevenwicht van FT4 en TSH, wordt bepaald aan de hand van een reeks FT4/TSH-waarden.
Dit is het belangrijkste uitgangspunt om inzicht te krijgen in jouw schildklierhuishouding.
Ga daarmee eens aan de gang. En verzamel daartoe de juiste waarden uit één en hetzelfde lab van bijvoorbeeld de laatste 2 jaar.

Achteraf had ik beter 1 dag niets kunnen slikken en dan zou ik na 2 dagen op een totale FT4-voorraad van 2025 zitten, want: 2250 - 225 = 2025
Toch??


Je steady state heb je bereikt als je 24-uurs-verbruik hetzelfde is als je dagelijkse dosis.
Je steady state wordt berekend als 10 x je dagelijkse dosis.
Uitgaande van een halfwaardetijd van 7 dagen.
Dus een gemiddelde halfwaardetijd is 7 dagen.
De halfwaardetijd blijkt bij de mens te variëren van 3.5 tot wel 14 dagen!

"Gemiddelde ongeveren" wil niet zeggen dat je dit tot op de microgram nauwkeurig kunt bepalen.
En dat hoeft gelukkig ook niet, want zo werkt ons lichaam niet.

Schrijf in het vervolg over microgram, en niet over mg (milligram). Door dit soort ongelukkige verschrijvingen zijn al heel wat krankzinnige receptfouten gemaakt.

Nog iets meer over het begrip 'halfwaardetijd'.
Wil iemand de halfwaardetijd berekenen dan gaat men als volgt te werk:
Dag 0: nuchter lab zonder pil, vervolgens de hele week eveneens geen levothyroxine meer innemen.
Dag 3: nuchter lab.
Dag 7: nuchter lab. Waarna je eerste levothyroxine-inname van die week.
Van deze uitslagen wordt een ingewikkeld sommetje gemaakt, dat leidt tot de halfwaardetijd.

Een hernieuwde opbouw is eenvoudig door de dosis te dubbelen of te driedubbelen.
Sneller op je doel af.

Dag!
Kiek
Hmm... ja, dan kan ik het best nu beginnen. Slik pas sinds een paar maanden de Euthyrox met andere vulstoffen (blijkt dus dat de werking iets sterker is bij mij, vandaar de verhoogde FT4)
Kiek
Berichten: 6696
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Simlocks waarden

Bericht door Kiek »

Florence, je vraag betreft de vrije fractie van je T4-voorraad die wordt gebruikt.
Ongeveer 0.03% van alle voorraad T4 bestaat uit de vrije fractie: FT4.
Je kunt je wel voorstellen dat die voorraad enorm groot moet zijn, om veilig en effectief overal in je lijf te kunnen werken.
Uit die 0.03%-fractie FT4 wordt een minuscuul priegeltje T3 gehaald.
En uit die T3 worden een paar moleculen FT3 afgepeld, die hun activiteitswerk mogen doen in die cellen die er om vragen.

Dus deze reeks van stappen zijn allemaal op elkaar afgestemd. Veiligheid staat voorop.
En bij verstoring van dit proces, zal het veiligheidsmechanisme de boel op de rails proberen te houden.
Dit laatste gebeurt ook als iemand plots een lading Cytomel (begint als FT3!) naar binnen werkt.
Deze oproerkraaiers moeten zo snel mogelijk worden vastgezet.

Je begrijpt dat het weefsel bij zo'n Cytomelinvasie wordt overdonderd door al dat gratis activiteitsspulletje.
Het weefsel zal dan geen moeite meer doen om uit de schaarse FT4 het nodige aan T3 te delven.
En vervolgens downgrade de TRH de grondstof FT4.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Simlock
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 feb 2019, 10:51

Re: Simlocks waarden

Bericht door Simlock »

Een aantal jaar geleden bij overleg met een vervangend huisarts snapte ik iets niet. Als mijn T4 op 19,5 zit bij een dagelijkse dosis van 225 microgram Euthyrox, is het dan mogelijk dat deze bij een verlaging van slechts 12,5 microgram al kan kelderen naar 13/14? Ik begrijp dat dat uit de curve te lezen moet zijn maar kan dat wordt dan wel een héle steile curve lijkt me, is dit echt mogelijk?
Simlock
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 feb 2019, 10:51

Re: Simlocks waarden

Bericht door Simlock »

En, mischien een rare vraag, zijn er richtlijnen/adviezen mbt gebruik van alcohol in hypothyreoidische toestand, of de instelfase van 6 weken, bij aanpassing van hoeveelheid schildkliermedicijn?
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Simlocks waarden

Bericht door *anna* »

Simlock,
Google je op hypothyreoïdie en alcohol, dan krijg je allerlei lifestyle-adviezen en dan is alcohol natuurlijk hoe dan ook geen optie. :lol:

Feitelijk geeft het gebruik van levothyroxine geen beperkingen. (Teveel van wat dan ook is natuurlijk nooit goed ;)
Zie:
https://www.apotheek.nl/medicijnen/levo ... of-drinken

Deze vraag is in 2017 ook al eens op het forum aan de orde geweest. Maar dan beantwoord met persoonlijke ervaringen.
viewtopic.php?t=2336

Proost, op een gezond en goed 2021!

Anna
Simlock
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 feb 2019, 10:51

Re: Simlocks waarden

Bericht door Simlock »

ja, dank je... ik was meer op zoek naar wetenschappeiljke informatie hierover, maar kwam alleen maar lifestyle adviezen tegen idd. Thnx!
Plaats reactie