Vermoeidheid

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Dinnie23
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mar 2021, 23:51

Vermoeidheid

Bericht door Dinnie23 »

Hallo allemaal,

Sinds 2019 last van trage schildklier, ben nu 2 jaar verder, de waardes zijn nu goed. TSH 1,5.
Ik ervaar helaas nog vele rest klachten. Met name vermoeidheid is erg aanwezig en verre van het oude niveau.
Heb ook veel last van hoofdpijn, duizelingen, trillen, koud en nog meer lichamelijk klachten.

Hebben er meer mensen hier last van. Moet ik rekening houden met dit is het?

Ik kan helaas ook niet meer mijn uren werken, per dag 1,5 uur en dan is het lontje op.

Heb regelmatig ruimer bloed laten prikken maar die zijn allemaal goed.

Bedankt voor de reacties.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vermoeidheid

Bericht door Kiek »

Welkom, Dinie!

Heel herkenbaar zijn je vermoeidheidsklachten.
Dat is de grote gemene deler van een hypothyreoïdie (en ook hyperthyreoïdie).
En veel mensen houden last van vermoeidheid.
Zo is het bij mij -net als jij hypo waarvoor levothyroxine- nooit helemaal overgegaan. Het hoort bij mij.
Maar het kan wél verbeteren!

Een gezonde schildklier zorgt voor heel wat dynamiek in een lichaam.
Zo bestaat er een min of meer vast individueel 24-uurs FT4-TSH-patroon, aangepast aan de noden van je lichaam, al voor je geboorte ingesteld.
De vraag is: hoe was dat patroon bij jou?

Vroeger had jij FT4/TSH-waarden die in 24 uur vele malen omhoog golfden en weer omlaag. Ieder golfje met een duidelijk doel: aan je behoefte aan schildklierhormoon te voldoen. De hoogte werd vastgesteld door een kliertje in je hersenen dat precies weet hoeveel je lichaam nodig heeft.
Op welke hoogte van de FT4 reageert je TSH ( uit hersenen) bij jou?

Nu is het patroon bij jou (en bij mij) vervangen door een slikritme met levothyroxine: een paar uur na het slikken piekt je FT4 en is je TSH het laagst. Dat is nu het enige golfje. Vervolgens daalt de FT4 in rustig tempo door, tot de volgende levothyroxinepil van de volgende ochtend.

De beste remedie tegen klachten is om te begrijpen welke FT4/TSH-waarden bij jou passen.
En welke T4-dosering daarbij hoort.
Dan leer je zelf te begrijpen wat voor jou normaal is en wat niet.
En kun je zelf ingrijpen.

Daarom ben ik benieuwd naar je FT4/TSH-waarden.
Alleen díe combinatie zegt iets over de stand van je schildklierhormonen.
Je slikt immers T4 omdat je een tekort hebt.
En de TSH (de stimulator uit dat kliertje in je hersenen) reageert als vanouds op de hoogte van je T4.

Heb je al veel combinaties van FT4/ TSH uit hetzelfde lab?
Misschien kan ik een FT4/TSH-patroon ontdekken.
En misschien heb je er iets aan om je dosering aan te passen zodat je je wat beter gaat voelen.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Dinnie23
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mar 2021, 23:51

Re: Vermoeidheid

Bericht door Dinnie23 »

Waardes
Waardes
96AD2C05-B69E-40F8-9AD8-A35C8644D3F2.jpeg (63.74 KiB) 1738 keer bekeken
Bedankt voor uw reactie. Ik heb een bestand toegevoegd met een overzicht van mijn waardes.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vermoeidheid

Bericht door Kiek »

Dank je wel voor je waarden, Dinie.
Het is altijd het proberen waard.

Maar je waarden volgen niet het patroon van een gewone doorsnee levothyroxine-schildklierhuishouding.
De TSH lijkt een beetje aan te rommelen, in plaats van duidelijk de stand van zaken weer te geven.
Het gekke is dat je FT3 (de FT3 is het doel van je TSH/FT4-bewegingen) nauwelijks een krimp geeft onder invloed van het gezwabber.
Die FT3 geeft de boodschap door dat het allemaal wel best is.

Ik vraag me af of deze waarden onder zoveel mogelijk dezelfde omstandigheden zijn geprikt.
Slik je iedere ochtend dezelfde dosis?
Ga je altijd 24 uur na je laatste levothyroxine-pil naar het lab?
Hoeveel tijd zit tussen deze waarden?

