Een jaar lang bloed prikken

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
John55
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 mei 2021, 09:43

Re: Een jaar lang bloed prikken

Bericht door John55 »

Goed idee.

Zouden deze lage TSH waarden iets te maken hebben met erge vermoeidheid, vooral bij warm weer zoals afgelopen dagen.
Soms ben ik na het opstaan al helemaal bekaf.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Een jaar lang bloed prikken

Bericht door Kiek »

Hallo John,

De TSH zorgt voor de juiste hoeveelheid FT3 via de FT4.
En de meeste TSH's variëren flink over 24 uur in een individuele ritmiek.
De TSH is een soort evenwichtskunstenaar.

Stel dat je TSH nauwelijks varieert over de dag, dan heeft dat misschien consequenties voor de hoogte van de FT4 en FT3.
Misschien kan de TSH om de een of andere reden niet voldoen aan de productie-eis van de TSH-fabriek.
Als je TSH ook om ca.18 uur geen verhoging laat zien, dan zou het misschien een idee zijn om je TSH-fabriek (=hypofyse) na te laten kijken. Of om je TSH midden in de nacht te bepalen.

Als je schildklier onvoldoende gestimuleerd wordt door je TSH, en je FT4/FT3's zijn blijvend laag/normaal, dan zou dat inderdaad misschien de oorzaak kunnen zijn van je vermoeidheid.

Endocrinologen hebben daar de meeste ervaring mee.

Laat van je horen, en succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
John55
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 mei 2021, 09:43

Re: Een jaar lang bloed prikken

Bericht door John55 »

Een kleine update.

Gisteren bij de huisarts geweest om de bloeduitslagen van afgelopen jaar te bespreken.
Ondanks dat de TSH altijd onder de richtlijn zit is er geen aanleiding voor verder onderzoek.
T3 en T4 zijn altijd binnen de richtlijnen.
Ongeveer 10 jaar geleden is er uit een bloedtest ook al de lage TSH naar voren gekomen.
Het hoort blijkbaar bij mijn lichaam.
John55
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 mei 2021, 09:43

Re: Een jaar lang bloed prikken

Bericht door John55 »

Dit waren de uitslagen van het afgelopen jaar. Voorzover ik zelf kan bedenken zou het om een subklinische hyperthyroide gaan.

1 jaar lang, om de 3 maanden. In totaal 4x geprikt.


Tsh + T4
0.24 + 16
0.24 + 14
0.25 + 14
0.31 + 15
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Een jaar lang bloed prikken

Bericht door Kiek »

Hallo John,

Je hebt ernstige vermoeidheidsklachten waarvoor je huisarts je schildklier checkt.
Daar komt uit dat je TSH's abnormaal laag zijn.
Je FT4's vallen binnen de referentiewaarden.
Jij ontdekt zelf dat die te lage TSH's een subklinische hyperthyreoïdie betekenen.
Je slikt geen middelen die zo'n lage TSH met die relatief lage FT4, ref. 12 - 24, kunnen veroorzaken.

Omdat je een reeks constante waarden hebt op hetzelfde uur geprikt, is mijn vraag of je waarden ook passen binnen de individuele 24-uurs ritmiek van je schildklierhormonen.
Daarom ben ik benieuwd in jouw situatie naar een TSH/FT4 op een totaal ander tijdstip, b.v. 's avonds laat. Want dan zijn de TSH's het hoogst. Dat zou een aardige vingerwijzing kunnen zijn.
Maar je huisarts meent nu dat jouw waarden bij jou passen.
Want je had eerder ook al zo'n TSH.
Daarom gelooft je huisarts dat alles normaal is.

Ik durf te beweren met een zekerheid van 95% dat je ergens in je lijf chronisch op eigen houtje teveel T3 productie hebt. Dat is dus géén geloof. Die 5% marge ligt aan de bepaling van de referentiewaarden.
Teveel T3 past bij je chronisch te lage TSH, met je FT4 in het laag-normale gebied.

Natuurlijk horen bij zulke abnormale waarden iets meer onderzoek, voordat je gelooft en concludeert dat het wel best is.
Vraag dan op z'n minst een FT3 bij een volgende TSH/FT4, in hetzelfde lab. Dus TSH-FT4-FT3, evt. met T3. Je FT3 zal dan waarschijnlijk hoog-normaal of zelfs te hoog zijn. Zo'n extra metinkje kost bijna niks voor de gemeenschap, maar is mogelijk voor jou het begin van een betere kwaliteit van leven.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
John55
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 mei 2021, 09:43

Re: Een jaar lang bloed prikken

Bericht door John55 »

Hoi Kiek, dank voor je reactie!
Tijdens de metingen van afgelopen jaar heb ik 1x Vrij T3 mee laten prikken.
Dit was toen de uitslag:

TSH 0.24 Referentiewaarde 0.55-4.8
Vrij T4 16 Referentiewaarde 12-23
Vrij T3 5.43 Referentiewaarde 3.50-6.50
John55
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 mei 2021, 09:43

Re: Een jaar lang bloed prikken

Bericht door John55 »

Nog een kleine toevoeging. Op dat moment zijn ook de TSH receptor antistoffen gemeten:

Uitslag: <0.10 Referentiewaarde 0.00-0.55
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Een jaar lang bloed prikken

Bericht door Kiek »

Haha, nog even wachten en dan komt er weer een verrassinkje!

Maar goed.
Die toch nog steeds relatief hoog-normale FT3 blijft verdacht.
Een bepaald stadium van een nog onbekend T3-proces.

Daar hou ik al m'n kaarten op.
Want het simpelste.
Dus hoe ziet de schildklier er zelf uit?

Heb je misschien nog iets meer, vraag ik hoopvol?

Trouwens, hoeveel mensen met een "uitstekende" of "niet-afwijkende" schildklierwerking hebben zulke waarden in dat lab?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
John55
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 mei 2021, 09:43

Re: Een jaar lang bloed prikken

Bericht door John55 »

Helaas heb ik verder geen data. Ik twijfel nu wel om toch nog terug te gaan naar de huisarts met de vraag om verder onderzoek.
Immers loop ik al jaren met vermoeidheid rond.
Wat voor behandeling zou eventueel een optie zijn?
John55
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 mei 2021, 09:43

Re: Een jaar lang bloed prikken

Bericht door John55 »

Hoe de schildklier eruit ziet weet ik niet, daar is nooit een foto of dergelijke van gemaakt.
Plaats reactie