Vraag lage FT4 uitslag waarde

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Kim06
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 apr 2021, 19:04

Vraag lage FT4 uitslag waarde

Bericht door Kim06 »

Hallo,

Ik ben al sinds mijn 18de schildklier patiënt wat begon met een snelwerkende schildklier en werd afgeremd met medicatie, waarna ik een paar jaar zonder medicatie heb gedaan. Na mijn eerste zwangerschap in 2006 heb ik een traag werkende schilklier ontwikkeld. Ik slik 125mg schildklierhormoon.

Nu heb ik recent na een jaar weer geprikt. Stom want de bedoeling is dat ik minimaal om het half jaar prik.
Nu belde ik vrijdagmiddag voor de uitslag. De assistente wilde deze eerst niet geven, want de ha moest het beoordelen. Normaal zeggen ze dat nooit, dus ik drukte door alsof ik na zo lang schildklier niet weet hoe het werkt.

Ik schreef het netjes op en hing op. Ik hoorde gelijk al dat de TSH 2,75 tussen de referentie waarde valt. Alleen bij de FT4 zei ze 2,6. Ik heb me eerlijk gezegd nooit echt heel erg beziggehouden met de waardes en vindt de werking van de schildklier moeilijk te begrijpen. Ik heb wel een uitdraai van de waardes uit 2018/2019 en daar schommelde de FT4 tussen 16 en met als hoogste een keer 23. En dan ga je googlen, maar ik kom vrij weinig tegen over de verhouding van deze waardes.
Ik zou bijna denken dat er ergens een fout is gemaakt of heb ik zelf per ongeluk de prikdag twee keer 0,25 ingenomen, dat de FT4 zo laag is.

En dan hoe voel ik me. Ik loop al drie maanden tegen een soort van tegen een burn-out vermoeidheid, energieloos, hoofdpijnen, koud en mentale problemen. Wat eigenlijk neerkomt op een scala van klachten die ook bij een terugwerkende schildklier hoort. Maar ja mega drukke stress baan, dus iedereen zei ook je werk.
Ik kan mijzelf ook wel voor mijn kop slaan dat ik er niet eerder aan gedacht heb te prikken.
Kan iemand wat zinnigs zeggen over zulke waardes, de TSH zou toch ook een stuk hoger moeten zijn.

Heel erg bedankt alvast voor het meedenken!
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Vraag lage FT4 uitslag waarde

Bericht door laura »

hoi Kim,

Misschien even een mailtje sturen naar je huisarts?
Of kun je je uitslag bekijken via internet.

Misschien zei ze 12,6 in plaats van 2,6?
Of misschien noemde ze de T3?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kim06
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 apr 2021, 19:04

Re: Vraag lage FT4 uitslag waarde

Bericht door Kim06 »

hi,

Ja het kan verkeerd gehoord of gezegd zijn. Ik ga maandag wel even navraag doen.
Het is wel echt de FT4, want deze was uitgevraagd, niet de T3.
Maar volgens mij kan dit niet eens aan waarde, ik kom dit nergens tegen.

Groet,
Kim
Plaats reactie