Misschien slik je andere medicatie met invloed op de TSH of FT4.
Dat zou ook kunnen.
Of misschien slik je niet iedere dag je levothyroxine.
Of je probeert het in te halen door een paar dagen in een keer te slikken.
Dat kan ook z'n beeld geven.

Heb je zelf een idee?

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Dinnie23
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mar 2021, 23:51

Re: Vermoeidheid

Bericht door Dinnie23 »

Bedankt voor uw reactie.
Ik slik elke ochtend 112 mcg. Er kan soms een uurtje verschil in zitten qua inname maar de internist en huisarts zeiden dat dit geen probleem is. Ik eet mijn ontbijt pas zeker 30 minuten na inname van medicatie. Ben nog nooit vergeten om de medicatie in te nemen. Ik slik geen andere medicatie. Alleen de anticonceptie pil, maar dat had geen effect.

Bloed prikken is altijd om de 3 maanden. Ik ga niet altijd nuchter want dat hoeft niet is mij verteld. Ook neem ik op het moment van prikken altijd mijn medicatie in. Dit is dus niet goed begrijp ik?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vermoeidheid

Bericht door Kiek »

Hallo Dinnie,

Dokters zeggen: 'het maakt niet uit."

- Het is het best om altijd hetzelfde lab te bezoeken. Want.. in het ene lab heeft dezelfde druppel bloed een FT4 van 12 pmol/l terwijl diezelfde druppel in een ander lab op 15 pmol/l gemeten wordt. Dat komt door de verschillende meetapparatuur.
Daarom is hetzelfde lab met dezelfde meetmachines van belang om je waarden te kunnen vergelijken.

- Je slikt 1 x per 24 uur een pilletje levothyroxine (=T4), omdat je een tekort hebt aan FT4.
Dat ene kleine pilletje zorgt direct in de uren na het slikken voor heel wat dynamische veranderingen in je bloed: je FT4 stijgt, en je TSH daalt. Bij de een langzamer en bij de ander sneller. Zo'n pilletje veroorzaakt verhoudingsgewijs een enome turbulentie van schildklierhormoon in je bloed.
Het is het best deze dynamiek te omzeilen door op een zo rustig mogelijk moment je FT4/TSH te laten prikken: ruim 24 uur na je laatste levothyroxinepil.
Pas dan krijg je waarden die je met je vorige waarden kunt vergelijken.
Want in hetzelfde lab en zoveel mogelijk zelfde omstandigheden, in alle rust.

Dit komt uit de leer van de farmacodynamica.
Dat gaat o.a. over opname van een pilletje, over snelheid en verdeling ervan.
Dokters, internist noch huisarts, weten hier iets over te vertellen, omdat het hun vak niet is.
En daarom zeggen ze dat het niets uitmaakt. Zo plat is het!

Je hoeft niet perse nuchter te zijn. Maar altijd dezelfde standaardsituatie- je pillen na het prikken en na een halfuur een boterham- is handig voor je eigen beoordeling.
Want, leer je waarden kennen!

De TSH dient om de schildklier op tijd te stimuleren meer FT4 te produceren.
Dat gebeurt in een aangeboren patroon.
Bij de ene mens wat slordiger dan bij de ander.
Als een schildklier het niet meer doet, dan werkt de TSH-machine nog prima. Die zal als voorheen met dezelfde waarde reageren op dezelfde hoeveelheid FT4 in bloed.

Bijvoorbeeld: bij een FT4 van 15 kan de stimulans van de TSH bij een persoon altijd ca. 2 zijn.
En bij een FT4 van 18 kan bij diezelfde persoon de TSH altijd verminderen naar ca. 0.5.
Zo werkt nu eenmaal de TSH-fabriek (=hypofyse) van die ene persoon.
Die is al voor je geboorte aangepast aan de noden van je lichaam: zorgen dat de FT4 op juiste hoogte blijft, om voldoende FT3 aan te maken.

Jouw TSH-reacties op je FT4 zijn niet in een gewoon patroon te vertalen.
De waarden van je TSH slingeren ongehoord hoog, terwijl je FT4 dat niet aangeeft.
Als je altijd op dezelfde wijze je bloed laat prikken, en op dezelfde wijze je pillen slikt, dan is er mogelijk iets anders aan de hand.
Misschien is je TSH-machine een beetje van slag?

Heb je al aan je behandelaar gevraagd hoe het komt dat je TSH zo zwiert?
Is op deze waarden je hypothyreoïdie vastgesteld?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vermoeidheid

Bericht door Kiek »

Hallo Dinnie,

Hoe gaat het met je?
Heb je nog gevraagd aan je behandelaar hoe het komt dat de TSH zo heen en weer zwiert?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie