Schildklier eerst te traag nu te snel

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Ger
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 apr 2021, 08:06

Schildklier eerst te traag nu te snel

Bericht door Ger »

In eerste instantie medicatie opgebouwd naar 125 mg met een traag werkende schildklier.
Nu een te snel werkende schildklier advies huisarts stoppen met thirax..Is het niet beter om naar een internist doorgestuurd te worden?
Klachten :moe heel veel spierpijn slecht slapen en niet fit
niekje
Berichten: 37
Lid geworden op: 29 nov 2019, 17:03

Re: Schildklier eerst te traag nu te snel

Bericht door niekje »

Een te snel werkende schildklier of een overdosering?
Ger
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 apr 2021, 08:06

Re: Schildklier eerst te traag nu te snel

Bericht door Ger »

Geen idee ,naar huisarts terug geweest morgen echo schildklier deze is vergroot en opnieuw bloedbepaling

Bedankt voor je reactie
Peet
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 mei 2021, 15:29

Re: Schildklier eerst te traag nu te snel

Bericht door Peet »

Hallo Ger,

Ik heb vandaag mijn waardes ft4 24,5 en ths 0.14 binnen gekregen. Ik heb een aangeboren hypo en slik al vanaf mijn 18e een dosis van 0.175mg thyrax en ben nu 46. En nu ineens moet ik afbouwen van de huisarts en over 6 weken opnieuw prikken. Ik heb last van vermoeidheid, hoofdpijn, jeuk benen, haaruitval, duizeligheid en spierkrampen/pijn. In mijn jonge jaren heb zoveel problemen gehad dat ik mij daar nu al druk om maak dat dit weer gaat gebeuren.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik 2 jaar geleden voor het laatst heb getest! Hoe kan je van hypo naar hyper gaan?

Groetjes Peet
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Schildklier eerst te traag nu te snel

Bericht door Kiek »

Peet, welkom,

Het is best mogelijk dat je nu overgedoseerd bent.
Je lijf verandert immers in de loop van de jaren en je metabolisme past zich bijvoorbeeld aan.

Hoe kom je achter je overdosering?
Door vergelijking met je voorlaatste waarden. (Waarden twee jaar geleden? Zelfde merk levothyroxine?)
En door gebruik te maken van wereldwijd al decennialang bekende farmacodynamische eigenschappen van levothyroxine.

Zo heeft levothyroxine een gemiddelde halfwaardetijd van één week.
Daarom zie je pas het resultaat in jouw lijf van een LT4-verlaging na ca. 6 weken.

Elk mens reageert op eigen wijze op levothyroxine.
Je geslikte dosis levothyroxine in de ochtend geeft een paar uur later een vaste individueel bepaalde stijging van je FT4 met een bijbehorende vaste individuele daling van de TSH.

En als je je dosis levothyroxine niet slikt, dan zal je FT4 op individuele wijze dalen volgens de halfwaardetijd met een bijbehorende individuele stijging van de TSH.

Je waarden tonen momenteel een te hoge voorraad FT4 aan in je lijf. Dus slik bijvoorbeeld 2 dagen niets, zodat die grote voorraad (ongeveer 10 x dosis -> 1750 µg) alvast op een iets lager niveau staat.
Vervolgens stap je over op een lagere dosis, b.v. 150 µg. Je eindvoorraad zal ca. 1500 µg worden.

Een week na je herstart met de iets lagere dosis 's ochtends-vóór-inname-van-je-dosis-levothyroxine lab FT4/TSH.
Dan heb je na ruim een week alvast een grof resultaat, zodat je je niet 6 weken lang ongerust hoeft te maken.
Gemiddeld zal je FT4 dalen naar grofweg 21 pmol/l.

Met vriendelijke groet,
Kiek

PS:
Sommige schildklieren beginnen met een lastig op en afgaande productie van de schildklier, door ontstekingen, waarna de productie vermindert/vermeerdert -> hypo -> hyper.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Peet
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 mei 2021, 15:29

Re: Schildklier eerst te traag nu te snel

Bericht door Peet »

Hallo Kiek,

Dankjewel voor je uitgebreide informatie. Ik ga de eerdere waardes opvragen bij de huisarts als dat nog kan. Deze waardes waren geprikt in de ochtend, medicatie daarna pas genomen. Had wel een kop warm water met honing op!

Ik moet eerlijk toegeven dat ik er weinig verstand van heb. De huisarts wil dat ik mijn tablet van 0.25mg halveer. Maar dat lijkt mij niet voldoende.

Ik probeer me goed in te lezen en kan hier veel informatie vinden, wat ik heel fijn vind.

Ik had bij een ander onderwerp ook een stukje geschreven maar dan iets uitgebreider. Het lukte me niet deze post te verwijderen sory!

Nogmaals bedankt voor je reactie.

Groetjes Petra,
Peet
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 mei 2021, 15:29

Re: Schildklier eerst te traag nu te snel

Bericht door Peet »

Hallo allemaal,

Ik heb eindelijk weer redelijke waardes.
Tsh 0.19 normaal 0.38-5.33
ft4 19.5 normaal 10.0-22.0
T3 1.2 normaal 1.34-2.73 volgens lab sal

Moet nog wel wat bijgesteld worden denk ik maar ik voel me al een stuk beter.

Groetjes Peet
Plaats reactie