slappe benen?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Strootje
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mar 2021, 15:55

Re: slappe benen?

Bericht door Strootje »

Bedankt voor je reactie kiek. Ft4 is 6.9
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: slappe benen?

Bericht door Kiek »

Dan kom je nog flink wat T4 tekort, Strootje.
En nu hopen dat je schildklierontsteking snel tot rust komt en zich herstelt.

Als je TSH van 10.9 met je bijbehorende FT4 van 6.9 exacte metingen zijn, dan heb je in de toekomst een FT4 nodig van ongeveer 11 waarbij voor jouw schildklier een TSH hoort van tussen de 1 en de 1.5.
Je FT4 moet dus nog flink klimmen: van 6.9 naar ca. 11 pmol/l.

En dat zal best lukken als je schildklierweefsel weer beter is.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Strootje
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mar 2021, 15:55

Re: slappe benen?

Bericht door Strootje »

Even weer een update over mij met gelijk de vraag of ik nou gek ben of niet. Ik heb inmiddels een aantal maanden levothyroxine 100 mg gekregen maar de ha vond dat mijn waarden op een gegeven moment wat te hoog waren. Eind nov was mijn tsh 0,17, vrije T4 19.0, vrije T3 5.09.
Ik slik nu ongeveer twee weken 75 mg ipv 100. Ik voel me niet goed. Ben erg koud, heel moe, huil erg snel soms zelf zonder reden. Weinig eetlust. Vandaag weer bloed geprikt en had verwacht lage waarden te zien maar mijn tsh was 1.1 en de vrije T4 20.6. ik snap het dus niet. Is het verstandig om een doorverwijzing te vragen?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: slappe benen?

Bericht door Kiek »

Hallo Strootje,

Het belangrijkste is te weten dat je gedoseerd wordt op basis van je uitslagen.
Die zijn dus echt belangrijk.
Het is de moeite waarde om daar aandacht aan te besteden.

Misschien maak je nu gebruik van een ander lab?
Of misschien ga je naar het lab als je de levothyroxinedosis van die dag in je maag hebt?
Je uitslagen die je vorig voorjaar hier plaatste, passen maar matig met je waarden van vandaag.
Wanneer ben je gestart met de levothyroxine?

Het is het beste om je bloed te laten prikken minstens 24 uur nà je laatste levothyroxinedosis, altijd in hetzelfde lab. Dezelfde machines, met dezelfde instelling van apparatuur.
Dan is het mogelijk om je laatste waarden te vergelijken met de vorige serie.

Je had eerst een FT4 6.9 met TSH 10.90 en nu een FT4 van 19 met een TSH van 0.17.
Deze combinatie geeft overigens ook een FT4 aan van tussen de 11 en de 12 pmol/l, nu met een TSH van tegen de 2 mU/l.

Als je labuitslag juist is, dan ben je nu sterk overgedoseerd.
En ben je doodmoe door teveel aan T4 (= levothyroxine).
Een beetje hyper geeft ook vermoeidheid, net als een beetje hypo.
Misschien heb je nu geen levothyroxine nodig.
In dat geval zou je je huisarts kunnen voorstellen om een week de levothyroxine opzij te zetten, en over precies 7 dagen weer je bloed laten prikken. 's Ochtends vroeg.
Dan weet je na één week of je nog levothyroxine nodig hebt.

Je stort niet in elkaar door gebrek aan levothyroxine.
Het prettige is dat die stof een halfwaardetijd heeft van 7 dagen.
Je FT4 is nu opgebouwd uit een portie eigen maaksel in je schildklier, met een portie levothyroxine.

Overleg dit wel eerst met je huisarts.

Succes!
Kiek
Bijlagen
StrootjeJan 2022.jpg
StrootjeJan 2022.jpg (38.02 KiB) 1231 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie