Wisseling v. medicatie & klachten

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Bente
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2021, 23:51

Wisseling v. medicatie & klachten

Bericht door Bente »

Hallo
Ik ben Bente, 35 jaar. Ik heb al heel lang hashimoto en heb al zeker 15 jaar Euthyrox gebruikt, altijd 175mcg, (1x 100, 3x 75) dat ging altijd prima.
Ik woon niet in Nederland en sinds een paar maanden is hier ook de nieuwe samenstelling Euthyrox. Eerst was alleen 25 nieuw en 100 nog de oude. Maar later waren beide de nieuwe samenstelling. En toen kreeg ik snel problemen. 

Koud, flink gewichtstoename, buiten adem, ik voelde me een walrus. Dik (ik ben dik maar nu voelde ik me ook dik/stevig/log). slechte concentratie. wel dingen willen doen maar niks gedaan krijgen. Oorpijn. Veel hoesten, slijm hoesten. Met name 's morgens en in de avond als ik in bed lig. Van de toilet en dan in bed dan moest ik daar gewoon minutenlang van bijkomen. Ik heb geprobeerd te verhogen, eerst een kwart. Dat ging 1 dag goed, toen voelde ik mij weer slecht. Toch een week ofzo volgehouden, maar het werd alleen maar slechter, dus naar een halfje. Zelfde verhaal. driekwart nou dat ging dan 4 dagen goed, ik dacht nu ben ik er, werd het weer slecht. Ik heb 200mcg geprobeerd, maar toen kreeg ik last van mijn nieren dus gelijk weer minder gaan gebruiken.

Ik wist mij geen raad en heb ander schildkliermedicijn gepakt dat ik in de kast had. Levothyroxine (Levaxin, van Takeda). Dat was een keer verkeerd gegeven door de apotheek, als vervanging voor Euthyrox. Eerst gewoon weer 175 en dat ging eigenlijk goed, 2-3 weken denk ik. Toen begon het weer. Koud, dik, buiten adem, oorpijn. blauw onder mijn ogen, droge huid, pafferig bleek gezicht. Deze tabletjes van 25 zijn heel klein en haast niet deelbaar. Toch maar geprobeerd met 200. Dat gebruik ik nu een kleine week. Ik voel mij over het algemeen beter. Niet koud, betere concentratie. niet meer zo droge huid, geen last van mijn nieren zoals bij Euthyrox, betere energie, niet hoesten, geen zere keel. Maar ik heb gister voor het eerst flink pijn in mijn heup en beetje onderrug/bil. In bed zomaar uit het niets snelle ademhaling. Het voelt of ik veel moet ademen om genoeg lucht te krijgen.  Droge mond. Dit gaat toch weer over hyper zijn, toch? Of toch hypo? Erg wisselend met slapen ook. Ene moment kort slapen en klaar wakker, andere moment in hele diepe slaap en echt uren nodig om weer een beetje energie te krijgen als ik wakker ben. Is het tijdelijk en kan/moet ik volhouden of kan ik beter terug naar 175 ?

Kan ik Levothyroxine en Euthyrox combineren? 175 van de een en iets ophogen met de ander omdat de tabletten van Euthyrox wel deelbaar zijn?

Ik heb geen hele duidelijke hyperklachten in de zin van echt veel zweten of beven, ik voel mij totaal niet opgejaagd. Grootste deel van de dag normale ademhaling, het is meer 's nachts dat ik daar wel eens last van heb. Ik gebruik ook B12 en de pil en ik merk dat als ik geen B12 prik en/of geen pil, dan lijkt het ook wel of het de schildklier onderuit trekt, kan dat? Alle drie, meerdere dagen achter elkaar gaat goed. Maar dag geen b12 of pause van de pil en dat er dan (meer) problemen komen.

Ik heb geen recente bloedwaardes, ivm corona probeer ik zoveel mogelijk thuis te blijven. Ik zou hiervoor naar de stad moeten en huisarts zit in een vrij groot centrum waar veel in- en uit gelopen wordt, ik wil die plek daarom eigenlijk vermijden, ik ben bang juist daar corona op te lopen. Huisarts is makkelijk, dus als ik andere medicijnen of dosering wil of wil bloedprikken, dat mag allemaal. Maar afgelopen tijd geen 2 weken dezelfde medicijnen/dosering gebruikt dus de waardes zeggen daarom denk ik ook weinig.

Maar ik weet eigenlijk nu gewoon niet wat ik moet doen. Door met de 200 die ik nu gebruik, toch terug naar 175. Ik merk dat ik niet lekker in mijn vel zit, emotioneel over dit gedoe. In die zin, het gaat prima met mij en in de dingen die ik doe heb ik er emotioneel geen last van, maar ik bedoel... Ik baal er zo ontzettend van dat Euthyrox veranderd is. Ik ben zo ja, boos, teleurgesteld, ik weet het goede woord niet. Ik baal er zo van. 15 jaar ging het goed en nu zo vreselijk geklooi, ik ben er zat van, machteloos, ik voel me een soort van in de steek gelaten. Ik kon er altijd gewoon op rekenen, op bouwen, zeg maar en ineens alsof ik in een gat val. Alsof de grond onder mijn voeten weg is klinkt wat heftiger dan ik het bedoel, maar nou ja, misschien begrijpen jullie toch wat ik bedoel. 15 jaar stabiel en opeens is het weg.

