Waardes volgens arts goed, maar voel me nog niet optimaal

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Ingrid2
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 apr 2021, 12:12

Waardes volgens arts goed, maar voel me nog niet optimaal

Bericht door Ingrid2 »

Hallo
Ben sinds februari gediagnosticeerd met hasimoto. Slik nu 37,5 mg Lthyroxine maar voel me nog niet optimaal. Heeft iemand inzicht over mijn waardes. Weet namelijk niet wat ik moet voelen. Na laatste verhoging 3x snachts zwetend wakker geworden en weer onrustig gevoel maar dit is erg wisselend. Soms ook goede dagen.
Extreme vermoeidheid en watten in hoofd zijn zeker verbeterd, maar dat nerveuze gevoel blijft maar sluimeren. Arts zegt dat waardes goed zijn…
Mijn bloedwaarden:
10.03.21 (12,5 mg)
TSH 1,67
FT4 1,1
FT3 3,5

14.04.21 (25 mg)
TSH 1,84
FT4 1,3
FT3 3,4

Hoop echt dat iemand hier iets over kan zeggen. Weet niet of ik meer geduld moet opbrengen of iets kan veranderen.

Liefs Ingrid
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Waardes volgens arts goed, maar voel me nog niet optimaal

Bericht door Kiek »

Welkom, Ingrid!

Je vraagt naar de betekenis van je waarden.
Je waarden zien er prima uit.

Ook je FT4 ziet er goed uit.
Samen met je FT3 ziet je bijbehorende TSH er ook uitstekend uit.
Dat valt dus prima.

Je hoeveelheid levothyroxine heeft geen effect.
Dit heeft geen positieve invloed op je waarden.
Daarom is het beter te stoppen met levothyroxine.
Het verstoort bij jou het rustige 24-uurs schildklierritme.

Hartelijke groet,
Kiek

PS:
Ik verbaas me over de weergave van je waarden.
Ga je naar het buitenland om je bloed te checken?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Ingrid2
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 apr 2021, 12:12

Re: Waardes volgens arts goed, maar voel me nog niet optimaal

Bericht door Ingrid2 »

Hallo kiek,

Bedankt voor je snelle reactie! Doet me goed om te horen dat de waardes ok zijn.
Ik ben in Duitsland onder controle, vandaar de waardes.
Heb t vermoeden dat ik met 25 mg iets beter in mn vel zat als met 37,5 mg. Zou ik dan weer terug moeten naar 25 mg? 19 mei moet ik weer bloed prikken.
Is t normaal dat ik me wisselend goed en soms terugvallen heb? Vind t ook mentaal best belastend.

Groetjes Ingrid
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Waardes volgens arts goed, maar voel me nog niet optimaal

Bericht door Kiek »

10.03.21 (12,5 mg)
TSH 1,67
FT4 1,1
FT3 3,5

14.04.21 (25 mg)
TSH 1,84
FT4 1,3
FT3 3,4


Deze waarden zijn het toonbeeld van stabiliteit, Ingrid.
Er is geen sprake van een tekort.
De levothyroxine heeft slechts een verstorende rol in het ritme.
Het kan zijn dat je daar last van hebt.

Verbeteringsverwachting van je al prima waarden met een dosis van 12.50 of 25 µg is verspilling.
En kan het natuurlijk ritme verstoren.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Ingrid2
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 apr 2021, 12:12

Re: Waardes volgens arts goed, maar voel me nog niet optimaal

Bericht door Ingrid2 »

Hallo Kiek,

Dus beter weer terug naar 25 mg en misschien afbouwen naar 12,5 mg?
Krijg ik op langere duur wel stabilisatie van de verbeteringen die ik heb gemerkt met de medicijnen denk je?

Groetjes Ingrid
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Waardes volgens arts goed, maar voel me nog niet optimaal

Bericht door Kiek »

Dit pilletje van 25 µg valt in je volle emmer (je lijf) waarin ca. 1100 µg. Dat geeft een rimpeling door de inbreuk in je schildklierhuishouding. Meer niet. Misschien voel je die rimpeling.
Als jij een lint van 1 meter hebt, en je legt er 2 mm bovenop, zie je dan een verschil? Ik niet.

Je kunt die 25 µg dus ook laten.
En gewoon niets meer nemen.
dag 1: 12.5 µg - dag 2: 0 µg.

Het is een ernstige misvatting bij onze behandelaars dat dit enige zin heeft, behalve als placebo, als neppil.
Door de achterliggende werking van de schildklierhuishouding is een minipietsje levothyroxine een overbodig probeersel.

Maar misschien is het ook de bedoeling van je behandelaar om je tegemoet te komen met een 'onschuldige' dosis.
Jij hebt wat, en je dokter geeft wat.
Die onschuldige dosis zorgt dus voor een enigszins veranderende 24-uurs schildklierhormoonritmiek.

In ieder geval zijn je waarden niet het resultaat van het pilletje, maar wel van je eigen supervermogen om de juiste hoeveelheid schildklierhormoon aan te maken, nu met een wat scheve ritmiek door je gebruik van de minidoses levothyroxine.

Je schildklierhuishouding doet het gewoon goed. Dat laten je waarden zien.
Wees er trots op!
Laatst gewijzigd door Kiek op 30 apr 2021, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Ingrid2
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 apr 2021, 12:12

Re: Waardes volgens arts goed, maar voel me nog niet optimaal

Bericht door Ingrid2 »

Dank je wel voor uitgebreide info.
Ben er bij vergeten te melden dat ik de eerste waardes niet vermeld heb, aangezien ik die niet heb. Deze waren niet ok volgens huisarts vandaar het starten met 12,5 mg.
Daarna waren de waardes dus wel goed.
Weet niet of dit nog iets verandert op je kijk erop?

Groetjes Ingrid
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Waardes volgens arts goed, maar voel me nog niet optimaal

Bericht door Kiek »

'k Heb in m'n laatste verhaaltje de 6 weken vergelijking bijgesteld naar een lint van 1 meter, waarop je 1.2 mm zet.
Dan zie je dat verschil ook niet...
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Ingrid2
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 apr 2021, 12:12

Re: Waardes volgens arts goed, maar voel me nog niet optimaal

Bericht door Ingrid2 »

Dank je voor het meedenken. Ben er echt blij mee, omdat m’n buikgevoel zei dat ik teveel neem en me er slechter bij voel. Hoeveel ervaring heb je hier zelf mee dat je dit allemaal weet.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Waardes volgens arts goed, maar voel me nog niet optimaal

Bericht door Kiek »

Het leren begrijpen en kennen van de schildklierhuishouding vind ik belangrijk, omdat ik levenslang afhankelijk ben van levothyroxine, en van het lab.
Na een van m'n eerste bezoeken aan de internist, 25 jaar geleden, vroeg ik hem een boek dat hij als opleider gebruikte (->Greenspan, Basic & Clinical Endocrinology). Dat boek heb ik aangeschaft. Daarmee startte mijn pogingen om een deel van de inhoud te begrijpen. Een intensieve maar prettige bezigheid.
Ik leerde veel door mensen uit verschillende disciplines in mijn omgeving bij m'n zoektocht te betrekken en uit te vragen. Ieder vak heeft een eigen kijk op een deelaspect van de schildklierhuishouding. Tot aan vliegtuigbouwkunde aan toe!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie