Klachten na wijzigen dosis, beetje advies nodig.

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Lisa0529
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 mei 2021, 22:33

Klachten na wijzigen dosis, beetje advies nodig.

Bericht door Lisa0529 »

Beste lezer

Ik ben geboren zonder schildklier (Congenitale hypothyreoïdie (CHT)) en slik al mijn hele leven schildklierhormoon. Van Thyrax naar euthyrox een paar jaar geleden, maar na veel klachten overgestapt op Tirosint. Na de zwangerschap drie jaar geleden niet meer volledig optimaal ingesteld. Van 100 Tirosint (hypo) naar 176 Tirosint gegaan in de tussentijd en kreeg toen hyperklachten. Geprikt en moest terug naar 163mcg. Vorige week bloedwaarden tsh 0.04 en ft4 23.6. nog te hyper aldus de huisarts, dus advies: terug naar 150mcg.
Kortom het fluctueert enorm. Ik voelde me na tijden op 163 redelijk oke. Nu dus terug naar 150mcg en zat direct weer niet lekker in mijn vel. Moe, brain fog, etc. Dus ik dacht, ik ga terug naar mijn oude dosering (na drie dagen 150mcg te hebben geslikt) maar ik kreeg extreme ophoogklachten)
Moet ik even doorzetten met 150mcg en verdwijnen de klachten vanzelf omdat je lichaam weer moet wennen aan een lagere dosering? Ik merk dat ik een beetje radeloos word.
Misschien dat ik net wat meer nodig ben, dus ik overwoog ook de ene dag 150mcg en de andere dag 163 te slikken (want 6mcg) is er niet qua dosering van Tirosint. Ik hoop dat iemand met mij mee kan denken.

Zijn de waarden 0.04 en ft4 23.6 echt te verontrustend dat verlagen de enige optie is?
Is het een kwestie van volhouden wanneer ik nu verlaag na 150mcg voordat je je weer een beetje 'jezelf' gaat voelen?
Wat zijn jullie ervaringen met het slikken van verschillende dagdoseringen?

Bedankt alvast voor het mee denken.
Groet, Lisa
elizabeth27
Berichten: 470
Lid geworden op: 13 okt 2013, 11:54

Re: Klachten na wijzigen dosis, beetje advies nodig.

Bericht door elizabeth27 »

Hoi,

Het zijn wel hyperwaardes en uiteindelijk niet zo goed voor je lijf....... tirosint was ik ook moeilijk op in te stellen ( bijna 3 jaar geslikt ) heb vorig jaar met thyrax ook een paar maanden gehad dat ik van elke ophoging last had...... na een paar maanden kon ik gelukkig weer ophogen. Ophogen en verlagen kost altijd weer even tijd om te resetten, is mijn ervaring. Verschillende dagdoseringen vond ik zelf niet zo prettig en dan met name op de dagen dat je meer slikte.

Misschien is t nog een idee om te switchen van medicatie?
Lisa0529
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 mei 2021, 22:33

Re: Klachten na wijzigen dosis, beetje advies nodig.

Bericht door Lisa0529 »

Hoi Elizabeth, dank voor het delen van jouw ervaring. Inmiddels ben ik weer wat verlaagd qua dosering, ik slik nu iedere dag dezelfde dosering en ik heb het idee (na even flink het gevoel te hebben gehad ontregeld te zijn) dat ik weer een beetje beter in mijn vel zit.
Over vier weken prikken en dan even afwachten. Maar overstappen naar Thyrax overweeg ik ook nog steeds!
Super ingewikkeld dat instellen!
Plaats reactie