Iemand tips, advies?

Groetjes, Bente.
Kiek
Berichten: 6696
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wisseling v. medicatie & klachten

Bericht door Kiek »

Hallo Bente,

De behandeling van mensen met een hypothyreoïdie bestaat uit het dagelijkse gebruik van een vaste dosis levothyroxine, gecheckt en eventueel aangepast op geleide van de FT4/TSH.
Doe je dit niet, dan raak je al vlot van het pad af.
Zorg dus dat je allereerst snel een lab opzoekt om je FT4/TSH te laten bepalen.
Dan heb je een vaste basis om je waarden te checken.
Vervolgens pas je je dosis aan, en na zes weken wederom een labcheck.

Je gewicht heeft verder gelukkig nauwelijks iets met een hypothyreoïdie te maken.
Bij een flinke hypothyreoïdie, dus het moment van het tekort aan FT4, scheelt het ongeveer een kilo of 5.
Zijn je waarden eenmaal genormaliseerd, dan is een overgewicht niet meer te verklaren door je schildklierhormonen.

Zorg dat je weer vat krijgt op je leven.
Eet gezond, veel groenten, fruit, kaas, zuivel en tik iedere dag een eitje.
Gooi suiker voorgoed buiten de deur.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bente
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2021, 23:51

Re: Wisseling v. medicatie & klachten

Bericht door Bente »

Hallo Kiek,

Mijn waarde is 15 jaar lang goed geweest op dezelfde dosis. Geen klachten gehad.
Dan is het weggegooid tijd en geld om elke 8 weken te prikken.
Als er geprikt wordt wordt het altijd meegenomen, maar de laatste keer was een jaar of 1,5 jaar geleden.

Mijn gewicht komt niet door schildklier, dat zei ik ook niet.
Ik eet gezond. Koek en snoep e.d. komt hier het huis niet in.
Er is een genetische afwijking gevonden, waardoor ik overgewicht heb.
Ik zei alleen aan dat ik mij erg log voelde, zwaar voelde.

Jammer dat de focus nu ligt op mijn gewicht en gezond eten terwijl ik een vraag stelde over medicatie en klachten.
Of ben ik met mijn vraag op het verkeerde forum?

Groetjes, Bente.
Kiek
Berichten: 6696
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wisseling v. medicatie & klachten

Bericht door Kiek »

Bente, je hebt klachten omdat je met je dosis levothyroxine aan de haal bent gegaan, zonder te meten wat je in je lijf hebt.
Op die manier heb je geen idee hoe het met het niveau van je schildklierhormoon zit.

Ga dus naar het lab.
Als je weer goed ingesteld bent, dan is eenmaal per jaar FT4/TSH een prima check.
Dat hoeft helemaal iedere 8 weken.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bente
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2021, 23:51

Re: Wisseling v. medicatie & klachten

Bericht door Bente »

Hallo Kiek,

Ik heb 15 jaar dezelfde dosis gebruikt Euthyrox. Toen kwam er nieuwe samenstelling.
Het hele internet staat vol met klachten daarover. Ook ik had klachten.

Duidelijke klachten van een tekort.
Dan is de enige manier om dat te veranderen toch meer medicatie?

"Je hebt klachten omdat je aan de haal gaat met je medicatie"
Hallo?

Bedankt voor de informatie. Einde topic.

Groetjes, Bente.
Kiek
Berichten: 6696
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wisseling v. medicatie & klachten

Bericht door Kiek »

Duidelijke klachten van een tekort.
Dan is de enige manier om dat te veranderen toch meer medicatie?

"Je hebt klachten omdat je aan de haal gaat met je medicatie"


Ik had moeten schrijven "Je houdt klachten omdat je ongecontroleerd aan de haal gaat met je medicatie."

Je kunt niet weten of je een tekort aan FT4 hebt of niet.
Alleen het lab kan uitsluitsel geven.
Ga dus naar het lab, Bente.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Wisseling v. medicatie & klachten

Bericht door laura »

hallo Bente,

Inmiddels zit ik 25 jaar aan de euthyrox.
Of ik werkelijk last heb gehad van de nieuwe formule, weet ik niet.
In de eerste periode kwam er zoveel op me af, dat waarschijnlijk dát de problemen gaf (verhuizing vader naar verpleeghuis).

Ik laat wel elke 9 maanden tot een jaar tsh en fT4 prikken.
Meten is weten.
Ik ben er ook niet kapot van dat prikken in het ziekenhuis moet.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie