Te hoge ft4?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Lukkie
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 feb 2021, 16:57

Te hoge ft4?

Bericht door Lukkie »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en hoop dat jullie mee willen denken.
Ik heb vandaag de uitslag van mijn schildklier test ontvangen, dat zag er zo uit:

Tsh: 1,16 pmol/l
Ft3: 4.03 pmol/l
Ft4: 21,75 pmol/l

Ik weet dat alles in principe in de normale waardes valt maar de Ft4 lijkt me best hoog.

Ik vind het best ingewikkeld allemaal. Weet iemand of ik me zorgen moet maken met deze waardes, of maak ik me onnodig ongerust?
Kunnen de waardes ook per dag verschillen? Ik heb het in de middag af genomen.

Alvast bedankt voor het meedenken
Kiek
Berichten: 6693
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Te hoge ft4?

Bericht door Kiek »

Welkom, Lukkie!

Je waarden golven over 24 uur in een vast individueel dag - en nachtritme.
Ze staan nooit stil.
Daarom is het best om schildklierwaarden a l t i j d in de vroege ochtend te laten bepalen.
A l t i j d dezelfde tijd.
Pas dan zijn schildklierwaarden te duiden.

Er zijn vele bladzijden reeksen medicaties/stofjes/situaties die de schildklierhuishouding beïnvloeden.
Slik je levothyroxine?

De eerste periode van de zwangerschap staat bekend om de hogere FT4 bij gelijkblijvende TSH.
Zoiets past dus ook wel bij je waarden.

Kortom, er zijn genoeg mogelijkheden om je relatief iets hogere FT4 te duiden.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lukkie
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 feb 2021, 16:57

Re: Te hoge ft4?

Bericht door Lukkie »

Hallo Kiek,

Bedankt voor je reactie. Ik wist niet dat het zo wisselend was, ik zal een nieuwe test bestellen en in de ochtend de test doen.

Ik ben niet zwanger en ik slik helemaal geen medicatie. Alleen wat suplementen zoals omega 3 en gaba.
Als ik het zo leef hoef ik me dus niet meteen zorgen te maken.
Kiek
Berichten: 6693
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Te hoge ft4?

Bericht door Kiek »

Dat is handig!
Kan iedereen zulke testen bestellen?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lukkie
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 feb 2021, 16:57

Re: Te hoge ft4?

Bericht door Lukkie »

Ja l, ik doe het via mijnlabtest.
Maar het is evengoed best prijzig.
Ik weet ook niet precies of de kwaliteit net zo goed is zoals via de huisarts.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Te hoge ft4?

Bericht door laura »

ha Lukkie,

Waarom laat je je schildklier testen?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Lukkie
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 feb 2021, 16:57

Re: Te hoge ft4?

Bericht door Lukkie »

Ik heb altijd al wat moeite gehad met aankomen (klinkt wel als een luxeprobleem) en ik heb moeite met slapen. Ik heb gelezen dat het door je schildklier kan komen en wilde testen of dat zo was. Ik moet wel zeggen dat het lastige aankomen in de familie zit en dat ik ook adhd heb. De adhd zou ook de slaapproblemen kunnen verklaren.
Kiek
Berichten: 6693
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Te hoge ft4?

Bericht door Kiek »

Zowel mijnlabtest.nl als medicijnen.nl en nog meer, schijnt het initiatief van een handige apotheker, die zo'n commerciële tovernaarswinkel propageert, waarin allerhande orthomoleculaire hormooninvalshoeken te vinden zijn.
Dat klinkt niet bepaald vertrouwenwekkend. En dat is het ook niet.
Een kant-en-klaar-lab, en dan naar medicijnen.nl om de gebreken direct te herstellen.

Ga maar gewoon naar je huisarts, en verzoek een TSH/FT4 in een normaal lab.
Dan heb je niet met commerciële belangen te maken.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie